Dorte Ågård er læringskonsulent og ekspert i klasseledelse. Hendes pionérarbejde med at reducere digital støj og forstyrrelser i undervisningen spiller en central rolle i arbejdet med at lave nye nationale retningslinjer for skærme i skolen.

Tesfaye inviterede hende for at blive klog på skærme:
Her er hendes bedste råd

I dag mødes 24 eksperter i Undervisningsministeriet for at komme med input til, hvordan skærme kan fylde mindre i skolen. Folkeskolen har talt med en forsker, der spiller en særlig central rolle i arbejdet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvordan sikrer man, at skærme ikke fylder for meget i undervisning og i fritidstilbud?

Det spørgsmål skal 24 eksperter i dag komme med deres syn på under et såkaldt dialogmøde i Børne- og Undervisningsministeriet. 

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (Stuk) er nemlig gået i gang med at udvikle nye retningslinjer og anbefalinger på området, og dagens møde er næste skridt på vejen.

Én af de inviterede eksperter er selvstændig pædagogisk konsulent Dorte Ågård. Hun er ph.d. fra Aalborg Universitet, har forsket i klasseledelse og er forfatter til flere bøger. Blandt andet bogen ”Skærme i skolen”, der skal klæde undervisere og ledere på til at navigere i tidens skærmdebat.

Hen over tre år har Dorte Ågård lavet det, som hun selv kalder for et teknologisk ”pionérarbejde”. Sammen med undervisere og ledelsen på Nyborg Gymnasium har hun udviklet og afprøvet forskellige metoder til at nedbringe mængden af forstyrrelser i elevernes undervisning og hverdag.

”Vi har lavet et pionerarbejde, hvor vi har arbejdet med forstyrrelser under overskriften klasseledelse. Det er nemlig ikke et teknologisk spørgsmål at håndtere forstyrrelser fra bærbare computere og telefoner. Det er et klasseledelsesspørgsmål, der handler om at skabe de bedste rammer for fællesskab og koncentration”, fortæller hun.

Til møde med ministeren

Resultaterne i Nyborg fik ifølge Dorte Ågård børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) til at invitere hende til et møde i januar, og ministeren har også besøgt det fynske gymnasium for at få del i deres erfaringer. 

Stuk har fået opdrag for arbejdet, hvor der blandt andet står, ”Børne- og undervisningsministeren vil gerne sikre, at skærme ikke fylder for meget i undervisningen og i fritidstilbud”.

De 24 eksperter

  • Fagfolkene, der i dag mødes med ministeren er:
  • Andreas Lieberoth - Ph.d., lektor, DPU - Pædagogisk Psykologi, Aarhus Universitet
  • Ann-Birthe Nicolaisen - Leder for vejledning og formidling af læremidler på CFU, Københavns Professionshøjskole
  • Annemerete Thers - Rektor Niels Brock, Innovationsgymnasiet
  • Anne Mette Thorhauge - Lektor ved Institut for Kommunikation, Københavns Universitet ved Sektion for digital kommunikation og information
  • Ane Qvortrup - Professor og leder af Center for Gymnasieforskning, Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
  • David Madsen - Stifter af Psykolog- og lægehuset, Dabeco – Dansk Behandling for Computerspil- og Onlineafhængighed.
  • Dorte Ågård - Selvstændig konsulent, ph.d., tidligere seniorrådgiver ved Aalborg Universitet.
  • Henrik Stokholm - Rektor Nyborg Gymnasium
  • Imran Rashid - Speciallæge i almen medicin, ekspert i digital adfærd, forfatter og iværksætter
  • Jan Christensen - Lektor, Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE)
  • Louise Klinge - Børne- og skoleforsker, ph.d. Medlem af Børnerådet og forskernetværket NO!SE.
  • Maja Bæksgaard - Sektionsleder, Sundhedsstyrelsen
  • Marianne Riis - Docent, ph.d. Professionshøjskolen Absalon.
  • Martin Ingemann - Rektor Egaa Gymnasium
  • Martin Schouw - E-sport-konsulent hos Ungdomsringen
  • Mikkel Hjorth - Docent, VIA UC Teknologiforståelse, makerspaces, design literacy.
  • Nicola Nyhave - Autoriseret psykolog og specialist i børnepsykologi. Projektleder, foredragsholder, underviser og skribent.
  • Rikke Teglskov - Pædagogisk konsulent, Center for Undervisningsmidler, UCL
  • Simon Skov Fougt - Ph.d., lektor DPU, Aarhus Universitet
  • Stine West Dyhr - Leder for projekter og laboratorier på CFU, Københavns Professionshøjskole
  • Trine Flensborg-Madsen - Professor, Afdeling for Miljø og Sundhed, Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet
  • Trine Gandil - Lektor, Københavns Professionshøjskole.
  • Tue Kristensen - Specialkonsulent, Sundhedsstyrelsen
  • Vibeke Asmussen - Lektor, Københavns Professionshøjskole

Kilde: Undervisningsministeriets deltagerliste

I opdraget står der også, at Stuk skal inddrage de anbefalinger, som Dorte Ågård har lavet i samarbejde med ledere og undervisere på Nyborg Gymnasium. Faktisk er hun den eneste navngivne inspirationskilde, der bliver nævnt i det fire sider lange opdrag, fortæller Dorte Ågård begejstret.

