Opgaven er den samme: PPR skal bistå med at skabe faglig udvikling og
trivsel for alle børn. Da skoler med mange elever fra resursesvage hjem typisk
får tildelt flere psykologtimer end skoler med bedre socioøkonomiske vilkår,
burde psykologernes opgaver se nogenlunde ens ud.
Det er langt fra tilfældet. Blandt andet fordi resursestærke forældre
forhandler mere end forældre uden så mange resurser om, hvilket tilbud der vil
være det bedste for deres barn.
”Resursestærke forældre læser sig til meget på nettet, så de kommer
forberedte og er parate til at forhandle om konkrete ydelser: ’Vi ønsker det og
det – hvad kan du tilbyde?’, hvor forældre med lave socioøkonomiske betingelser
går mere utrygt ind i samarbejdet. Måske fordi de frygter, at inddragelsen af
psykologen kan betyde, at de får fjernet deres barn”, fortæller
PPR-psykologerne Nicoline Siemsen og Johanna Mariam Madsen fra Den tværfaglige
supportfunktion, som dækker Valby, Vesterbro og Kongens Enghave i København.
Tidlig inddragelse åbner for andre muligheder
Nicoline Siemsen og Johanna Mariam Madsen afsluttede sidste år deres
psykologuddannelse med et speciale om, hvordan familier og skolers
socioøkonomiske betingelser indvirker på PPR-psykologens praksis og opgaver. Specialet tager afsæt i interview med
PPR-psykologer og skoleledere fra to folkeskoler, som ligger i den samme større
by og repræsenterer hver sin ende af det socioøkonomiske indeks.
Det var her, makkerparret fik øje på en markant forskel i psykologernes
opgaver.
”Der er ret stor forskel på, hvornår psykologen blive inddraget. På skolen
med en høj socioøkonomi sker det ofte tidligt, og det åbner andre muligheder
for, hvilke indsatser man kan sætte ind med. Samtidig har lærere og forældre
ikke været frustreret over situationen igennem længere tid, så de har vilje til
at skabe justeringer omkring barnet”, siger Johanna Mariam Madsen.
Psykologen på skolen fortalte også, at forældrene i høj grad tilkøber en
undersøgelse af barnet i privat regi.
”Der ligger allerede et forarbejde, som sparer psykologen for tid, fordi
hun kan ’nøjes’ med at oversætte forarbejdet til en pædagogisk handleplan”,
uddyber Nicoline Siemsen.
Opgaverne kræver klassisk faglighed
På den anden skole inddrages psykologen oftest senere. På det tidspunkt er
både forældre og lærere typisk udmattede, fordi de allerede har prøvet sig frem
med en række indsatser. Det gør det svært for psykologen at få lærerne til at
afprøve endnu en justeret pædagogisk praksis.
Udvalgte resultater
- PPR-psykologerne tilpasser deres praksis gennem en
forhandling med den enkelte familie. Forhandlingen varierer afhængig af de
gensidige forventninger mellem psykolog og forældre, og af hvorvidt forældrene
føler sig trygge i samarbejdet.
- Når forældrene har gode socioøkonomiske betingelser, er der
gensidige høje forventninger i samarbejdet med PPR-psykologen set i forhold til
forældre med svære socioøkonomiske betingelser.
- Jo højere familier og skolers socioøkonomiske indeks er, jo
bedre mulighed har PPR-psykologen for at arbejde forebyggende.
- Det giver også psykologen mulighed for at indtage en
vejledende rolle over for forældrene, som selv har mulighed for at påtage sig
en stor del af ansvaret for arbejdet med den givne problemstilling.
- Det skaber en risiko for, at den samme problemstilling ikke
tildeles lige meget hjælp på skoler med henholdsvis resursestærke og
resursesvage forældre.
- Derudover er der tegn på, at både skolen, forældrene og
PPR-psykologens blik på en given problemstilling formes af de socioøkonomiske
betingelser igennem normalitetsperspektivet, idet der forekommer en lokal
forskydning af normalitetsperspektivet. Det medvirker til, at de samme
problemstillinger opfattes forskelligt afhængig af de lokale betingelser i
skolens mikrosystem.
- Hvorvidt et barn får hjælp af PPR afhænger til dels af både
familiens egen socioøkonomiske baggrund, men også af skolens samlede
socioøkonomiske betingelser. Undersøgelsen peger således på, at der er risiko
for, at PPR-psykologer medvirker til at reproducere betydningen af
socioøkonomisk baggrund.
Kilde: Specialet ”Hvordan familier og skolers socioøkonomiske
betingelser indvirker på PPR-psykologens praksis og opgaver”.
Samtidig er mange af opgaverne komplekse, så psykologen er nødt til at
bruge tid på kognitive test, henvisninger til psykiatrien og indstillinger til
specialpædagogiske tilbud.
”Det er opgaver, der kræver psykologfaglighed, og som skolen derfor ikke
selv kan løse. Samtidig har psykologen mange tidsrøvere: Det kan være svært at
komme i kontakt med forældrene, og der skal ofte skaffes tolkebistand. Det gør
det sværere at få et møde i stand, ligesom mødet tager længere tid”, siger
Johanna Mariam Madsen.
Der er også forskel på, hvilke forventninger psykologerne har til
familierne.
