PPR kan forebygge behovet for pædagogisk psykologiske vurderinger ved at hjælpe skolerne med at styrke almenundervisningen, mener Jette Lentz og Hans Jørn Søberg.zoranm
To formænd efter kortlægning af PPR: Vi skal rykke endnu tættere på skolerne
Landets PPR-kontorer skal arbejde endnu tættere sammen med skolerne, så de sammen kan nedbringe ventetiderne til individuelle udredninger. Det foreslår to formænd på PPR-området i kølvandet på den kortlægning, Eva udgav lige før sommerferien.
Øget efterspørgsel efter
pædagogisk psykologisk rådgivning, øgede ventetider og problemer med at
fastholde nyuddannede medarbejdere er nogle af de udfordringer, PPR-lederne
peger på i den kortlægning, som Danmarks Evalueringsinstitut udgav op til
sommerferien.
Annonce:
Men hvad skal der til for at komme problemerne til livs?
Det har Jette Lentz og Hans
Jørn Søberg bud på. De står i spidsen for henholdsvis Pædagogisk Psykologisk
Forening og Skolelederforeningens landsklub for PPR-ledere.
PPR skal danne partnerskaber
med skolerne
Ni ud af ti PPR-ledere
oplever, at skolerne i større omfang efterspørger individuelle udredninger.
Samtidig ønsker PPR-lederne mere tid til forebyggende indsatser. Hvad skal der
til for, at PPR i højere grad kan arbejde forebyggende?
Annonce:
”Vi skal danne
partnerskaber med skolerne, så vores viden flettes sammen. Samtidig skal vi tæt
på som rådgivere om fællesskaber og didaktiske løsninger, så vi er med i
skolens udvikling, for eksempel gennem co-teaching og aktionslæring”, siger
Jette Lentz.
Det vil tage presset af arbejdet med udredninger, hvis PPR
kan støtte lærerne i at arbejde mere forebyggende, forudser hun.
”Der ligger en opgivenhed i, at skolen vil have lavet en
udredning for at finde ud af, om ikke barnet har brug for et andet skoletilbud".
"I stedet skal vi motivere lærerteamet og skolens resursecenter til at sætte
handlinger i gang mellem børn og lærere. PPR skal facilitere det forebyggende
arbejde, for det er i pædagogikken, i relationerne og i den måde,
undervisningen tilrettelægges på, at der sker udvikling for de børn, som har
svært ved at være i skolen”, siger Jette Lentz
Annonce:
Behov for at afstemme forventninger
Anbefalinger fra Eva om PPV
Kun når det er nødvendigt
PPV’er skal reserveres til de tilfælde, hvor de er nødvendige, for eksempel fordi skolen og PPR vurderer, at eleven har behov for specialpædagogisk støtte over ni timer om ugen, specialundervisning i en specialklasse eller på en specialskole. Derfor er det vigtigt at understøtte en tryk og tillidsfuld dialog mellem PPR, forældre og det pædagogiske personale. De kan for eksempel afstemme forventninger om, i hvornår i et forløb det er nødvendigt at udarbejde en PPV.
Forenkling af processerne
Der er potentiale i at forenkle processerne omkring udarbejdelsen af PPV’er, herunder at tilpasse omfanget og indholdet til vurderingens formål og funktion. Eksempelvis synes der at være et potentiale i at forenkle PPV’er i forbindelse med revisitation.
PPV’ens funktion
PPV’en har i praksis både en funktion som et juridisk dokument og et arbejdsredskab. Der er behov for lokalt at afstemme, hvorvidt og hvordan PPV’en skal være et dynamisk og handlingsanvisende redskab.
Udarbejdelsen kan lettes
Processerne med PPV’er kan lettes ved, at forskellige faggrupper bidrager til udarbejdelsen. Det medfører ikke nødvendigvis et mindre tidforbrug for PPR som helhed, men kan understøtte en afbalancering i opgavebyrden mellem psykologer og andre faggrupper. Derudover kan det kvalificere indholdet. Konkret kan psykologer, logopæder og fysioterapeuter fortsat lave test og vurderinger inden for deres fag, men pædagogiske konsulenter kan med fordel bidrage med faglige anbefalinger i en skolekontekst.
Tværfagligt samarbejde
Det er vigtigt at understøtte PPR-medarbejdernes samarbejde, så PPV’er kan bidrage med tværfaglige og helhedsorienterede anbefalinger. Konkret forudsætter dette, at PPR-ledere prioriterer, at medarbejderne kan bruge tid på et struktureret samarbejde om udarbejdelsen af PPV’er med en særlig opmærksomhed på psykologers lovmæssige forpligtelser i udarbejdelsen af PPV’er.
PPV’en skal omsættes til handling
PPV’en er ét element i en større proces med at sikre den enkelte elev den nødvendige støtte. PPV’en har derfor først for alvor værdi, når dens perspektiver bliver omsat til konkret handling – enten på skolen eller i form af visitation til et specialtilbud. Det er skolelederens ansvar at sikre, at det pædagogiske personale har de rette rammer og muligheder for at give eleven den støtte, som PPV’en dokumenterer, at der er behov for. Det er derfor vigtigt at understrege, at det lokale støttesystem omkring eleven skal fungere, før PPV’ens bidrag kan operationaliseres på en måde, der opleves som meningsfuld af det pædagogiske personale, forældrene og eleven selv.
Jette Lentz foreslår, at den enkelte skole og skolens
psykolog laver en forventningsafstemning i begyndelsen af skoleåret: Hvilke
indsatser er der brug for af både forebyggende og indgribende karakter?
Samme ide har Hans Jørn Søberg fra PPR-ledernes faglige klub.
”Inden for de nuværende rammer kan vi i fællesskab med
skolerne fokusere på, hvordan vi kan prioritere forebyggende indsatser. Det
kræver et tæt samarbejde mellem skolen, dens resursepersoner og PPR. Vi kan nå
langt, når vi er synlige om vores resurser og har mod til at lukke andre ind i
vores prioriteringer”, siger han.
Annonce:
I samarbejdet skal indgå, hvornår man laver indstillinger,
og hvornår man ikke gør.
”Når det handler om elevadfærd, kan man i mange tilfælde
lave en indsats i klassen uden en indstilling, så man ikke laver
dobbeltarbejde. Men vi er nødt til at være enige om, at vi ikke nødvendigvis
skal lave en indstilling for at komme i gang”, siger Hans Jørn Søberg.
Forældre er også en resurse
PPR-lederne i undersøgelsen foreslår netop, at der arbejdes
med kultur og praksis om de pædagogisk psykologiske vurderinger (PPV). Hvordan
skaber man denne dialog med forældre, som måske vil have udredt deres barn?
Annonce:
”Det gør vi ved at arbejde i partnerskaber. Vi skal lave en
systematik for tidlig inddragelse af forældrene som ligeværdige
samarbejdspartnere, så vi får både deres, lærerne og PPR’s viden om barnet på
banen. Det samarbejde kan PPR være med til at skabe”, siger Jette Lentz.
Når skole og PPR er i tæt dialog med forældrene, forstår de,
at der er flere ting i spil, tilføjer Hans Jørn Søberg.
”Vi skal tale åbent om fordele og ulemper ved den indsats,
vi yder i klassen. Måske skal vi også holde møde med alle klassens forældre om
udfordringerne i klassen, og hvordan vi går til dem", siger han.
"Så kan forældrene både se,
at vi arbejder seriøst, og at de selv har en opgave i at støtte op. Når
forældre protesterer, er det, fordi de føler sig umyndiggjort og ikke kan se,
hvad der sker. På samme måde føler lærere og pædagoger sig imødekommet, når de
kan se, at vi kan hjælpe dem”, forklarer han videre.
Ventetid kan indeholde en tidlig indsats
Ventetiderne er blevet længere i PPR det seneste år. Hvad
skal der til for at reducere dem?
”Vi har stor udskiftning af psykologer, og det skaber i sig
selv ventetid. Men vi har også brug for at arbejde med tiltag sammen med
skolens resursepersoner, så vi ikke for hurtigt tænker: ’Barnet har nok en
diagnose’. Det handler om at få indsatser i gang. For eksempel hvis barnet har
problemer med at indgå i det sociale. Vi skal tilgodese børns individuelle
behov i klasserne”, siger Jette Lentz.
Hun fremhæver, at skoler har færre
indstillinger, når den faste psykolog har åben rådgivning, og PPR bliver en
vigtig del af det fleksible støttesystem på skolen.
”Psykologen bidrager med viden fra psykologien ind i det
pædagogiske arbejde sammen med medarbejderne i skolens pædagogiske lærings- og
resursecentre. Det giver kortere ventetid. Men lovgivningen kræver en PPV for,
at en elev kan få specialpædagogisk støtte, og det sætter pres på”, siger hun.
Ventetid er et begreb, som Hans Jørn Søberg har det dårligt
med. Det skyldes, at det kommer fra sygehusverdenen.
”Hos os beskriver ventetiden den tid, der går, fra
indstillingen om Peter er skrevet, til der sker en intervention. Her kan der gå
et par måneder, men vi glemmer, at PPR inden da har haft et forløb med klassens
drengegruppe, som Peter er med i. Vi skal være tydelige med, at vi er tidligt i
gang med en indsats, så forældrene ikke oplever det som ventetid. Ellers kan de
ikke se, at der sker noget”, siger han.
Mangel på fortællinger om psykologens rolle
Mindst halvdelen af PPR-lederne vurderer, at der bliver brug
for at styrke kompetencerne inden for blandt andet forebyggende og
fællesskabsorienterede indsatser, udvikling af inkluderende læringsmiljøer og
rådgivning af pædagogisk personale. Hvordan skal dette kompetenceløft foregå?
”Dilemmaet er, at psykologer tit ønsker individuelle
kompetenceforløb i for eksempel børnepsykologi, hvor vi som ledere er mere
optagede af, at de arbejder med gruppedynamikker og positionerer sig som
forandringsaktører", siger Jette Lentz.
"Derfor er det vigtigt, at vi får en universitetsuddannelse,
som forbereder dem på at arbejde pædagogisk psykologisk i skoler og dagtilbud,
blandt andet ved at de kommer i praktik”, siger hun videre.
Jette Lentz vil med andre ord gøre psykologuddannelsen mere
forelsket i pædagogisk psykologi. Derfor efterlyser hun forskning om pædagogisk
psykologisk praksis og om psykologers rolle og positioner i skolen, så
skolepsykologer kan opleves som praksispsykologer.
Hun er også fortaler for en
psykologfaglig uddannelse til lærere og pædagoger, som kender skolens kultur og
ved, hvad det vil sige at undervise en klasse med 28 elever, for de vil være klædt
på til at facilitere forebyggende indsatser.
Slaget skal slås i almenundervisningen
Kompetenceudviklingen begynder uden for PPR, mener Hans Jørn
Søberg. Nemlig på skolerne, som skal blive bevidste om, at de skal styrke den
almene undervisning.
”Jo bedre undervisning desto færre udfordringer. Lærere og
pædagoger er ofte pressede, så det handler om at se på strukturerne: Hvis der
er tre klasser på en årgang, går lærerne så ind i hver sin klasse, eller
arbejder de sammen om at lave fleksibel holddeling?”
Samtidig skal PPR være mere kompetent i at hjælpe lærere med
at gøre undervisningen mere robust, så det pædagogisk psykologiske felt skal
opdateres.
”Det kræver efteruddannelse af mange PPR-medarbejdere, så de
bliver dygtige til at understøtte almenundervisningen. Det er dér, slaget skal
slås”, siger Hans Jørn Søberg.
Der er også behov for, at uddannelserne til psykolog og
audiologopæd skærper de studerendes bevidsthed om PPR.
”Det er vigtigt, at universiteterne præsenterer de
studerende for viden om, hvad det vil sige at arbejde i en kommune. For dér får
80 procent af de studerende job. Jeg underviser selv på SDU, og det kan være
med til at skærpe interessen for PPR, så vi får flere i praktik, hvor de så kan
se, at der finder meget spændende arbejde sted på vores felt”, siger han og
opfordrer de faglige organisationer til at gå i dialog med universiteterne om
at styrke fokus på PPR.
Nødvendigt at se på arbejdsgangene i PPR
PPR-lederne oplever mangel på tid hos medarbejderne i PPR i
deres kommune. Hvordan kan man skabe mere tid?
”Vi kommer ikke uden om at skulle se på vores arbejdsgange.
Understøtter de administrative systemer processerne? Kan vi lykkes med at
arbejde forbyggende, når vi skal bruge mindre tid på at skrive rapporter og
henvisninger? Vi har selv skiftet til system for at få mere tid til at arbejde
sammen med skoler og dagtilbud”, siger Hans Jørn Søberg, som til daglig står i
spidsen for PPR Svendborg og Ærø.
Der ligger en opgave i at klarlægge, hvad det vil sige at
arbejde forebyggende, mener Jette Lentz.
”Mange psykologer vil gerne arbejde forebyggende, men de
synes, at de har for travlt, så kommunerne skal finde ud af, hvad det kræver:
Hvilket børnesyn skal man have, og hvilke tværfaglige kompetencer kræver det?
Vi mangler billeder på, hvad det vil sige at arbejde med forandring og være en
del af miljøet på skolen, som skal skabe inkluderende fællesskaber”.
Nye møder en kompleks arbejdsplads
Det er svært at fastholde særligt nyuddannede medarbejdere i
PPR. Hvordan kan man ændre på det?
”Der er svært at begynde i et komplekst system som PPR, så
der er et stort behov for detaljeret at forklare nye medarbejdere, hvordan
vores opgaver er indrettet. Det kan vi komme til at glemme, fordi vi får akutte
opgaver ind fra højre, som skal prioriteres, men det er vi nødt til at
manøvrere i”, siger Hans Jørn Søberg.
Han foretrækker ordet forankring frem for fastholdelse og
pointerer, at det også handler om at få nye medarbejdere til at føle sig
hjemme.
”De skal have deres egen plads, så de har et sted at komme
hjem til, når noget at svært, og hvor lederen og deres mentor kan gribe dem.
Når det er på plads, er det nemmere at forankre dem. Veldrevne PPR-kontorer har
en stabil medarbejdergruppe, og det får ansatte i andre PPR’er til at søge
dertil. Mange af dem, der stopper i PPR, bliver ansat i et andet PPR. Det tyder
på, at det ikke er godt nok der, hvor de kommer fra, så der er plads til
forbedringer”, siger Hans Jørn Søberg.
Der skal viden, efteruddannelse, supervision og
mentorordninger til at få nyuddannede til at blive i PPR, anbefaler Jette Lentz
fra Pædagogisk
Psykologisk Forening. At arbejde tværfagligt kan også være en del af
løsningen, for eksempel gennem aktionsforløb, som bringer psykologerne tættere
på praksis.
”Det er givende, når psykologer får mulighed for at komme ud
sammen med lærerene, og når de møder en skoleledelse, som prioriterer
forebyggende, foregribende og indgribende indsatser”, siger hun.
Kommunerne skal passe godt på PPR
Hvad bør den enkelte kommune overveje om PPR på baggrund af
undersøgelsen?
Jette Lentz:
”Kommunerne bør se på, hvilke forebyggende indsatser i det
pædagogiske miljø psykologerne reelt kan indgå i med de kompetencer, de har med
sig fra deres kandidatuddannelse. Altså: Hvem skal hjælpe dem, når de i den
første tid skal ud på skolerne og rådgive lærere og ledere om deres arbejde med
børnene?”
Hans Jørn Søberg:
”Kommunen skal passe godt på sit PPR. Nogle steder skal fire
medarbejdere dele et skrivebord, men de fysiske rammer signalerer, om deres
arbejdsområde anses for vigtigt eller ej. Det er banalt, at man skal sørge for,
at medarbejderne kan gøre sig nyttige. Derfor skal man også invitere PPR med i
politiske og strategiske beslutninger. Og så skal kommunerne sørge for, at
normeringen svarer til den opgave, PPR er sat til at løse”.
Landspolitikerne kan styrke PPR
Hvad bør Folketinget nu overveje om PPR?
Jette Lentz:
”Politikerne skal gøre alvor af ny pædagogisk psykologisk
overbygningsuddannelse for lærere og pædagoger - gerne inspireret af udlandet.
For eksempel har universitetet i Dundee i Skotland en toårig efteruddannelse
med megen praktik, hvor de studerende opnår en stærk faglighed til at indgå i
skolernes pædagogiske praksis, hvor børnene er i centrum for alle indsatser på
individuelt, gruppe- og organisationsniveau. Det gør det muligt for PPR at
understøtte lærerne som forandringsagenter i undervisningen”.
Hans Jørn Søberg:
”Jeg oplever notatpligten som problematisk. Det kan synes
som en lille ting, men den er faktisk stor. Når PPR-medarbejdere skal arbejde
forebyggende, skal de være tæt på elever og lærere i klasserne, men de kan være
nødt til at oprette en sag af hensyn til notatpligten. Især ergo- og
fysioterapeuter er underlagt strikse regler. Det er en tidsrøver, som
politikerne bør se på. De bør også afdække byrden, når vi arbejder formelt med
PPV’er. Og så skal de sørge for, at PPR får rammevilkår, så vi reelt kan
samarbejde med skoler, dagtilbud og forældre”.