Debat
Inklusionsprojektet har fra start haft alvorlige mangler, skriver debattøren.
Grafik: Emma Suinat.
Lærer: Har vi virkelig knækket ”inklusionsnødden” efter 10 års misforstået inklusion?
Mattias Tesfaye (S) hævder, at ”inklusionsnødden” er knækket flere steder, men det beror på en misforståelse, skriver lærer Kristian Laustsen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I 2012 blev det besluttet, at over 10.000 børn skulle
flyttes fra specialklasser til den almene folkeskole inden 2015. Den
beslutning, der blev truffet med de bedste intentioner, har desværre haft
negative konsekvenser for både elever og lærere, som nu står over for opgaver,
der tidligere blev varetaget af specialskoler.
Baggrunden for lovgivningen var et ønske om at undgå
stigmatisering ved ikke at opdele børn i kategorierne ”normale” og ”specielle”.
Målet var at integrere børnene fysisk i folkeskolen med forventningen om, at de
ville tilpasse sig det eksisterende fællesskab.
Den umiddelbare effekt af denne inklusionsstrategi var dog en
forstærket opdeling mellem såkaldt ”normale” og ”specielle” elever, som blev endnu
mere fremtrædende for folkeskolens elever. Specialundervisning blev organiseret
på skolen, som blot resulterede i en endnu tydeligere kløft mellem de to
grupper.
På det tidspunkt arbejdede man i Danmark på integration af
elever med specialbehov, hvor fokus var på, at barnet skulle tilpasse sig den
almene folkeskole. Det står i kontrast til egentlig inklusion, som kræver, at
skolen tilpasser sig en mangfoldig børnegruppe. Med integration lå ansvaret for
tilpasningen hos barnet, ikke skolen.
Mangelfuld forståelse
Det er en ubehagelig sandhed, at forsøgene på at håndtere
inklusionsproblematikken i folkeskolen ofte afslører en overfladisk og
mangelfuld forståelse af, hvad inklusion egentlig indebærer.
Problemet, som mange er bekendt med, er kun blevet
betydeligt større over tid. Jeg mener, hovedårsagen ligger i, at inklusionsprojektet i
folkeskolen fra starten har været præget af alvorlige mangler. Først og
fremmest undlader man at anerkende, at den reelle drivkraft bag projektet ikke
er et ærligt ønske om at forbedre skolegangen for alle børn, men snarere
nødvendigheden af at begrænse udgifterne til specialundervisning.
En elev kan godt være placeret i en almenklasse uden reelt
at være inkluderet. Inklusion indebærer, at man er en accepteret og aktiv
deltager i det sociale og faglige fællesskab. Hvis en elev blot befinder sig i
almenklassen uden at indgå som en integreret del af fællesskabet, er der
snarere tale om en form for passiv tilstedeværelse end om ægte inklusion.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye har for
nylig hævdet, at mange skoler er tæt på at have ”knækket
inklusionsnødden”. Men denne optimistiske udmelding står i skarp kontrast
til den hverdag, som mange forældre, lærere og elever oplever. Skoler landet
over kæmper med begrænsede ressourcer, lærere, der føler sig pressede til det
yderste, og elever, der mistrives.
De aktuelle protester fra lærere og pædagoger i hele landet,
som kræver bedre arbejdsvilkår og mere tid til eleverne, understreger denne
kløft. Der er fortsat en udbredt misforståelse af, hvad inklusion indebærer.
For mange børn betyder ordet inklusion blot fysisk tilstedeværelse i en
almenklasse, uden at eleverne reelt er en del af fællesskabet. Mistrivsel blandt børn
med særlige behov er stigende, og deres klassekammerater risikerer samtidig at
miste fokus på grund af den manglende balance i klasserne.
Komplekse behov og andre spilleregler
Det kræver en grundlæggende forståelse af, hvad inklusion
indebærer. Den misforståede forståelse af inklusion forekommer i alle mine
klasser.
Elever i den almene folkeskole skal være forberedte på at gå i klasse
med børn, der har behov for ekstra støtte, både fra mig som lærer og fra
specialpædagogisk personale. Eleverne skal også vænne sig til klassekammerater,
der har særlige behov, og derfor kan have individuelle regler og hensyn. Vi
siger ofte, at 'lige børn leger bedst,' så hvorfor forventer vi, at børn med
komplekse behov og andre spilleregler kan inkluderes på lige vilkår med deres
klassekammerater?
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk