Skærme i skolen

Lærerne kan styre, hvad eleverne i 3. klasse på Birkerød Skole har adgang til på deres iPads.

Lærerstyring på elevernes iPads har givet elevere mere frihed

Kommune har givet lærerne mulighed for at kontrollere, hvilke apps og hjemmesider eleverne har adgang til på deres iPads. Systemet giver færre distraktioner og skaber større glæde blandt lærerne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Med ganske få klik kan lærerne i Rudersdal Kommune i Nordsjælland fjerne adgangen til apps og hjemmesider på elevernes iPads.

For kommunen har købt et MDM-system (Mobile Device Management), som har fungeret på kommunens 6.000 skole-iPads siden december. Med systemet kan lærerne udvælge, hvilke apps der bliver vist på hjemmeskærmen, og hvilke hjemmesider eleverne kan gå ind på. 

Der kan også sættes en timer, der afgør, hvor længe begrænsningerne er gældende.

“Systemet gør det nemmere for mig at koncentrere mig om at lave fed undervisning. Det har haft stor betydning for min arbejdsglæde", siger Christian Møller Jensen, der er dansklærer på 5. årgang på Holte Skole. 

Lærerne har udarbejdet skabeloner for hvert fag, der gør, at de nemt kan give adgang til de relevante apps og hjemmesider, uden at de skal klikke hver element frem. Det gør det hurtigere og lettere at bruge systemet. 

Børn og unges skærmforbrug og digitale liv er blevet debatteret længe, og for nylig anbefalede Trivselskommissionen, at børn først bør have mobil eller tablet, fra de fylder 13 år. 

Christian Møller Jensen er lærer på Holte Skole.

Kort efter meldte Gladsaxe Kommune ud, at man fremover ikke længere vil have iPads i skolen, før eleverne går i 4. klasse. 

Men Rudersdal Kommune holder fast i, at iPads også hører til i indskolingen. For forventningen er, at man det nye styresystem kan undgå, at eleverne bliver distraherede.

“Ipads er et fantastisk redskab til god læring, men så lad os holde det til læring. Alle lærere kender de elever, som sidder og laver noget, de ikke skal på deres devices. Det har været et udbredt problem indtil nu”, siger Christian Møller Jensen.

Begrænsningerne giver mere frihed

Indtil nu har lærerne brugt tid og kræfter på at bede eleverne lukke ned for programmer, de ikke skal være inde på. Noget, der ofte fører til konflikter, som tager fokus fra læringen.

“Det vil man jo helst være foruden”, siger Christian Møller Jensen.

Samtidig har styresystemet givet lærerne mere frihed til at slippe eleverne løs og lade dem sidde rundt omkring på skolen, fortæller Claus Bjerregaard, der underviser 3. og 4. klasse på Birkerød Skole i dansk, matematik og engelsk. 

Han er glad for, at han kan lade en elev ligge på gulvet eller sidde i en bestemt stol, hvis det fordrer koncentration.

“Det hylder jeg meget af didaktiske årsager. Jeg har fået en større frihed. For før følte jeg, at jeg skulle gå og se eleverne over skulderen”, fortæller Claus Bjerregaard.

Claus Bjerregaard er lærer på Birkerød Skole.

Styresystemet lærer ikke eleverne impulskontrol

Selvom han ser mange positive elementer i det nye styresystem, mener han også, at det er vigtigt at lære eleverne at kunne abstrahere fra de distraktioner, der kan være på digitale devices. 

“Så der er et dilemma, for det lærer de ikke med styresystemet. Men det kan være en rigtig god hjælp, når eleverne lige skal holde fokus i en undervisningstime”, siger Claus Bjerregaard.

Lærer Christian Møller Jensen er ikke helt enig. Han tror faktisk, at styresystemet har en gavnlig effekt i forhold til at lære eleverne en god måde at mestre de digitale distraktioner.

“Hvis eleverne fra de små klasser bliver opdraget til, at det ikke kan lade sig gøre at sidde og spille på ipadene, så bliver de ikke vant til det. Jeg håber, at det får en opdragende virkning”, siger han.

Forældre har efterspurgt mere styring

På sigt skal det også være muligt for forældre at styre skolens ipads, når eleverne låner en med hjem til lektielæsning.

“I debatten om skærme er det værdifuldt at vise vores forældre, at vi tager styring – både i den analoge og digitale undervisning”, fortæller digitaliseringskonsulent ved Rudersdal Kommune Kim Byrding. 

Indtil videre er det kun muligt for lærere at styre skolens iPads, hvilket betyder, at 8. og 9.-klasserne ikke har begrænsninger på deres devices ud over skolens firewall. De ældste elever tager nemlig deres egne devices med til undervisningen. 

Ruderdal Kommune er i gang med at undersøge, om styresystemet også skal udbredes til private devices.

“Der er flere udskolingslærere, der har italesat, at de godt kunne tænke sig styresystemet til de store klasser”, siger Kim Byrding. 

Skoler er mobilfri

Digitaliseringskonsulenten fortæller, at kommunen tilmed har sparet penge på at vælge det nye system, fordi deres tidligere MDM-system var dyrere. 

Kim Byrding er digitaliseringskonsulent ved Rudersdal Kommune.

“Styresystemet varierer alt efter, hvilke devices man har, og hvilke løsninger der bliver tilbudt”, fortæller Kim Byrding. 

Styresystemet er et af flere digitale tiltag på skolerne i Rudersdal. 

Kommunens skoler er mobilfrie, og der er en firewall på skolernes netværk, der blandt andet begrænser adgangen til sociale medier, shopping, betting og anstødeligt indhold.