Imgorthand
Lærere får plads i grupper,
der skal udvikle læse- og
høj begavelsesscreeninger
Børne- og Undervisningsministeriet har nu nedsat de arbejds- og ekspertgrupper, som skal udvikle screeningsværktøjer til at finde elever med læsevanskeligheder og elever med høj begavelse.
En ekspertgruppe med bl.a. lærere skal udvikle tjeklister til screening for høj begavelse i 1. klasse samt en tilhørende lærervejledning for anvendelsen af tjeklisterne i folkeskolen. De elever, som gennem tjeklisterne viser indikation på høj begavelse, skal tilbydes en almindelig anerkendt intelligenstest via Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR). Og en arbejdsgruppe skal udvikle en ny it-understøttet klassebaseret screening for læsevanskeligheder i 1. klasse. Begge grupper er nedsat som følge af aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem fra 2021.
”Elever med høj begavelse kan have en risiko for at komme i mistrivsel, hvis de for eksempel ikke får undervisning, der passer til deres niveau og tilgodeser deres faglige udvikling. Derfor er der behov for at styrke den tidlige opsporing af elever med høj begavelse, så de får den rette undervisning, så de kan udfolde deres potentiale”, siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye på uvm.dk
En arbejdsgruppe med bl.a. repræsentanter for parterne fra Sammen om Skolen skal yde konsultativ bistand og faglig sparring til den ekspertgruppe, som skal udvikle tjeklisteværktøjet til den kommende screening for høj begavelse.
Ekspertgruppe - screening for høj begavelse
Forperson Poul Nissen, rådgivende psykolog, dr. phil.
Charlotte Dyreborg Madsen, ph.d.-studerende ved DPU, Aarhus Univer-sitet og lektor ved Professionshøjskolen UCN
Peter Grubert, formand for Begavet med Glæde
Anne Harrits, leder af Akademiet for Talentfulde Unge | Midt og Junior Talent Vest
Dea Franck, privatpraktiserende psykolog
Ole Lerke, skoleleder på Bohrskolen, Esbjerg
Miv Munksgaard, lærer på Ålholm Skole, København
Kate Brogaard, lærer på Nørre Boulevard Skolen, Holstebro
Arbejdsgruppe - screening for høj begavelse
Ole Kyed, privatpraktiserende psykolog
Kirsten Baltzer, ekstern lektor ved Aarhus Universitet
Jan Andreasen, koordinator i Videnscenter for børn med særlige forud-sætninger, Gentofte Kommune
Lasse Hønge, sektionsleder af Børn og Ungeenhed, Aarhus Kommune
Julie Ninn-Hansen, repræsentant for Dansk Psykolog Forening
Jeppe Dørup, repræsentant for Danmarks Lærerforening
Frederikke von Wieding, repræsentant for Skolelederforeningen
Peter Brixen, repræsentant for Børne- og Kulturchefforeningen
Stine Juul Knudsen, repræsentant for KL
Oskar Sommer, repræsentant for Danske Skoleelever
Grethe Bremer, repræsentant for Skole og Forældre
Trine Ankerstjerne, repræsentant for BUPL
Arbejdsgruppe - screening for læsevanskeligheder
- Forperson Anders Højen, lektor, Ph.d., Trygfondens Børneforskningscenter og Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet
- Sally Hansen, dansklærer i indskolingen og læsevejleder, Digeskolen, Tønder Distriktsskole
- Kristoffer Wiedemann, læsekonsulent, Hvidovre Kommune
- Carsten Elbro, professor, Center for Læseforskning, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Københavns Universitet
- Minna Nørgaard Bruun, faglig konsulent, Nationalt Videnscenter for Ordblindhed og Andre Læsevanskeligheder