Forskellen på drenge og pigers resultater i matematik i 4.
klasse er fordoblet på fire år, viste den store internationale undersøgelse Timss
i går.
Det gør nok en gang det faglige skel mellem drenge og piger aktuelt.
Folkeskolen har derfor taget et kig på, om der er særlige
kønsmønstre, der gør sig gældende i den danske folkeskole, som kan ses på afgangskaraktererne.
Det korte svar er ja.
Folkeskolen har kigget på samtlige af skolens obligatoriske
afgangsprøver over de seneste 10 år fra prøverne i skoleåret 2013/2014 til og
med de seneste prøver i sommer.
Og det viser, at det kun er i matematik, at drengene lykkes med at score højere karaktergennemsnit end pigerne. Ved samtlige andre afgangsprøver har pigerne hvert år et højere karaktergennemsnit end drengene.
Zoomer man endnu mere ind, er det alene matematikprøven uden
hjælpemidler, hvor drengene konsekvent har høstet det bedste snit. Til prøven med
hjælpemidler skiftes drengene og pigerne til at klare sig bedst.
Også stigende forskel ved matematik-afgangsprøven
Sammenligner man gårsdagens Timss-resultater for eleverne i
4. klasse med 9.-klassernes afgangskarakterer, er det bemærkelsesværdigt, at Timss-mønstret
ser ud til også at gælde ved afgangsprøverne.
For kønsforskellen ved matematikprøven uden hjælpemidler har
aldrig været større end ved de seneste to års afgangsprøver. Her var drengenes
karaktersnit henholdsvis 0,9 og 1,1 karakterpoint højere end pigernes, mens skellet
de øvrige år siden 2014 har ligget mellem 0,2 og 0,7 karakterpoint.
I prøven med hjælpemidler har drengene de seneste to år igen
overhalet pigerne efter en periode, hvor pigerne faktisk scorede højere.
Jamen, hvorfor?
Men hvorfor er det, at det er i lige præcis matematik, at
drengene formår at klare sig bedst, og hvad er årsagen til, at det faglige skel
mellem drengene og pigerne ser ud til at være blevet større?
Spørger man formand for matematiklærerforeningen Jens
Peter Christensen og matematiklærer på Lindevangskolen på Frederiksberg Lis
Zacho, er kønsforskellen faktisk ikke noget, de genkender fra deres matematikundervisning.
”Det har heller ikke noget, jeg hører fra mine kolleger”, siger
Jens Peter Christensen.
Alligevel har de begge et bud på, hvad der kan være årsagen
til, at lige netop matematik er det fag, hvor drengene statistisk set formår at
overhale pigerne.
”Drengene er oftere mere konkret tænkende. Der er et klart
mål, og så kan de komme videre”, siger Lis Zacho.
Lis Zacho fortæller, at hun omvendt gennem årene har oplevet
nogle af pigerne i sine klasser sige, at de ikke er gode til matematik, fordi
de er piger.
”Den bortforklaring har nok altid eksisteret. Men der
er også rigtig mange af pigerne, som har fundet ud, at man har brug for
matematik, hvis man skal videre i uddannelsessystemet”, fortæller hun.
Her er pigerne mest foran
Når det handler om alt andet end matematikprøverne, har
pigerne haft det højeste karaktergennemsnit ved alle af de øvrige obligatoriske
afgangsprøver. Størst er pigernes forspring ved prøven i mundtlig dansk. Her
har pigerne i gennemsnit været hele 1,8 karakterpoint bedre end drengene siden 2013/2014.
Øget forskel kan skyldes stereotyper i hjemmet
Den nyeste Timss-undersøgelse viser, at kønsuligheden også er
vokset i Norge og Sverige siden seneste Timss-undersøgelse i 2019. Lektor ved
DPU Christian Christrup Kjeldsen, der har stået i spidsen for den danske del af
Timss, pegede i går på, at det øgede faglige skel mellem drengene og pigerne kan
hænge sammen med tiden under corona-nedlukningerne.
For her kan der have været en tendens til, at det i højere
grad var elevernes fædre, der hjalp med matematik, mens mødrene hjalp med læsningen,
pegede Christian Christrup Kjeldsen på.
Det er et godt bud på en mulig forklaring, mener Jens Peter
Christensen. Han har nemlig ikke oplevet elever bruge 'kønskortet' som
bortforklaring for begrænsede matematikkundskaber.
”Men jeg hører ofte mødre sige det”, fortæller han.
Matematiklærerformanden har også talt med sin kolleger om,
at nedlukningen måske var lidt lettere for drengene. Og at det måske
kan være den del af årsagen til det øgede faglige matematikskel.
”Mange drenge bibeholdt et onlinefælleskab, når de spillede,
og de var måske generelt mindre bekymrede, mens pigerne måske brugte meget tid
på at tænke over, hvad andre tænker og taler om. Og de er har måske også et
større behov for at opleve succes, og det var nok sværere for os lærere at
given en individuel anerkendelse under nedlukningen”, siger Jens Peter Christensen.
Ét svar er en fordel for drengene
De har også begge et bud på, hvorfor det især er prøven uden
hjælpemidler, der falder drengene lettere end pigerne.
”Min logiske sans siger mig, at det er, fordi pigerne er bedre
til at læse, så er det nemmere for dem at overskue problemregningsopgaverne. Pigerne
er også bedre til at jonglere med mere. Så det passer dem bedre, at man læser,
problemløser og skriver”, siger Lis Zacho.
Matematiklærerformanden er enig.
”I færdighedsregning er der omvendt kun ét svar til hver
opgave. Og det er også mere sådan: Løs en opgave og så kan du komme videre”,
siger Jens Peter Christensen.
Der er også en anden afgørende forskel på de to prøver. For mens
prøven med hjælpemidler er analog på papir, tager eleverne prøven uden
hjælpemidler på en computer.
”Det vil være spændende at finde ud af, om selve prøveformen
i sig selv har nogen betydning, fordi drengene måske er bedre til at håndtere
de digitale prøver”, siger Jens Peter Christensen.