Debat
Lad os droppe måltallene og i stedet fokusere på børnenes trivsel, lyder det fra Anders Kildahl Juul, der arbejder på en specialskole.
Foto: privat.
Lærer advarer: Vil København virkelig til at spare på skoletilbuddene til byens mest sårbare børn?
Det er før gået galt, når politikere sætter mål for, hvor mange elever der skal inkluderes i folkeskolen. Derfor er det alarmerende, når Københavns Kommune lægger op til, at langt færre af byens børn skal visiteres til en specialskole.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Flere børn i
Københavns Kommune har brug for et specialundervisningstilbud. I 2018 var antallet 4,6 procent i 2023
var antallet 5,6 procent.
Det presser
økonomien til driften af de almene skoler. Derfor har kommunens Børne- og
Ungdomsråd sat gang i en analyse
af specialområdet.
Formålet med analysen er kort sagt at spare på
specialområdet og tilføre flere penge til de almene folkeskoler ved at arbejde
for, at færre børn og unge skal i et længerevarende specialtilbud. I stedet skal flere
have den nødvendige støtte på en almindelig folkeskole.
I kommissoriet til analysen bliver det blandt andet foreslået, at
de inkluderende læringsmiljøer skal styrkes ved at flytte penge fra
specialskolerne til de almene skoler, at børn der har gået i en almen
daginstitution altid skal starte på en almen skole og at elever, der visiteres
til en specialskole, som udgangspunkt skal tilbagesluses efter to år. Der er også lagt op til taksreduktioner på specialskolerne. Analysen skal afleveres inden
budgetforhandlingerne i starten af juni.
Det har før
vist sig ikke at være en bæredygtig løsning at finansiere den stigende andel af
elever, der har behov for specialundervisning, ved at skære i budgetterne til
folkeskolerne. Nu er spørgsmålet, om det er holdbart at styrke inklusionen på
almenskolerne ved at spare på skoletilbuddene til byens mest sårbare børn?
Regnearkmetoder
er før gået galt
Folkeskolerne
er allerede maksimalt udfordret i forhold til at løse den inklusionsopgave, de fik
i 2012 med inklusionsloven. Dengang var målet, at 96 procent af
børnene i folkeskolen skulle undervises i almene skoleklasser – og ligesom i Københavns
specialanalyse ville man investere i inklusionen ved at spare på
specialskolerne.
Det viste sig dog
at være svært for skolerne at leve op til målsætningen, hvilket resulterede i,
at alt for mange børn kom i klemme og ikke kunne få et skoletilbud, der passede
til deres behov. Derfor blev der i 2015 nedsat en ekspertgruppe, der skulle
lave et eftersyn af inklusionen.
Ekspertgruppen anbefalede blandt andet at afskaffe 96 procents-målsætningen. Inklusionsindsatsen var simpelthen gået
for vidt og handlede i alt for høj grad om bundlinjen på et regneark frem for
børns trivsel.
En
97-procentmålsætning i København?
Med de
ovenstående erfaringer kan det derfor undre, at kommissoriet til
specialanalysen i Københavns Kommune tager udgangspunkt i den norske professor
i pædagogik Thomas Nordahl, som arbejder med, at kun en til tre procent af
eleverne har behov et specialskoletilbud.
Det sker med klagenævnet for specialundervisnings årsrapport for 2023 som bagtæppe, hvor der er en stigning i
klagesager fra 288 sager i 2022 til 344 sager i 2023, der omhandler
specialundervisning i folkeskolen. Samtidig var der en stigning i sager, hvor
klagenævnet var uenigt i kommunernes afgørelser vedrørende sårbare børn, der
havde brug for et undervisningstilbud på en specialskole eller i en
specialklasse.
Hvordan vil
Københavns Kommune lykkes med en målsætning, hvor 97 procent af alle børn skal
gå på en almenskole, når erfaringerne fra inklusionsloven peger i den modsatte
retning?
Fokus på
sårbare børns behov frem for måltal
Københavns Kommunes analyse af specialområdet er naturligvis ikke
blevet til med dårlige intentioner. For selvfølgelig ønsker alle en folkeskole,
der også kam rumme dem med særlige behov.
Men erfaringerne viser, at det er svært at
lykkes, når incitamenterne er styret af måltal og økonomi frem for at tage
udgangspunkt i det enkelte barns behov.
Lad os
derfor droppe måltallene og i stedet fokusere på børnenes trivsel og sikre, deres
behov bliver rettesnor for hvilket undervisningstilbud de bliver tildelt og
ikke et måltal. Det har de ret til.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk