Debat
DLF mener: Tre fjerdedele af lærerne tager ikke fejl
12.000 lærere forholdt sig for nylig i en DLF-medlemsundersøgelse til, hvad der skulle til for at lykkes med undervisningen og den komplekse inklusionsopgave i folkeskolen. 75 procent svarede flere tolærertimer.
Samme konklusion lå i en af Trivselskommissionens anbefalinger, da den efter to års arbejde præsenterede sit arbejde for nylig. Kommissionen var nedsat for at komme med anbefalinger til, hvad vi som samfund skal gøre i en situation med stigende mistrivsel blandt børn og unge. Mistrivsel, der også kommer til udtryk i skolen i form af skolevægring og frustrationer, der ses som vold, trusler og et stigende antal konflikter i skolen.
Kommissionen anbefaler en tidssvarende pædagogisk praksis og anbefaler derfor at styrke almenområdet i folkeskolen for at skabe trivsel for flere – og fremhæver her brug af tolærertimer, hvilket støtter sig til forskningsresultater fra Aarhus Universitet.
Lytter politikerne mere til lærerne, så ser vi alle ind i gode løsninger på store samfundsproblemer.
I Danmarks Lærerforening har vi i flere år peget på lærernes og børnehaveklasseledernes mulighed for at lykkes med deres opgave, og at vi skal sætte fagligheden bedre i spil. Vi har igen og igen peget på tolærertimer og co-teaching som et nøgleelement i tidlige og forbyggende indsatser, der vil understøtte elevernes trivsel og faglige udvikling.
I det hele taget er lærernes faglighed omdrejningspunktet for løsningen af mange af skolens aktuelle problemer og udfordringer: konfliktløsning, elevernes mulighed for at deltage i undervisningen, styrkelse af elevpræstationer og gennemførelse af det politisk planlagte fagfornyelsesprojekt, der skal føre til flere praktiske elementer i undervisningen, større fordybelse og engagement hos eleverne.
Lytter politikerne mere til lærerne, så ser vi alle ind i gode løsninger på store samfundsproblemer.
Lærernes faglighed er det naturlige udgangspunkt for løsningerne. Og fundamentet er et godt arbejdsmiljø! Lærerne skal sikres rammer og tilstrækkelige resurser til opgaven, så deres fokus på relationerne til eleverne kan prioriteres højt. En pointe, der også fremhæves af OECD som udgangspunktet for de skoler, der præsterer bedst i andre lande.
Danmarks lærere tager ikke fejl. Og fra et fagligt udgangspunkt vil lærerne det samme som både Trivselskommissionen, OECD og det, forskningen peger på. Lytter politikerne mere til lærerne, så ser vi alle ind i gode løsninger på store samfundsproblemer samt et forøget grundlag for både demokratisk og økonomisk udvikling. Det haster, men heldigvis skubber flere og flere mere og mere til behovet for politisk handling.