Lærerne er ikke klædt på til at håndtere voldsomme elever, og vold og trusler bliver ikke registreret godt nok.
Sådan lyder de to mest typiske indvendinger fra Arbejdstilsynet, når de giver skoler et påbud eller et strakspåbud inden for kategorien vold og traumatiske hændelser. Det viser en gennemgang af samtlige tilsynsrapporter fra 2021-2023, som Folkeskolen har foretaget.
I samarbejde med Gravercentret – Danmarks Center for Undersøgende Journalistik har Folkeskolen fået aktindsigt i 57 tilsynsrapporter fra Arbejdstilsynet. Rapporterne bygger på tilsyn på i alt 46 skoler over hele landet - helt præcist 32 forskellige kommuner.
Ni af skolerne har i perioden modtaget to påbud for vold fra
Arbejdstilsynet. På fire af dem gav tilsynet to forskellige voldspåbud i forbindelse
med samme kontrolbesøg, mens de andre fem skoler fik et nyt påbud i forbindelse
med opfølgningen på det første påbud. En skole modtog hele tre voldspåbud i
forbindelse med samme kontrolbesøg.
Især specialtilbud og de små elever
Lige under halvdelen af påbuddene er givet for udfordringer med
elever, der er i et specialtilbud. Nogle steder er det elever, som går i et
specialtilbud på en almenskole, mens det andre steder er deciderede specialskoler.
Arbejdstilsynet har i nogle tilfælde vurderet, at hele skolen har problemer
med vold, mens det i andre tilfælde drejer sig om en afdeling, specifikke klasser
eller elever.
I 17 af Arbejdstilsynets rapporter er voldspåbuddet givet for skolens arbejde
med alle skolens elever, men 12 - svarende til hver femte påbud – er for problemer
med eleverne i indskolingen.
Nogle steder har Arbejdstilsynet sågar givet påbud, fordi skolen
har massive udfordringer med en enkelt elev. I de tilfælde er
hændelserne så voldsomme, at de i syv ud af otte tilfælde har ført til et strakspåbud,
der bliver givet i situationer, hvor Arbejdstilsynet vurderer, at der er
overhængende og betydelig fare.
I
de tilfælde skal skolen med det samme finde en løsning på problemet, og er det ikke muligt, må ansatte ikke være alene med den pågældende elev, dikterer strakspåbuddet:
Vi vurderer, at arbejdet med
elev X (…) ikke er planlagt, tilrettelagt og udført, så det er sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, lyder det fx i en tilsynsrapport fra en
specialskole på Fyn.
Vurderingen begrundes blandt
andet med, at eleven har en tiltagende udadreagerende adfærd, som er blevet
mere personrettet, og at eleven er impulsiv og svær at aflæse.
Arbejdstilsynet efterlyser registrering
I 49 ud af de 57 rapporter bemærker den tilsynsførende, at skolen ikke har sikret en
god nok registrering af voldsepisoder. Alle skoler skal nemlig have et system, hvor lærerne indrapporterer hver gang, de har været udsat for vold eller trusler fra en elev.
Men i flere rapporter noterer Arbejdstilsynet, at der mangler en fælles definition af vold blandt de ansatte, hvilket betyder, at mange episoder med trusler og fysiske overfald alene af den grund ikke bliver registreret.
De voldsomme episoder er desuden på mange af skolerne så hyppige, at de ansatte opfatter det som alt for tidskrævende og
effektløst at udfylde riv og krads-skemaer eller at registrere overfaldene på anden vis.
En ansat nævner, at hvis vedkommende skulle
registrere verbale trusler kunne vedkommende ikke lave andet, da der er dage
med 4 trusler per lektion i 6 lektioner, noterer en tilsynsførende i en af rapporterne efter et
besøg på en skole i Odense sidste år.
Registrering hjælper med forebyggelse
Tilsynschef hos Arbejdstilsynet Michael Dam har flere års erfaring med tilsyn på skoler. Han påpeger, at registrering er afgørende for, at skolerne kan
identificere mønstre og forebygge voldelige episoder.
Ofte er det på skoler, hvor det halter med registreringen, at
problemerne med vold udvikler sig, og det er derfor ofte et af de forhold,
som Arbejdstilsynet påbyder skolelederne at få styr på, forklarer
han.
Registreringen af voldstilfælde gør det
desuden synligt for de ansatte selv, hvor meget de er eksponeret for, og det
har ofte positive effekter, forklarer Michal Dam.
”Som medarbejder kan man godt gå og tænke, at det er én selv, der ikke slår til fagligt, når man bliver mødt med denne adfærd fra en elev. Men gennem registrering kan man synliggøre, at det måske er noget, som flere møder i nogle bestemte situationer, hvor
man for eksempel stiller nogle særlige krav til nogle elever. Så får man løftet blikket mod, at det er et fælles problem, og
man kan tale om, hvilke særlige tiltage man skal sætte i gang, pædagogiske som
strukturelle”, siger han.
Personaleflugt skaber negativ spiral
I 46 ud af de
57 tilsynsrapporter fra de seneste tre år lyder en del af begrundelsen for påbuddet, at personalet på skolerne mangler
kompetencer til at håndtere en eller flere af skolens elever.
Mere konkret fremgår det
typisk, at personalet ikke er godt nok uddannet til at håndtere
sensitive og udadreagerende elever. Derfor er de ikke i stand til at gribe ind i konflikter mellem
elever på en forsvarlig måde.
I en af rapporterne skriver
Arbejdstilsynet eksempelvis, at de ansatte oplyser, at det i lang tid ikke er blevet prioriteret, at de ansatte har de fornødne kompetencer, som flere af skolens elever kræver, og at flere
ansatte i forbindelse med klasserumsledelsen ofte kan have følelsen af at komme til kort.
”Det er et
vigtigt forebyggelsesparameter, at medarbejderne kan håndtere de udfordringer,
der kommer i kontakten med eleverne. Og så er de rette kompetencer jo også et
skjold imod, at de ansatte vender det indad og tænker, at de er
inkompetente og personligt ikke slår til”, siger Michael Dam.
Det er dog ikke altid en let opgave for skolerne. For med et hårdt arbejdsmiljø er udskiftningen blandt
medarbejderne ofte høj, og mange nye medarbejdere skal derfor læres
op i takt med at mere erfarne lærere forsvinder, forklarer han.
”Mange skoler lykkes med at forebygge, når de bliver klar over
arbejdsmiljøproblemer. Men nogle steder kan der opstå en negativ spiral, som kan være svær at få vendt,
hvis man som skole er nået dertil, hvor der er få erfarne ansatte til at oplære
de nye”, siger han.
I sådan en
situation er skolen dog ikke alene om ansvaret, minder Arbejdstilsynet om.
”Hvis der er tale om folkeskoler, har skoleforvaltningerne et
særligt ansvar og kan fx sætte massivt ind og i en periode tilføre ekstra
ressourcer eller indhente fagkompetencer og styrke det faglige miljø, indtil
man kan få vendt udviklingen”, forklarer Michael Dam.