Som mangeårig arbejdsmiljørepræsentant (AMR) har lærer
Nicolai Sørensen ikke tal på, hvor mange gange han på møder har gentaget
overfor sine kolleger, hvor vigtigt det er, at de registrerer hver eneste gang, de har
været udsat for voldelige hændelser eller chikane.
Men det er først rigtigt slået igennem efter, at
skolen fik et påbud fra Arbejdstilsynet, og forvaltningen i kommunen indførte
en mindre tidskrævende måde at indberette den type hændelser på.
”Tillidsrepræsentanten og jeg har gang på gang
sagt: ’Få nu registreret det. Kom med det til os, så vi kan få det ind i
systemet. Det er en sikring af jer’. Det sker heldigvis nu, og vi kan virkelig
se, at det har haft en effekt. Det er dejligt at kunne vise det over for
personalet”, fortæller Nicolai Sørensen.
Han er lærer og arbejdsmiljørepræsentant på landsbyskolen Nørre Aaby Skole ti kilometer fra
Middelfart.
Skolen modtog i juni sidste år et påbud fra
Arbejdstilsynet for problemer med vold, og dermed er skolen
blandt de 46 grundskoler, der de seneste tre år har fået et eller flere et
voldspåbud fra den statslige institution, der har til opgave at sikre et godt
og trygt arbejdsmiljø på landets arbejdspladser.
Nicolai Sørensen foretrækker dog at tale om 'krænkende' hændelser frem for 'voldelige'.
”Det er det, vi arbejder med. For det handler
ikke kun om vold, men hele spektret”, understreger han.
Kun 15 af
flere end 100 episoder blev registeret
Udfordringer
med at få registeret de voldelige episoder er et helt gennemgående problem, som
Arbejdstilsynet slår ned på i påbudsrapporterne. I hele 49 ud af de
57 voldspåbud, der er givet de seneste tre år, skriver Arbejdstilsynet, at den
pågældende skole ikke er gode nok til at få registeret de hændelige episoder.
I mange af
rapporterne kan man læse, at de voldsomme episoder er så hyppige, at de
ansatte opfatter det som både for tidskrævende og effektløst at registrere
overfaldene.
Det gjaldt også Nørre Aaby Skole. Af påbudsrapporten fra Arbejdstilsynet fremgår det, at de
ansatte har oplyst, at de på et halvt år burde havde "registeret minimum
100" episoder, men at de kun fik lavet 15 registreringer.
Sådan lød begrundelsen for skolens påbud
• Virksomheden har en definition på vold, men
anvendes ikke i forhold til registreringer, da det bliver lagt op til den
enkelte selv at vurdere, hvad der skal registreres. Ledelse og
arbejdsmiljøgruppen vurderer, at registreringer ikke kan være objektiv
beslutning, da det kommer an på, hvordan den ansatte oplever det. Samtidig
oplyser ledelsen, at alt fysisk vold skal registreres. Arbejdstilsynet
vurderer, at det samlet set er uklart for ansatte, hvad der skal registreres.
• Virksomheden analyserer de registreringer, der
kommer ind til arbejdsmiljøgruppen, men samtidig er det oplyst til
Arbejdstilsynet, at ikke alle episoder med fysisk eller psykisk vold bliver
registreret. Arbejdstilsynet vurderer, at dette ikke giver et korrekt grundlag
for et overblik over omfang og karakteren af volden. Et manglende overblik gør
det vanskeligt for arbejdsmiljøgruppen, at iværksætte forebyggende tiltag for at imødegå risikoen for vold.
• Virksomheden udfylder elevens handleplan med
udgangspunkt i elevens behov, men foretager ikke risikovurdering af elever med
øje for de ansattes sikkerhed.
Kilde: Arbejdstilsynet
Hverdagshændelse blev ikke registreret
Nicolai Sørensen forklarer, at de manglende
registreringer blandt andet skyldes, at kommunens registreringssystem er meget
tidskrævende at registrere i.
”Vi havde på et tidspunkt en elev, som var meget
udfordret. De tilknyttede lærere oplevede rigtig mange hændelser, og så det
var simpelthen for uoverskueligt at få registreret alt. Derfor kom de kun med
de mest grelle ting, som jeg så registrerede i systemet. Men der var mange
hverdagshændelser, som ikke blev registreret”, fortæller han.
Det er siden blevet bedre, efter forvaltningen i
kommunen begyndte at interessere sig for, om der var et mørketal i forhold til
registreringer af voldsomme hændelser.
”Jeg sad med i en arbejdsgruppe i forvaltningens
MED-udvalg. Her kunne vi se, at der var meget stor forskel på, hvad der blev
indberettet, og hvad vi rent faktisk vidste, at der var sket”, fortæller
Nicolai Sørensen.
For at blive klogere på det reelle omfang
indførte forvaltningen, at alle skoler og daginstitutioner i fire uger skulle
registrere alt i afkrydsningsskemaer i stedet for i kommunens officielle,
digitale registreringssystem for at gøre det nemmere og hurtigere at
registrere.
Resultatet var, at antallet af registreringer var
markant højere i de fire uger, end hvad der ellers normalt blev indberettet.
”Det gør, at vi i arbejdsgruppen får indført, at
skolerne gerne må registrere hændelserne i et ark, hvis der er en periode med
rigtigt mange episoder. Derefter må vi gerne lægge hændelserne ind samlet. Det
er en måde at komme af med lidt af bøvlet”.
Lærer: Vi har ikke brug for flere sanktioner
Arbejdstilsynet gav også skolen påbud for ikke at
have en klar definition af, hvad der anses for at være vold, og at det derfor var
lagt over på den enkelte lærere eller pædagog at vurdere, om man har været
udsat for vold.
”Det har vi rettet op på og samtidig også skærpet
vores beredskabsplan, som er blevet rigtig god. Den står nu fremme i et
ringbind på kontoret, og dér hvor lærerne forbereder sig”.
Nicolai Sørensen fortæller også, at nedgangen i antallet
af voldelige hændelser også skyldes, at flere af de udadreagerende elever, er
blevet visiteret til et andet skoletilbud.
På Christiansborg har flere partier udtalt, at
skolerne bør få flere muligheder for at sanktionere de voldelige elever. Men flere
sanktionsmuligheder er ikke noget, som Nicolai Sørensen efterspørger.
”Det gør sjældent noget godt at sende en elev
hjem på en 'tænker’. Det kan måske give mening for de store elever i 8. og 9.
klasse, men det kan man ikke i de små klasser, og det er oftest dér, problemet
er”, siger han.
Brug for penge til efteruddannelse
Nicolai Sørensen er ikke i tvivl om, at
”forandringen skal ske i skolen”, som han formulerer det.
”Der er brug for en økonomisk indsprøjtning, så
vi kan få efteruddannelse i specialpædagogiske redskaber. Det er det, der skal
til”, siger han.
Og så er der ifølge Nicolai Sørensen også behov for, at skolerne sammen med
skolebestyrelsen generelt bliver bedre til at sætte nogle klare retningslinjer
på skolerne.
”Der skal være noget konkret bag, så det ikke
bare er nogle fluffy ord og principper på en hjemmeside. Man skal rent faktisk
gøre noget og vise, at det er det, vi har fokus på”.
Savner opfølgning fra Arbejdstilsynet
Ifølge Nicolai Sørensen er Arbejdstilsynet ”en
vigtig og kompetent instans” til at sikre et godt arbejdsmiljø på skolerne. Men
det er ikke alt, han oplever, der fungerer lige godt.
Der har fx slet ikke været nogen opfølgning
på påbuddet fra Arbejdstilsynet, fortæller han.
”Vi fik at vide, at de ville komme en gang efter
1. december, så i efteråret arbejdede vi virkelig på højtryk for at gøre os
klar. I december gik vi og sagde: Nu kommer de nok lige om lidt. Men de har
stadig ikke været her, så nu tænker vi mere: ’Gad vide om de overhovedet
kommer?”, siger han.
Den manglende opfølgning ærgrer Nicolai Sørensen.
