Hvordan sikrer man, at skærme ikke fylder for meget i undervisning
og i fritidstilbud?
Det spørgsmål skal 24 eksperter i dag komme med deres syn på under et såkaldt dialogmøde i Børne- og Undervisningsministeriet.
Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet (Stuk) er nemlig gået i gang med at udvikle nye
retningslinjer og anbefalinger på området, og dagens møde er næste skridt på
vejen.
Én af de inviterede eksperter er selvstændig pædagogisk konsulent Dorte
Ågård. Hun er ph.d. fra Aalborg Universitet, har forsket i klasseledelse og er
forfatter til flere bøger. Blandt andet bogen ”Skærme i skolen”, der skal klæde
undervisere og ledere på til at navigere i tidens skærmdebat.
Hen over tre år har Dorte Ågård lavet det, som hun selv kalder
for et teknologisk ”pionérarbejde”. Sammen med undervisere og ledelsen på Nyborg
Gymnasium har hun udviklet og afprøvet forskellige metoder til at nedbringe mængden
af forstyrrelser i elevernes undervisning og hverdag.
”Vi har lavet et pionerarbejde, hvor vi har arbejdet med forstyrrelser
under overskriften klasseledelse. Det er nemlig ikke et teknologisk spørgsmål
at håndtere forstyrrelser fra bærbare computere og telefoner. Det er et klasseledelsesspørgsmål,
der handler om at skabe de bedste rammer for fællesskab og koncentration”, fortæller
hun.
Til møde med ministeren
Resultaterne i Nyborg fik ifølge Dorte Ågård børne- og undervisningsminister
Mattias Tesfaye (S) til at invitere hende til et møde i januar, og ministeren har
også besøgt det fynske gymnasium for at få del i deres erfaringer.
Stuk har fået opdrag for arbejdet, hvor
der blandt andet står, ”Børne- og undervisningsministeren vil gerne sikre, at
skærme ikke fylder for meget i undervisningen og i fritidstilbud”.
I opdraget står der også, at Stuk skal inddrage de anbefalinger, som Dorte Ågård
har lavet i samarbejde med ledere og undervisere på Nyborg Gymnasium. Faktisk er hun den eneste navngivne inspirationskilde, der bliver nævnt i det fire
sider lange opdrag, fortæller Dorte Ågård begejstret.
”Jeg blev meget glad for, at ministeren gerne vil bygge
anbefalingerne i samme retning, som vi har gjort på Nyborg Gymnasium. Ikke
mindst fordi, at jeg kan se, at tiltagende virker. Hvis jeg skulle give
anbefalinger til andre ungdomsuddannelser, ville det være at kopiere hele
pakken fra Nyborg”, siger hun.
Mobilfri skole løser ikke problemet alene
Dorte Ågårds har i sagens natur mange råd og anbefalinger
til skolerne, når det kommer til brugen af mobiltelefoner. Men skal hun
fremhæve det allervigtigste lyder anbefalingen:
”Det vigtigste er at få mobiltelefonerne ud af undervisningen,
men det er også meget vigtigt at kombinere det med en firewall, der
beskytter mod bestemte typer indhold som fx sociale medier. For ellers
rykker problemerne bare ind på de bærbare computere”, siger hun.
”Mange skoler tror måske, at de har løst problemerne, når de
har indført mobilfri skole, men i grundskolen kan Louise Klinge (forsker, red.) jo observere,
at eleverne er på alle mulige underholdningssites, uden at lærerne opdager det”,
fortæller Dorte Ågård.
Det er en meget stor opgave, vi giver eleverne, når vi beder
dem om at kontrollere deres eget skærmforbrug, mener Dorte Ågård. Hvis ikke
der er en effektiv firewall på skolen, vil eleverne i praksis sidde tilbage med ansvaret
alene, siger hun.
”Hver gang eleverne åbner en skærm, står de overfor 50.000
tech-ingeniører, der trækker i deres opmærksomhed. Deres unge hjerner er slet
ikke udviklede nok til at lade være med at blive distraheret. Så vi bliver nødt
til at tage det ansvar fra dem”, siger Dorte Ågård.
Amerikanske studier peger ifølge Dorte Ågård på en tydelig
sammenhæng mellem især unge pigers mistrivsel og deres skærmforbrug. Og
eftersom det meste af skærmtiden foregår i hjemmet, kan problemet ikke løses i
skolen alene.
”Det første, man kan gøre, er at vente med at give børn en smartphone til de går i 9. klasse, og i stedet give dem med en basistelefon. Desuden skal man udstyre alle børnenes chromebooks og ipads
med spærringer, så de ikke støder på for eksempel voldeligt og seksualiseret indhold
på nettet. Det dukker jo op, selvom de ikke søger på det, og det er jo helt
gakkelak, at vi giver børn adgang til hele verden på den måde”, siger Dorte
Ågård.
Ny hjemmeside skal hjælpe skoler og
forældre
Stuks konkrete retningslinjer og anbefalinger til brug af
skærme i folkeskolen forventes afleveret til Mattias Tesfaye i
december. ¨
Men allerede i lørdags fik skoleverden en hjælpende hånd. Her offentliggjorde Dorte Ågård og det tech-kritiske ekspertnetværk Tech og Trivsel hjemmesiden mobilfriskole.dk, der skal
hjælpe uddannelsessystemets aktører med at komme mobilernes forstyrrelser til
livs, forklarer hun.
Tech og Trivsel blev stiftet for knap et år siden og består
af 11 tech-kritiske eksperter med baggrund i forskellige fagligheder.
”Vi har bare slået kræfterne sammen, og på mange forskellige
måder forsøger vi at koordinere en indsats mod det, som vi kalder for en overdigitalisering”,
fortæller hun.
Det handler altså ikke om at fjerne skærmene fra hverken
samfundet eller skolen, men på mange områder er vores liv bare blevet
overdigitaliseret, forklarer Dorte Ågård.
Hun har side om side med Louise Klinge forsket i, ”hvad der er sket siden, at teknologien er rykket fra edb-lokalerne
til klasselokalerne”, som hun siger.
Det er en kompleks opgave at rulle
overdigitaliseringen tilbage, men i grundskoler og på ungdomsuddannelser er
første skridt at få mobiltelefonerne ud af undervisningen, forklarer hun.
”Vi mener, at smartphones generelt set er en meget alvorlig
kilde til mistrivsel, og at få mobiltelefonerne ud af skolen er et klart fælles
ønske for alle os i Tech og Trivsel”, siger hun.
"Det handler om et genskabe skolens autoritet"
Målet med mobilfriskole.dk er at få den faglige viden og erfaring,
som de netværkets eksperter ligger inde med, ud til skolefolk og forældre, fortæller Dorte
Ågård.
”Mange voksne, undervisere og skolefolk er i tvivl om, hvorvidt
de overhovedet skal gribe ind, og de tør ikke, fordi det bliver oplevet som
gammeldags eller bliver mødt med argumenter om, at børnene ved bedst selv".
"Så i
første omgang skal de have inspiration, så de kan se at, 'ja, det er skadeligt
for læring, hvis man bliver afbrudt af sin telefon for eksempel'. Det handler om
at genskabe skolens autoritet på det her punkt, fordi vi i for lang tid ikke har
vidst, hvad der var rigtigt og forkert på det her område".
"Dernæst skal de have konkret inspiration til at gennemføre
det. Og det kan man også finde på sitet", fortæller hun.