"Vilde segregeringsmåltal og snuptagsløsninger er sjældent holdbare", mener skolelederne Gitte Rasmussen og Jonas Fisker.
Foto: Virum Skole
Skoleledere: Vi løser ikke problemerne med inklusion ved at rulle snuptagsløsninger ud over hele landet
Selv om mellemformer ofte bruges i forsøget på at få udfordrede elever til at trives inden for almenområdet, er de ikke nødvendigvis svaret - for ingen ved, om de virker, skriver to skoleledere.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Idéen om mellemformer breder sig. Det er der
en god grund til. Udgifterne til specialtilbud stiger, mistrivslen stiger og
lærere og pædagoger har svært ved at finde ud af, hvordan de skal håndtere børn
og unge med grænseoverskridende adfærd.
Noget skal der ske. Der skal findes løsninger.
Men man skal passe meget på, at man ikke træffer beslutninger i desperation for
at få de kommunale budgetter til at hænge sammen.
Senest har Faaborg-Midtfyns Kommune besluttet, at 75 procent af alle
segregerede børn skal gå i den almene folkeskole. Det skal ske ved, at der skal
etableres mellemformer på skolerne.
Der er dog et problem: Der er ingen der ved,
om mellemformer virker. Det har VIVE bl.a. slået fast i deres rapport om mellemformer.
Den rapport har de nok læst i Faaborg-Midtfyns
Kommune. Derfor har kommunen iværksat et pilotprojekt på én skole, som åbenbart
har været en succes, og som derfor nu skal bredes ud til resten af kommunen.
Problemet er, at man ikke nødvendigvis kan
overføre et pilotprojekt én til én til en anden skole. Der er så mange
faktorer, der har indflydelse på, om inklusionen bliver en succes på den lokale
skole.
Det allerførste er selvfølgelig de børn,
skolerne modtager fra specialtilbuddene. De er måske lidt svagere eller med
andre og differentierede udfordringer end eleverne fra pilotprojektet.
Dernæst skal der være hænder nok, og
kompetencer skal være på plads. Hvis der ikke er tilstrækkeligt med personale
og viden, går det ud over både børn og ansatte med store ar på sjælen til
følge. Det er der alt for mange eksempler på hvert eneste år.
Den sidste del er de fysiske rammer. Det er en
udfordring på mange skoler, hvor alle lokaler er i brug det meste af
skoledagen. Man kan ikke henvise en gruppe udfordrede børn til undervisning i
et rengøringsdepot.
Budgetkontrol-ekstase
Hvad skal der til for at få inklusionen til at
fungere, før vi i budgetkontrol-ekstase ruller Faaborg-Midtfyns
mellemformsprojekt ud over hele landet?
Der skal forskes mere: Hvornår lykkes
inklusionen, og hvornår lykkes den ikke?
Der er ikke brug for statistiske
sammenligninger, eller højtravende konsulenttanker om det helt rigtige
børnesyn, men helt konkrete eksempler på, hvordan lærere, der underviser 27
lektioner om ugen, får inklusionen til at fungere uden at slide klassekammerater
og sig selv ned.
Forskningen skal omsættes til
kompetenceudvikling på skolerne. Derudover skal der også ansættes medarbejdere
fra specialområdet ind på almenområdet.
Det peger VIVE også på i deres rapport, og de
erfaringer, som nogle af vores medarbejdere har fra specialområdet, er guld
værd hos os.
Vi kan se, at vi kan inkludere flere
udfordrede elever, end vi kunne for 10-15 år siden. Simpelthen fordi vi i dag
har nogle mere specialiserede medarbejdere, end de almindeligt uddannede
fagligt dygtige lærere og pædagoger.
Kritik af PPR skal tages alvorligt
Dernæst bliver man nødt til at tage den kritik
af PPR, der har været landet over, alvorligt. Der er ofte stor udskiftning af
psykologer, og ikke alle er i stand til at hjælpe lærerne tilstrækkeligt.
Psykologerne ved noget om psykologi, men oftest ikke så meget om pædagogik og
didaktik. Vi skal efteruddanne lærere, så de får en psykologoverbygning. Vi har
brug for PPR-psykologer, som rent faktisk har stået i et klasselokale, og ved
hvad der er på spil.
Vi kan ikke løse problemet alene i skolen. Vi
skal have en styrkelse af forældrerådgivningen, så forældrene og skolen kan
styrke arbejdet sammen.
Vi skal på den enkelte skole blive dygtigere
til at få lidt flere udfordrede elever til at trives inden for almenområdet,
men vilde segregeringsmåltal og snuptagsløsninger er sjældent holdbare.
Inklusion må aldrig blive for enhver pris.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk