Ja, lærere skal være med til at stoppe digital kriminalitet – her får du politiets gode råd
Lærerstuderende i hovedstadsområdet bliver rustet til at tale med elever om digitale forbrydelser. Bliv klogere på, hvordan du som lærer kan hjælpe børn og unge i forhold til billeddeling, grooming og økonomisk kriminalitet.
Er det virkelig lærernes opgave at være med til at hindre
digital kriminalitet? Ja, slog viceinstitutchef på læreruddannelsen på
Københavns Professionshøjskole fast, da han bød lærer- og pædagogstuderende
velkommen til et helt nyt tiltag om at klæde de studerende på til at støtte
elever, der bliver udsat for digital kriminalitet.
Annonce:
”Vi
har en forpligtelse til at arbejde med den digitale dannelse, når vi kommer ud
på skolerne. Her dykker vi ned i, hvordan vi forholder os i gråzoneområder som
billeddeling, muldvarpevirksomhed og grooming. Det kommer til at være en del af
jeres hverdag. I skal vide, hvad I kan gøre, og at man ikke skal løse alt
selv”, sagde Kristian Andersen.
I
det store Nathalie Zahle-auditorium drysser tilhørerne til. Det er frivilligt,
om man vil deltage, og kun cirka en tredjedel af pladserne er optaget. En
håndsoprækning viser, at kun to er fra pædagoguddannelsen. Resten er
lærerstuderende.
Politikredsene
i København, Nordsjælland og Københavns Vestegn har indgået samarbejdet med
Københavns Professionshøjskole for at nå de lærerstuderende. Alle tre
politikredse er repræsenteret til oplægget.
Det
vigtigste formål med kurset er, at de kommende lærere skal vide, at de ikke
står alene, når de kommer i de digitale dilemmaer – og at de altid kan henvende
sig til politiet, hvis de er i tvivl.
Annonce:
Sådan forebygger du digitale forbrydelser
Her får du politiets anbefalinger til snakken med de unge.
Og seks bud på, hvor du kan finde mere hjælp.
Politiets råd
1. Lær apps og spil at kende.
2. Tag samtaler i det uformelle rum. Det skaber tryghed og
åbenhed. Mindre direkte øjenkontakt gør det mindre ’’pinligt’’.
3. Spørg ind til digitale vaner – det giver indblik i de unges
vaner uden at virke ’’snagende’’.
4. Undgå at vise frustration eller mistillid. Vær taknemmelig,
når de unge deler noget med dig.
5. Det vigtigste er, at du kaster dig ud i snakken med de unge.
”Vi
kræver ret meget af de unge i dag. De skal ofte selv vide, hvornår de skal
række ud til forældre og lærere. De ved det ikke. Der er mange, der ikke vil
inddrage deres lærere. Det kunne vi godt tænke os at ændre. Vi vil gerne skabe
et trygt rum for de unge at være i”, siger Pernille Lund Gudbergsen, som er
kriminolog og arbejder med forebyggelse af it-kriminalitet ved Nordsjællands
Politi.
Økonomisk kriminalitet
Digital kriminalitet i skolen kan handle om penge,
eksempelvis svindel, bedrageri, hvidvask og muldyrsaktivitet.
”At
blive brugt som muldyr betyder, at kriminelle hvidvasker penge ved at sætte dem
ind på den unges konto. Nogle unge gør det uforvarende, men andre ved, hvad de
indlader sig på. Og så er vi faktisk blevet kontaktet af forældre, fordi de
unge selv blev snydt og ikke fik deres fortjeneste”, siger Emil Hermund, som
også er en del af forebyggelsessekretariatet.
Annonce:
I er ikke alene. SSP er en god sparringspartner for jer.
Sara Reuther-Nielsen, områdebetjent i Rudersdal Kommune, Nordsjællands Politi
En
anden del af økonomisk digital kriminalitet foregår i onlinespil. Her kan
elever købe dyre såkaldte skins til figurer eller våben og modtager måske
værdiløse skins eller ingenting for pengene.
”Det
kan være godt at vide for jer, at politiet har onlinetilstedeværelse. Både på
Discord, Snapchat og TikTok. Der er også en politistation i Minecraft. Det er
gode samarbejdspartnere for jer og de unge selv og deres forældre”, siger Emil
Hermund.
Områdebetjent Sara Reuther-Nielsen og lærerstuderende Rasmus Harild-Andersen.
Lærerstuderende
på 8. semester Rasmus Harild-Ankersen har valgt at tage til oplægget, fordi han
er ret sikker på, at han får brug for viden om digital kriminalitet, når hans
lærerhverdag for alvor begynder. Han havde ikke selv tænkt, at økonomisk
kriminalitet var noget, han ville møde i skolen, men han er glad for at blive
gjort opmærksom på det.
”Det
er godt for mig at vide, at man kan og bør kontakte politiet oftere, når man er
i tvivl. Det ville ikke umiddelbart være en del af mit arsenal af ting, som jeg
ville ty til at gøre. Men det bliver det nu”, siger han.
Annonce:
Styr på billeddeling
De fleste lærere vil også stifte bekendtskab med den side af
digital kriminalitet, der handler om billeddeling.
Det er godt for mig at vide, at man kan og bør kontakte politiet oftere, når man er i tvivl.
Rasmus Harild-Ankersen, lærerstuderende på Københavns Professionshøjskole
”Man
må ikke dele billeder og videoer, hvis man ikke har samtykke til det. Det er
ulovligt at besidde seksuelt materiale med børn under 18 år. Hvis man er
kærester, må man gerne have det på hinandens telefon, hvis begge er over 15 år.
Men fra det øjeblik forholdet ophører, er det ulovligt at have på sin telefon”,
forklarer Pernille Lund Gudbergsen. ”Er man under 15 år, er det også ulovligt
at chatte seksuelt”.
En
anden ting, som er ulovligt, er grooming – hvis en ældre person systematisk
opbygger en relation med henblik på at udnytte den unge eller barnet seksuelt.
Det kan være meget tabuiseret for et barn eller en ung at være fanget i, derfor
deler de det sjældent med nogen, understreger Emil Hermund.
Annonce:
Gribskov,
Brøndby og København er nogle af de kommuner, som har handleplaner for digital
kriminalitet. De kan være gode at orientere sig i som lærer, siger Emil
Hermund. Han opfordrer også de studerende til at have et blik for, hvordan de
kan samarbejde med SSP – skole, socialforvaltning og politi.
Her kan du få hjælp:
⭢ Medierådet
⭢ SletDet Rådgivningen
⭢ Scammed
⭢ ForældreTelefonen
⭢ Politiets Online Patrulje
⭢ Det lokale politi
”I
er ikke alene. SSP er en god sparringspartner for jer. I nogle kommuner er der
en kontaktmedarbejder på skolen – andre steder skal I henvende jer til
kommunen”, forklarer områdebetjent i Rudersdal Kommune Sara Reuther-Nielsen.
Mindsk skammen
Den største opgave for lærerne er at mindske skyld og
skamfølelse hos de unge, lyder det fra politiet.
”Kommer
de til dig, er det vigtigt at anerkende deres tillid”, siger Emil Hermund og
fortæller, at de unges onlineliv kan have store konsekvenser og godt kan føre
til skolevægring. Derfor bør lærere spørge ind til det.
”Man
skal vide, at det at dele nøgenbilleder ikke længere er unormalt. Det kan
betyde, at teenagere går fra at være seksuelt udforskende til at blive
kriminelle. Så udvis taknemmelighed, når de kommer til dig”.