”På skolen med god socioøkonomi får forældrene næsten altid en opgave med
fra netværksmødet om deres barn, mens mange af den anden skoles forældre ikke
har resurser til at tage sådan et ansvar på sig. Derfor er der lave
forventninger til forældrene, men det har den konsekvens, at man automatisk
fritager forældre, som har overskud, fra at spille en aktiv rolle”, siger
Johanna Mariam Madsen.
Omvendt risikerer man at tildele forældre fra skoler med en høj
socioøkonomi et ansvar, de ikke kan imødekomme, fordi man pr. automatik tænker,
at det har resurserne til det.
Risiko for at skabe ulighed
Forældre, som stiller krav, kommer let til at fylde i psykologens baghoved,
konstaterer de to PPR-psykologer på baggrund af deres speciale. Det kan i sig
selv skabe ulighed.
”På skolen med høj socioøkonomi kommer halvdelen af henvendelserne til PPR-psykologen
fra skolen og den anden halvdel fra forældrene. Det kan være forældre, som
ønsker en årsagsforklaring på deres barns udfordringer. Derfor efterspørger de
en henvisning til psykiatrien”, fortæller Johanna Mariam Madsen.
Det har
overrasket de to psykologer, at der er begrænset opmærksomhed på, hvilken
betydning de socioøkonomiske betingelser har på psykologernes praksis og
arbejdsgange.
”Vi skal
altid forholde os selvkritisk til vores praksis, men der er et begrænset fokus på de
socioøkonomiske betingelser i PPR. Hvis vi ikke forholder os til det, øger det
risikoen for, at vi medvirker til at reproducere effekterne af de
socioøkonomiske betingelser, som vi arbejder under. Hos os er det for eksempel spørgsmålet om, hvilke
familier der kommer til at fylde. Hvis det er de forældre, som er gode til at
skrive i Aula, skaber det ulighed”, siger Johanna Mariam Madsen.
Specialet peger ikke på løsninger, men lige her har Nicoline Siemsen et
bud: Skoler og PPR har et ansvar for at udbrede viden om, hvad der er en reel
bekymring, og hvornår der er grund til forældre tager fat i PPR.
”Det er vigtigt, at forældre ved, hvor de kan gå hen med deres bekymringer.
Derfor skal de kende til deres rettigheder og muligheder. De skal også vide, at
børn ikke udvikler sig lineært, så udsving i de faglige resultater behøver det
ikke betyde, at der er noget galt med barnet”, siger hun.
Opfattelsen af normalitet bør udfordres
PPR-psykologer bør være opmærksomme på, at de socioøkonomiske betingelser
påvirker normalitetsbegrebet hos både lærere og forældre, anbefaler Nicoline
Siemsen og Johanna Mariam Madsen. For i praksis har betingelserne indflydelse
på, hvornår lærere og forældre bliver bekymret for et barn, viser deres
speciale.
”På skolen med en høj socioøkonomi kan et barn stikke ud på parametre, som
lærerne på den anden skole ikke reagerer på. De er vant til at se elever med
trivselsproblemer, så der skal mere til, før de bliver bekymrede”, fortæller
Nicoline Siemsen.
Når normalitetsbegrebet bliver snævert, har psykologen en stor opgave med
at udvide begrebet i inklusionsøjemed, mener hun.
”Hvis man ikke har mange elever med specialpædagogiske udfordringer på
skolen, kan normalitetsbegrebet blive snævert”.
Umiddelbart ser det lettere ud at være psykolog på en skole med gode
socioøkonomiske betingelser, men det er de to psykologer bag specialet ikke
enige i.
”Det er ikke lettere, men arbejdet kan se anderledes ud. Psykologerne har
travlt på begge skoler”, understreger Nicoline Siemsen.
Socioøkonomi ligger i baghovedet
Med to skoler i casestudiet repræsenterer specialet en lille undersøgelse,
men da de to psykologer præsenterede deres resultater på årets dialogkonference
om PPR på DPU i april, blev de bekræftet af flere kolleger.
”Vi mødte psykologer fra mange kommuner, og de kunne genkende vores fund i
deres egen praksis. Især det med at inddrage resursestærke forældre, når der
skal fordeles opgaver i slutningen af et netværksmøde”, fortæller Nicoline
Siemsen.
Der var også en deltager i workshoppen, som sagde, at hun vist kom til at
fordele sin indsats ulige, fordi hun godt kunne se, at hun var mest opmærksom
på forældre, som selv ringer, tilføjer Johanna Mariam Madsen.
Nu arbejder de to tidligere studerende selv i PPR, og de socioøkonomiske
betingelser ligger i deres baghoveder.
”Jeg er særligt opmærksom på normalitetsbegrebet: Hvornår skal vi være
bekymret for et barn, og hvornår er det normalitetsbegrebet på skolen, jeg skal
arbejde med? Jeg prøver også på at undgå at have bestemte forventninger til
forældrene. I stedet giver jeg dem mulighed for at byde ind, så de selv
vurderer, hvad de kan overkomme”, siger Johanna Mariam Madsen.
Nicoline Siemsen gør meget ud af at fortælle, hvad PPR er, og hvad hun kan
tilbyde, når hun møder forældre for første gang.
”Jeg spørger også ind til, hvad de forestiller sig, så vi kan få en åben
snak om min rolle. Det er jeg blevet opmærksom på qua vores undersøgelse”.