Matematik
Ifølge Morten Blomhøj, leder af Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning og professor i matematikdidaktik, bør matematikundervisningen i højere grad bygge på undersøgende undervisningsformer end nu.
Foto: Privatfoto
Ekspert: Vi kan gøre noget ved danske elevers matematikfærdigheder
Vi kan ikke som samfund være bekendt, at danske elever ikke er bedre til matematik, end de er, mener lederen af Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning. Niveauet kan sagtens højnes, men et quickfix er der ikke
Det står
ikke for godt til med matematikundervisningen i Danmark. Men heldigvis kan man
faktisk gøre noget ved det.
Sådan lyder
leder af Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning Morten
Blomhøjs umiddelbare reaktion på Timss-undersøgelsen, der blev offentliggjort i
går.
”For mig at
se er der tale om endnu en international undersøgelse, der dokumenterer, at det
kunne være bedre”.
Morten
Blomhøj mener ikke, at vi som samfund ”kan være bekendt”, at danske elevers
niveau i matematik er så relativt lavt, som Timss-resultaterne viser.
”Især kan vi
ikke være bekendt, at vi allerede i 4. klasse efterlader 20 procent af
eleverne på et niveau, hvor de præsterer det, man i Timss-undersøgelsen kalder
’lavt’ eller ’under lavt’. Det er problematisk, fordi det for en stor del af de
elevers vedkommende er vanskeligheder, som vil akkumulere over deres
skoleforløb. Så man har meget tidligt lagt grunden til, at de ikke kan bestå de
afsluttende prøver”, siger Morten Blomhøj, der også er professor i
matematikdidaktik ved DPU, Aarhus Universitet.
”Og værre
endnu har det konsekvenser for hele resten af ens liv, hvis man ikke har et
vist niveau af matematiske færdigheder. For eksempel er det ikke nemt at holde
styr på sin privatøkonomi”,
tilføjer han.
Det har
tiltrukket sig særlig opmærksomhed, at den gennemsnitlige forskel på drenge og
pigers matematikniveau er steget. Matematik er det eneste fag i folkeskolen,
hvor drengene klarer sig bedre end pigerne, hvilket også undervisningsminister
Mattias Tesfaye (S) har hæftet sig ved.
”Den
politiske fokus på drengene i mange år, som har været relevant, ser ud til at
give pote i matematik i hvert fald. Nu er opgaven så at få rettet
opmærksomheden i en anden retning, fordi der sidder piger i klasseværelserne,
især i de mindste klasser, som alt for tidligt får overbevist sig selv om, at
matematik ikke er noget for dem, og hvor skolen ikke er i stand til, ikke er
gode nok til at få dem hjulpet”, sagde ministeren onsdag til Ritzau.
Matematik skal være spændende for alle
Morten
Blomhøj mener også, at den stigende niveauforskel mellem drenge og piger skal
adresseres. Han påpeger dog, at det er en international tendens, og der derfor
ikke er noget man i Danmark specifikt gør forkert i forhold til
andre lande.
”Derfor
kalder det på en anden forklaring. Når det er sagt, er det klart, at vi skal
bestræbe os på at levere matematikundervisning, som er spændende for alle. Det
gør sig ikke blot gældende med hensyn til køn, men også for eksempel, at
undervisningen både er spændende for de elever, der har let ved matematik, og
de, der har sværere ved det”, siger han.
Morten
Blomhøj fortæller, at matematik er et fag, som mange har en idé om, at man
enten kan eller ikke kan. Og at den tendens er lidt større hos piger end
drenge.
”Derfor kan
flere piger, hvis de oplever modgang i matematik, nemt vende det indad og se
sig selv som problemet. Og at matematik bare er noget, de simpelthen ikke kan,
og som det ikke nytter noget at øve sig på. Der skal vi også have inddraget
forældrene, i forhold til hvordan man taler om faget derhjemme. Der kan sommetider opstå nogle fortællinger i nogle familier om, at ’i vores familie har vi
aldrig været gode til matematik’”, siger han.
Der er løsninger, men ikke et quickfix
Ifølge
Morten Blomhøj er der ikke noget quickfix, som kan gøre danske elever bedre
til matematik i løbet af en eftermiddag. Men det betyder langt fra, at man ikke
kan gøre noget for at hæve elevernes niveau. Han peger på, at forskningen i
matematikdidaktik giver et godt grundlag for at gøre matematikundervisningen
mere meningsfuld for eleverne og støtte deres matematiklæring gennem hele
skoleforløbet. Derudover siger Morten Blomhøj:
”Matematiklærere
og vejledere skal have langt mere støtte til at samarbejde om at udvikle deres
undervisningspraksis med sigte på at forbedre elevernes motivation og
matematiklæring. Og så bør matematikundervisningen i højere grad bygge på
undersøgende undervisningsformer, hvor elevers nysgerrighed bruges til at
udforske, forstå og beskrive deres nære omverden ved hjælp af matematik. Sidst,
men ikke mindst, bør matematikundervisningen gøres mere konkret og langt mere
anvendelsesorienteret, så eleverne kan opleve matematik som vigtigt, ikke kun i
skolen, men også i virkeligheden uden for skolen”.