”Vi havde set frem til at kunne vise dem, hvad vi
havde arbejdet med, og at de formentlig ville anerkende vores arbejde. Så vi
sidder lidt tilbage med en uforløst følelse, fordi ikke lige har fået stempel
på, at det ser sgu godt ud, eller om der er noget, vi skal arbejde videre med
for at nå i mål”, fortæller han.
Arbejdsmiljørepræsentanten har desuden en
oplevelse af, at Arbejdstilsynet ”kan være lidt firkantede”.
”De skelner ikke mellem, om de er på kontrolbesøg
på en skole eller en pølsefabrik. For dem er det afgørende, at
arbejdsmiljøloven bliver overholdt. Men det kan godt være lidt vanskeligt, når
man arbejder med børn og unge, for der vil opstå uforudsete ting. Der er ikke
bare en formel, der siger, at du skal have de her sko på, og du skal stå med
denne her afstand til maskinen”.
”Omvendt er det også meget vigtigt, at de kommer
ud og holder øje med skolerne. Mit indtryk er, at de er gode til at opdage
vigtige udfordringer. På andre skoler i kommunen har de fx opdaget problemer
med skimmelsvamp”.
Arbejdstilsynet: Vi bestræber os på at forstyrre mindst muligt
Til Folkeskolen oplyser Arbejdstilsynet, at det manglende opfølgende besøg på Nørre Aaby Skole skyldes, at skolens skriftlige tilbagemelding om, hvad skolen havde sat i værk af initiativer, var nok til, at påbuddet kunne ophæves.
”Vi kunne se ud fra
tilbagemeldingen, at der var blevet investeret tid og kræfter i at løse
arbejdsmiljøproblemerne på et tilstrækkeligt niveau. Af den grund valgte vi
ikke at gennemføre et nyt tilsyn, da vi på baggrund af den fremsendte
tilbagemelding vurderede, at skolen var kommet i mål med arbejdet”, siger tilsynschef
Kirstine Lindved.
Hun oplyser, at det er en vurdering af de skriftlige tilbagemelding, der om afgør, om Arbejdstilsynet kommer på besøg igen.
”Det afhænger af kvaliteten af virksomhedens tilbagemelding”, siger hun.
Tilsynschefen fortæller, at hun
har forståelse for Nicolai Sørensens ærgrelse.
”Vi forstår godt, at
arbejdsmiljørepræsentanten gerne ville have haft vores anerkendelse af det
grundige stykke arbejde, de har lavet, men vi bestræber os som Arbejdstilsyn på
at forstyrre virksomhederne mindst muligt og kun når der er anledning til det, og
derfor tog vi ikke ud til skolen igen", siger tilsynschef Kirstine
Lindved.
Skoleleder: Sådan har vi arbejdet med påbuddet
Skoleleder Klaus Behrendt har i et skriftligt svar til
redaktionen oplistet de tiltag, skolen har sat i værk, siden skolen modtog
påbuddet for et år siden.
· Gennemgang
og revision af eksisterende beredskabsplaner og procedurer om vold og trusler,
psykisk førstehjælp, registrering, analyse og læring af krænkende
hændelse/ulykker til læring for at sikre ensartet tilgang er definitioner og
handleplaner af/for hhv. fysisk og psykisk vold genopfrisket på P-møder
· Korrekt
registreringspraksis er opdateret og gennemgået, forudsætning for handling de
centrale procedurer for registrering, analyse og læring er udmøntet af lokal
AMG/MED og er fast punkt på deres møder, så forebyggelsesarbejdet kan ske
løbende ud fra aktuelle problemstillinger, når en elev har udfordringer,
drøftes de pædagogiske tiltag i forhold til handlemuligheder – herunder også
medarbejdernes handlemuligheder/forholdsregler ift. egen sikkerhed og nødvendig
registrering og evt. andet skoletilbud
· Forvaltnings-MED
har vedtaget at der to gange årligt i perioder af 14 dage gennemføres
stikprøvekontrol ift. registrering med indberetning til forvaltningen, så
forvaltnings-MED kan vurdere evt. behov for større samlede indsatser