Stemmeskalaen er et af de redskaber, som indgår i Nest-pædagogik.
Ny bog: Sådan inddrager skoler Nest-pædagogik i mellemformer
To specialister i Nest viser med en ny bog, hvordan skoler med tjeklister og modeller fra inklusionsmetoden kan styrke deres mellemformer ved at lade det specialpædagogiske og almenpædagogiske supplere hinanden i undervisningen.
Struktur, forudsigelighed, forberedelse og overblik. Disse
udtryk bliver ofte fremhævet, når det handler om, hvordan man kan inkludere
elever med særlige behov. Men det kræver noget at gå fra intentionen bag de
fine ord til rent faktisk at praktisere dem i skolen.
Det har psykolog Eva Bertram fra PPR i Aarhus og selvstændig
udviklingskonsulent Stine Clasen erfaret igennem en årrække. De har begge
arbejdet med Nest, siden Aarhus Kommune bragte metoden til Danmark fra New York
for snart ti år siden. Undervejs har de skrevet flere bøger om Nest, og nu er
de aktuel med bogen ’Tjek på Nest som Mellemform” med undertitlen ”Nest som
skoleudvikling.
Her giver et bud på, hvordan man kan gå fra intention til
handling. Det sker med konkrete forslag, som de kalder realiserbare, fordi ”de
vil give samarbejdende og nyskabende rammer og strukturer omkring
undervisningen”.
Tre veje til stærkere læringsmiljøer
Bogen præsenterer tankerne i Nest og fortæller historien om,
hvordan en delegation af politikere, chefer og konsulenter fra Aarhus blev
præsenteret for Nest, da de i 2014 var på studierejse til New York for at få
inspiration til øget inklusion i skolen.
I den praktiske del tilbyder bogen tre veje til stærkere
børnefællesskaber og læringsmiljøer:
- Tjeklister skal sikre, at skolen får samlet og struktureret
den viden og de erfaringer, den allerede har. Tjeklisten repræsenterer det
praktiske og fastholdende element, som sikrer en bæredygtig pædagogik over tid.
- Nest illustrerer det nødvendige og forpligtende samarbejde
mellem det, ledelse og lærere tror på, siger og gør. Arbejdet med Nest og den
såkaldte nøddeskalsmodel sikrer, at børnesyn og læringssyn omsættes til en
konkret pædagogisk virkelighed til læring og udvikling for både børn og voksne.
- Mellemformer handler om god undervisning for alle ved hjælp
af flere specialpædagogiske redskaber i almenundervisningen. Mellemformer med
fokus på co-teaching, fysiske rammer, social læring og kommunikation kan vise praksisnære og
sammenhængende modeller, når en skole, der favner de mange, skal realiseres.
Tjeklister skaber fælles fokus over tid
Nest er skabt til at inkludere normalt begavede elever med
autisme i en klasse med almene elever. Det sker ved hjælp af specialpædagogiske
redskaber som faste rutiner, visuel støtte og hensigtsmæssig placering af borde
og arbejdsstationer.
Samtidig udgør vedholdenhed en stamme i Nest, og her kommer bogens
tjeklister ind i billedet, for de kan bruges til løbende at vurdere og evaluere
strukturen i Nest-inspirerede mellemformer, så det sikres, at alle parter omkring
eleverne har et fælles fokus over tid.
De to forfattere har derfor helliget 77 sider i bogen til en
tjeklistevejledning. Derudover bringer de en skabelon til at få overblik over,
hvordan pædagogiske strategier og støtter bringes i anvendelse i
læringsmiljøet.
”Skabelonen tager du med ud i klassen, og du bruger den ved
tilbagemeldinger. Den er opbygget, så du hurtigt kan danne dig et overblik og
anvende den relevant”, skriver Eva Bertram og Stine Clasen.
De kalder skabelonen for en invitation til at arbejde med en
tilgang, der hviler på Nest-værdier.
”Dermed er tjeklisten et udtryk for en oversættelse og
implementering af værdien: Vi bliver aldrig færdige med at øve os”.
Tjeklisterne sætter spot på flere elementer
Tjeklisterne lægger op til, at man blandt andet ser på:
- Kodning af rummet – placering af pausestol, gruppeborde og
de voksnes arbejdsstationer.
- Visuel støtte – for eksempel dagskema, lektionsskema,
timetimer, stemmeskala og elevernes gå-række, når de skal et sted hen.
- Sensoriske værktøjer – blandt andet dimseting, hørebøffer,
kuglepuder og yogamåtter,
- Passivt rod – materialer oven på skabe, i vindueskarme og
hjørner, overfylde reoler og skabe, materialer, som ikke er i brug.
- Arbejdsformer – i plenum, i grupper, i par og selvstændigt.
- Kommunikation – selvsnak, reflekterende dialoger,
deklarativt sprog og nonverbal kommunikation
- Co-teaching – stationsundervisning, parallelundervisning,
alternativ undervisning, teamundervisning, en underviser – en observer, en
underviser – en assisterer.
Hvert element vurderes på fire parametre
I skabelonen vurderer man det enkelte element ud fra fire
kategorier:
- Hensigtsmæssig anvendelse ud fra den konkrete elevgruppe og
med respekt for den aktuelle pædagogiske kontekst.
- Delvis anvendelse med et efterfølgende fokus på optimering.
- Forefindes ikke/ses ikke anvendt.
- Ikke aktuelt i den konkrete kontekst.
Tjeklisten kan bruges til faglige refleksioner mellem
PPR-psykolog, lærere og pædagoger, mellem PPR-konsulent og ledelse, mellem
lærere og pædagoger internt og mellem PPR-psykolog og PPR-konsulent.
Bogen er således primært rettet mod praktikere i
skoleverdenen, undervisere såvel som ledere, undervisere og studerende på
læreruddannelsen samt PPR-psykologer og konsulenter, som arbejder i det
praksisnære felt på skolerne.
Tjek
på Nest som Mellemform – Nest som skoleudvikling, af
Eva Bartram og Stine Clasen, Dafolo, 175 sider, vejl. pris 399,38 kroner.