”Jeg blev meget glad for, at ministeren gerne vil bygge anbefalingerne i samme retning, som vi har gjort på Nyborg Gymnasium. Ikke mindst fordi, at jeg kan se, at tiltagende virker. Hvis jeg skulle give anbefalinger til andre ungdomsuddannelser, ville det være at kopiere hele pakken fra Nyborg”, siger hun.

Mobilfri skole løser ikke problemet alene

Dorte Ågårds har i sagens natur mange råd og anbefalinger til skolerne, når det kommer til brugen af mobiltelefoner. Men skal hun fremhæve det allervigtigste lyder anbefalingen:

”Det vigtigste er at få mobiltelefonerne ud af undervisningen, men det er også meget vigtigt at kombinere det med en firewall, der beskytter mod bestemte typer indhold som fx sociale medier. For ellers rykker problemerne bare ind på de bærbare computere”, siger hun.

”Mange skoler tror måske, at de har løst problemerne, når de har indført mobilfri skole, men i grundskolen kan Louise Klinge (forsker, red.) jo observere, at eleverne er på alle mulige underholdningssites, uden at lærerne opdager det”, fortæller Dorte Ågård.

Det er en meget stor opgave, vi giver eleverne, når vi beder dem om at kontrollere deres eget skærmforbrug, mener Dorte Ågård. Hvis ikke der er en effektiv firewall på skolen, vil eleverne i praksis sidde tilbage med ansvaret alene, siger hun. 

”Hver gang eleverne åbner en skærm, står de overfor 50.000 tech-ingeniører, der trækker i deres opmærksomhed. Deres unge hjerner er slet ikke udviklede nok til at lade være med at blive distraheret. Så vi bliver nødt til at tage det ansvar fra dem”, siger Dorte Ågård.

Amerikanske studier peger ifølge Dorte Ågård på en tydelig sammenhæng mellem især unge pigers mistrivsel og deres skærmforbrug. Og eftersom det meste af skærmtiden foregår i hjemmet, kan problemet ikke løses i skolen alene.

”Det første, man kan gøre, er at vente med at give børn en smartphone til de går i 9. klasse, og i stedet give dem med en basistelefon. Desuden skal man udstyre alle børnenes chromebooks og ipads med spærringer, så de ikke støder på for eksempel voldeligt og seksualiseret indhold på nettet. Det dukker jo op, selvom de ikke søger på det, og det er jo helt gakkelak, at vi giver børn adgang til hele verden på den måde”, siger Dorte Ågård.

Ny hjemmeside skal hjælpe skoler og forældre

Stuks konkrete retningslinjer og anbefalinger til brug af skærme i folkeskolen forventes afleveret til Mattias Tesfaye i december. ¨

Men allerede i lørdags fik skoleverden en hjælpende hånd. Her offentliggjorde Dorte Ågård og det tech-kritiske ekspertnetværk Tech og Trivsel hjemmesiden mobilfriskole.dk, der skal hjælpe uddannelsessystemets aktører med at komme mobilernes forstyrrelser til livs, forklarer hun.

Tech og Trivsel blev stiftet for knap et år siden og består af 11 tech-kritiske eksperter med baggrund i forskellige fagligheder.

”Vi har bare slået kræfterne sammen, og på mange forskellige måder forsøger vi at koordinere en indsats mod det, som vi kalder for en overdigitalisering”, fortæller hun.

Det handler altså ikke om at fjerne skærmene fra hverken samfundet eller skolen, men på mange områder er vores liv bare blevet overdigitaliseret, forklarer Dorte Ågård.

Hun har side om side med Louise Klinge forsket i, ”hvad der er sket siden, at teknologien er rykket fra edb-lokalerne til klasselokalerne”, som hun siger. 

Det er en kompleks opgave at rulle overdigitaliseringen tilbage, men i grundskoler og på ungdomsuddannelser er første skridt at få mobiltelefonerne ud af undervisningen, forklarer hun.

”Vi mener, at smartphones generelt set er en meget alvorlig kilde til mistrivsel, og at få mobiltelefonerne ud af skolen er et klart fælles ønske for alle os i Tech og Trivsel”, siger hun.

"Det handler om et genskabe skolens autoritet"

Målet med mobilfriskole.dk er at få den faglige viden og erfaring, som de netværkets eksperter ligger inde med, ud til skolefolk og forældre, fortæller Dorte Ågård.

”Mange voksne, undervisere og skolefolk er i tvivl om, hvorvidt de overhovedet skal gribe ind, og de tør ikke, fordi det bliver oplevet som gammeldags eller bliver mødt med argumenter om, at børnene ved bedst selv". 

"Så i første omgang skal de have inspiration, så de kan se at, 'ja, det er skadeligt for læring, hvis man bliver afbrudt af sin telefon for eksempel'. Det handler om at genskabe skolens autoritet på det her punkt, fordi vi i for lang tid ikke har vidst, hvad der var rigtigt og forkert på det her område".

"Dernæst skal de have konkret inspiration til at gennemføre det. Og det kan man også finde på sitet", fortæller hun.