Debat
Folkeskolens problemer opstår, fordi vi forsøger at gøre alle børn ens, ved at give alle de helt samme muligheder, skriver Julie Hjære Jensen.
Foto: Kristian Ib
”Et bureaukratisk hækkeløb”: Løsningen er et opgør med faghierarkiet
Trivselsarbejdet kan føles som et bureaukratisk hækkeløb, der får selv de mest veltrænede lærere til at miste pusten, skriver lærer Julie Hjære Jensen. Hun mener, det er på tide, vi tager et opgør med faghierarkiet.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Mange børn trives ikke i skolen. Det viser flere undersøgelser.
Men i stedet for at kigge dybt i undersøgelserne, bør vi kigge vores elever
dybt i øjnene. Der ligger svaret. Det ved lærerne, men det gør vores øverste
chef, Mattias Tesfaye, ikke.
Derfor håber jeg, at han læser med. Den ramme, vi forsøger
at presse alle børn ned i, er for stram. De dårlige trivselsmålingerne er et
udtryk for, at vi skal ændre rammen og hjælpe børn med at dyrke det, de er gode
til, fremfor hele tiden at snakke om det, de ikke kan finde ud af.
Lige nu er det op til de voksne på Christiansborg at hjælpe
dem. Men de er for langt væk fra dem. Børn har brug for voksne tæt på, som ser
dem og hjælper. Vi kan ikke vente på, at regeringen kommer med nogle nye
reformer. Mistrivsel skal håndteres ansigt til ansigt med mennesker, der holder
af, ser og kender barnet.
Et bureaukratisk hækkeløb
Når et barn gentagne gange udviser en adfærd, der ikke
passer ind i skolen og klassefællesskabet, sættes der gang i faste procedurer med møder og handleplaner. Formålet er at kortlægge, hvad der gør, at eleven ikke
kan være i skolens rammer med henblik på at finde ud af, hvordan vi får eleven
til at passe ind i rammen igen. Groft sagt.
Det kan føles som et bureaukratisk hækkeløb, der får selv
de mest veltrænede lærere til at miste pusten. De lærere, der har elever som
har svært ved at passe ind, kender ofte svarene på forhånd: Hun har brug for at
komme mere ud, der er for meget larm i klassen, hvis han bare kunne få lov at
bruge sine hænder noget mere og så videre.
Men det er svært at skabe plads til det med lange skoledage
og et forældet faghierarki.
I stedet for at se på, hvad eleverne er gode til, og
fremelske det, holdes der møder med kloge mennesker uden den nødvendige indsigt
i, hvad der er på spil i klasselokalet. Det kan være spændende at få inputs
udefra, men tit er løsningsforslagene ikke gangbare i en hektisk skolehverdag.
Opgør med faghierarkiet
Vi har lavet en skole, som passer til en snæver gruppe
idealbørn. Samtidig med at lærerne er frataget handlerummet til at ændre på
rammen for de børn, der ikke lever op til de tårnhøje forventninger.
Et idealbarn er en, der kan sidde stille i lang tid, læse
uden at forstyrre, samt håndtere de mange skiftende fag, lærere og lange dage. Det
er gammeldags og passer ikke til det samfund, der venter.
Folkeskolens problemer opstår, fordi vi – i misforstået
godhed – forsøger at gøre alle børn ens, ved at give alle de helt samme
muligheder.
Hvis vi skal lykkes med at skabe en meningsgivende skolegang
for alle børn – og ikke bare idealbørnene – må vi gøre op med faghierarkiet og
give plads til, at forskellige elever kan have forskellige fag i forskellige
mængder i løbet af en skoledag.
Det vil give en skole fyldt med engagerede børn og unge
mennesker, fordi det, der fylder mest i deres hverdag, er noget de brænder for
og er gode til.
Forestil dig, hvis du gentagne gange skulle gøre ting, du
ikke kunne finde ud af på dit arbejde. Du ved, at du kan bidrage med noget
andet, men det få du ikke lov til at bruge. Du vil begynde at mistrives og mon
ikke, du vil begynde at se dig om efter et nyt arbejde?
Børn reagerer på samme måde. Der er bare den store forskel,
at de ikke kan skifte job.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk