Debat
"Jeg ser en markant prioritering og et mærkbart løft af folkeskolen som helt afgørende for udviklingen af velfærden i Odense", skriver Odenses Borgmester Peter Rahbæk Juel.
Foto: Odense Kommune
Odenses borgmester: Folkeskolen bliver min vigtigste prioritet i den kommende tid
Lærermangel, flere elever i specialtilbud og alt for mange krav presser i dag folkeskolens økonomi og dens lærere alt for meget. Derfor skal folkeskolen have et mærkbart løft, lover Odenses borgmester.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Folkeskolen
er den eneste af velfærdens centrale institutioner, som er nævnt direkte i
Danmarks grundlov. Det siger åbenlyst noget om, hvor unik og afgørende
folkeskolen og lærerne er for vores velfærdssamfund og vores børn.
Derfor
er det også bekymrende, at vi i disse år er vidne til et skred, hvor den almene
skole kommer under pres fra udgifter forbundet med vores ideal om en mere
inkluderende skole.
Et
ideal, der udgør en grundsøjle i vores velfærdssamfund, da folkeskolen blandt
andet sikrer, at vi tidligt møder mennesker med andre baggrunde, kulturer og
sociale betingelser end os selv.
Problemet er bare, at økonomien over tid er
blevet udhulet af flere og mere komplekse opgaver. Derfor står vi i dag med
noget, der er for skrabet.
Vi
har ansvar for at skabe de rigtige rammer
Antallet
af børn i et specialtilbud er steget fra ca. 27.000 til ca. 34.000 siden 2016. En stigning på 26 procent.
Det er en stigning, der kommer
ud af øget og helt nødvendigt fokus på mental mistrivsel blandt vores børn og
unge. Det er børn med særlige behov, der har brug for noget mere for at lykkes
i folkeskolen.
For mig
er det sådan, at der ikke er nogen børn, der ”koster” mere eller mindre end
andre. Det, der koster, er vores idealer for en stærk folkeskole, og derfor har
vi et ansvar for at skabe de rigtige rammer, der kan rumme vores drømme og
idealer. I dag er det ikke tilfældet.
Lærerflugt truer folkeskolen
Når
forældre sender deres børn afsted i skole, så gør de det med (mindst) to
centrale forhåbninger:
Først
og fremmest, at deres børn oplever trygge og gode rammer, der giver det bedste
afsæt til at vokse både menneskeligt og socialt. Og dernæst, at børnene bliver
sendt videre ud i livet, med den stærkest mulige faglige ballast. Nøglen til at
lykkes med begge målsætninger, er lærerne. Folkeskolens sjæl.
Derfor
er det også en markant trussel mod vores folkeskole, at kun lidt mere end halvdelen af de nyuddannede lærere fra
årgang 2020 i dag er ansat på en folke- eller specialskole. Samtidig er den
gruppe på ca. 20 procent af lærerne, der bidrager mest til elevernes trivsel
også dem med størst sandsynlighed for at forlade folkeskolen i løbet af
de kommende fem år.
Ser man på brugen af vikarer så er der sket en fordobling bare fra 2012 til 2022.
Det
vidner om en folkeskole, der ikke fremstår som en attraktiv arbejdsplads for
mange af de lærere, der udgør selve institutionens livsnerve. Det bliver vi
nødt til at skubbe tilbage på.
Nu bliver folkeskolen min vigtigste prioritet
Min
vigtigste prioritet i den kommende tid vil være at komme i dialog med så mange
lærere, forældre og lokalsamfundsaktører som overhovedet muligt – for at få de
bedste bud på, hvordan vi arbejder sammen om udfordringerne.
Men jeg kan
allerede nu sige klart, at jeg ser en markant prioritering og et mærkbart løft af
folkeskolen som helt afgørende for udviklingen af velfærden i Odense i de
kommende år.
Hvis vi
på den lange bane vil skubbe tilbage på de tendenser vi har set på flere af
landets skoler – så bliver vi nødt til at skabe en folkeskole, der passer til
tiden.
Det er
min ambition i Odense. Mit løfte. Skoleløftet.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk