”Jeg er stolt af den måde, som vi har arbejdet
med påbuddet. Vi har virkelig fået meget ud af det”.
Lærer og
arbejdsmiljørepræsentant Adrian Mikkelsen, Birkhovedskolen i
Nyborg, fortæller om tiden, efter at skolen i maj 2021 modtog skolen afgørelsen fra
Arbejdstilsynet:
"Virksomheden
påbydes at sikre, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres,
så risikoen for vold er effektivt forebygget".
Skolen er
blandt de 46 grundskoler, der i årene 2021 til 2023 har fået et eller flere
påbud fra Arbejdstilsynet for problemer med vold.
Dengang var Adrian Mikkelsen ret ny i
rollen som arbejdsmiljørepræsentant, men han var selvskrevet til at blive inddraget,
da tilsynet pludselig dukkede op for at foretage et kontrolbesøg.
Første gang var dog en meget hurtig omgang, som
langt fra gav et ”retvisende” billede af skolen, for det skete under
coronanedlukningen. Derfor blev der aftalt, at Arbejdstilsynet ville komme igen
under mere normale omstændigheder.
Fik flere forskellige påbud
Det var derfor ikke en overraskelse, da
Arbejdstilsynet vendte tilbage nogle få måneder efter. Inden besøget havde tilsynet
læst alle skolens indberetninger af hændelser med udadreagerende elever, og
under besøget talte den tilsynsførende med alle i skolens
MED-udvalg, hele ledelsen samt et par lærere, de på forhånd havde udvalgt.
Efter en rundtur på skolen og en efterfølgende
høringsperiode modtog skolen tilsynets konklusion. Hele tre forskellige påbud.
”Vi fik et strakspåbud, fordi vi havde ledninger
på gulvet, man kunne falde over. De gjorde os opmærksom på, at de fleste
arbejdsulykker skyldes fald på grund af ledninger. Det var ny viden for os. Så
det har vi arbejdet med og skrevet ud til kolleger, hvorfor man skal være
særligt opmærksom på det”, siger han og fortæller, at han siden med et fast
interval minder kollegerne ”om de nye gode vaner”.
Det andet påbud skyldtes, at der ikke var ordentligt
styr på indholdet i skolens kemiskab.
”Vi havde nogle gamle ting stående, som ikke
havde de rigtige etiketter, og nogle var også udløbet. Så det har vi også fået
en systematik omkring”, fortæller han.
He er skolens mange tiltag
· Mindste-princip-indgreb
· Registrering
og opfølgning på arbejdsskade
o Klar procedure
o Fokus på at passe på den ansatte
og undgå lignende situationer
· Registrering,
opfølgning og handleplan i teamet ved magtanvendelse
o Fokus på at lære af, hvad der
skete. Alle magtanvendelser drøftes i teamet for i fællesskab at blive klogere
· Partnerskab
med Lotte Pårup
o Blive klogere på, hvordan lærerne
kan ”hacke” deres kroppe gennem vejrtrækning
· Sparring om
low arousal, som den lokale heldagsskole har været med til at facilitere
· Nedskrevet
instruks om, at
o Som kollega stopper man op og
viser sin kollega, at jeg er her for dig, og spørger ind til, om der er noget
man kan hjælpe med. Og måske tage over i situationen, blive og observere, sørge
for hjælp mm.
o ”Jeg henter lige printerpapir”
betyder, at man er fyldt op, og man har brug for at trække sig lidt og hente
hjælp.
· Åbenhed
om det svære og sårbare
o Det skal være naturligt at tale
om det, som er svært og presser, og om hvordan de i fællesskab kan prøve at
gøre det svære nemmere
· Tæt og
systematisk samarbejde med forældre, PPR, SSP, Familiegruppe, Social afdeling
og specialskoler i byen
· Legepatrulje
o Tirsdag og torsdag, hvor nogle af
de store elever står for aktiviteter, som de mindre elever inviteres med ind i.
· Tydelig
kommunikation til forældre på Aula
· PUST
skema (PUST Potentiel
Udadreagerende Selvskadende Truende adfærd)
o Samtaleskema med eleven
Mens de to første påbud var lette at leve op til,
har påbuddet for skolens udfordringer med vold krævet en meget stor indsats.
Men først skulle påbuddet lige sluges, for det kom som noget af en
overraskelse.
”I
første omgang var alles reaktion: Hvad er det lige, de mener med det her? Man
skulle lige synke det. Jeg har også arbejdet på en skole inde i Odense by, og
jeg tænker, at vi er meget almindelige i forhold til, hvad man rummer som
byskole med forskellige klasser med forskellige kombinationer, hvor der er
noget, der kan gå galt”, siger han.
”Vi syntes egentlig ikke,
at det så helt så grelt ud”
I
påbuddet kan man læse, at skolen havde registreret episoder, hvor ansatte var
blevet ramt af spark, slag, sko i hovedet og havde modtaget et trusselsbrev, og
at medarbejdere særligt i indskolingen og på mellemtrinnet blev kaldt ”svin,
luder, dumme ko” med videre.
Tilsynet
noterede også, at skolen havde registreret to arbejdsulykker, hvor samme
ansatte var blevet henholdsvis sparket og slået med to knytnæver af samme elev.
”Vi syntes egentlig ikke, at det så helt så grelt
ud, som Arbejdstilsynet beskrev det. Men da vi lige kom over på den anden side,
tænkte vi, at det her kan vi faktisk godt bruge og få noget læring ud af”,
siger han og tilføjer, at han og kollegerne nok ”lidt var blevet blinde for
nogle de ting, vi blev udsat for”.
”Så ser man det først, når der er en, der er gået
ned med flaget. Så i den henseende er det temmelig vigtigt, at vi har
Arbejdstilsynet, der kan komme ud at sige, at det her altså er noget, der
påvirker en – også over tid. Det er noget, der hober sig op”, fortæller han.
Gået fra at behandle til at forebygge
Med påbuddet fulgte tre sider med forslag til,
hvad skolen kunne arbejde med for at imødekomme påbuddet, som ifølge Adrian
Mikkelsen var et godt udgangspunkt.
Skal han pege på, hvor skolen har rykket sig
mest, er det, at skolen nu arbejder struktureret med at forebygge voldelige
episoder frem for tidligere, hvor ”vores fokus var at behandle arbejdsskaderne,
når de kom ind”, fortæller han.
”Nu bliver alle arbejdsskader læst og gennemgået
af mig som arbejdsmiljørepræsentant og vores viceskoleleder fulgt af en opfølgende
samtale med den pågældende lærer. Her prøver vi at blive klogere på, hvad der
skete i situationen. Selvfølgelig både så vi kan tage os ordentlig af
vedkommende, det er gået udover, men også for at vi kan blive klogere på,
hvordan vi kan undgå lignende situationer".
"Vicelederen analyserer, hvad vi kan
lære af det, og om der er noget, vi kan gøre anderledes, både i forhold til de
fysiske rammer og den måde vi møder den enkelte elev på. Det tager vi så begge
med tilbage til det pågældende team”, forklarer Adrian Mikkelsen.
Det er især lærernes magtanvendelser
i de pågældende situationer, som skolen forsøger at blive klogere på.
”Når det er blevet analyseret,
drøfter vi det i teamet, og får det skrevet ind i en handleplan, om der er
nogle uhensigtsmæssige handlinger, som kan føre til fastholdelser eller
arbejdsskader. Det gør vi for, at vi i fællesskab kan blive klogere”, forklarer
han.
Skolen har desuden fulgt Arbejdstilsynets
opfordring om at blive meget bedre til at registrere alle situationer. Her kan
han konstatere, at antallet af registrerede hændelser er faldet, selvom lærerne
er blevet bedre til rent faktisk at få indberettet hændelser.
”Det tyder på, at der er noget, der virker”,
siger han og tilføjer, at meldingen til medarbejderne er, at ”alle skal
registrere alt”.
Indført princip om mindste-indgreb
Skolen har vedtaget, at
lærerne skal forsøge at følge, hvad skolen kalder for et ”mindste-indgrebsprincip’.
”Det går ud på, at man skal forsøge at gribe til
det mindst mulige indgreb, når en elev reagerer, for at situationen ikke
ekskalerer. Det er bedre at lade en udadreagerende elev gå i stedet for at
spærre for eleven. Vil eleven ikke gå sin vej, handler det om at få alle andre
ud af lokalet”.
Birkhovedskolen har også indført, at der kan være
behov for at lave en decideret handleplan i forhold til specifikke elever.
Planen hedder Pust, som tår for: Potentielt udadreagerende selvskadende og
truende adfærd.
”Dér tager vi i fredstid en samtale med eleven og
siger: Vi oplever denne her adfærd, hvad kan vi gøre, hvordan kan vi undgå, at
det her bliver et problem fremadrettet, hvordan møder vi dig fremadrettet og
hvordan møder vi hinanden i det her, så vi undgår en konflikt”, forklarer han.
Lærerne skal vide, hvor de kan få hurtig hjælp
Det er også vigtigt, at lærerne altid ved,
hvordan de kan få hurtig hjælp, hvis der opstår en voldsom situation.
”De ansatte må ikke føle, at de står alene. Ofte
vil der være undervisning i lokalet ved siden af, så man hurtigt hente hjælp
dér, men det gælder også, selvom man står alene nede i musiklokalet, der ikke
støder op til et andet lokale med undervisning. Derfor har man altid et nummer
på ledelsen, så der er én derfra, som kan komme over med det samme”.
Siden påbuddet fra Arbejdstilsynet har Birkhovedskolen også
lavet et samarbejde med åndedræts- og fysioterapeut Lotte Pårup, der har
skrevet bogen ’Den intelligente krop’.
”Hun
har undervist os i, hvordan man kan hacke sin egen krop via vejrtrækning,
bevægelse og simple tiltag, fordi noget af det kan man også bruge i
klasserummet. Jeg har selv afprøvet det med mine elever, hvor vi øver dem i at
finde roen”, fortæller han.
Har fået gode råd fra heldagsskole
Efter
påbuddet har skolen også kontaktet den nærmeste heldagsskole for at få gode råd
og sparring.
”De har langt større erfaringer med udadreagerende
elever, end vi har som almindelig folkeskole. Så vi har været med på nogle
møder, hvor de har lært os om at arbejde med low arousal, så vi er blevet bedre
til at møde eleverne med ro selv i tilspidsede situationer”.
Det nyeste tiltag er, at skolen nu ikke kun
registrerer vold mod de ansatte. Nu registrerer lærerne og pædagogerne også
vold mellem eleverne.
”Det er et nyt skema, vi har udviklet. Det gør vi
for også at se nogle mønstre, der kan være i nogle forskellige elevgrupper. Når
vi har udfyldt det, giver vi det til viceskolelederen, som finder systematikken
i det”, fortæller han.
Tre år efter påbuddet er Adrian Mikkelsen ikke i
tvivl om, at Arbejdstilsynets kontrolbesøg har haft meget stor betydning.
”Vi har virkelig rykket os. Og så har samarbejdet
mellem de tillidsvalgte og ledelsen været alfa omega for, at vi lykkes her på
skolen”, siger han.
”Det er et meget tillidsfuldt samarbejde, vi har,
hvor vi kan dele og samarbejde om ting. Og så oplever jeg, at mine kollegaer
har en forventning om – og det skal de også have – at der altid er hjælp at
hente, hvis de har brug for det”.