Debat
Mangfoldighed kan ikke koges ned til Uge Sex, skriver Camilla Vilsen-Solhof.
Illustration: Gettyimages/aelitta.
I skolen møder jeg ofte sætningen: "To mødre? Det er da synd for dine børn"
Vi glemmer ofte familiekundskabsdelen af seksualundervisningen, mener en queer lærer.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Pyha, så kunne vi endelig få vinget seksualundervisningen
af, for nu har vi klaret årets Uge Sex.
Nu kan vi endelig komme tilbage til den rigtige undervisning, og der går heldigvis et helt år, før vi skal forholde os til det igen.
Eller
sådan kan det godt føles, for sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (SSF) bliver stedmoderligt behandlet ude på landets
skoler.
Det
er et obligatorisk emne uden tildelte timer. Alt for ofte handler det om lige
at få afdækket pubertet, sex og prævention. Og så videre til næste emne, vi
anser som meget vigtigere. Det er en sand falliterklæring for faget.
For hvad med familiekundskab? Eller alt det andet, der nævnes i faghæftet. Et faghæfte med gode intentioner, men det er sjældent nok.
Er lærere klædt godt nok på?
Som
queer lærer oplever jeg konsekvenserne på egen krop. Når jeg præsenterer mig
selv og min familie, møder jeg i skolen ofte sætninger som: ”To mødre? Det er
da synd for dine børn”. Det gør ondt, for det afslører, at eleverne aldrig har
lært andet.
Det
er ikke deres skyld. Det er vores skyld, fordi skolen ikke har givet dem en bredere forståelse af verden.
Hvis det ikke er i skolen, man lærer om kønsidentiteter, seksualitet og noget
så simpelt, som at familier kan se forskellige ud, hvor lærer man det så?
Alt for ofte handler det om lige at få afdækket pubertet, sex og prævention.
Vi kan ikke forvente, at alle
børn vokser op i et hjem og i en ramme, hvor mangfoldighed er en naturlig del
af hverdagen. Netop derfor kan vi ikke være det bekendt at koge det hele ned
til en enkelt uge med mangfoldighed.
Måske er vi ikke klædt godt nok
på? Måske mangler vi de rette redskaber, fordi SSF gang på gang ender som et
tilvalg. Timeløst. Frivilligt. Et tilvalg i undervisningen, men også et tilvalg
på læreruddannelsen og som kurser for lærere. Kurser, der for det meste kun
vælges af ildsjælene inden for emnet.
Et tomrum af fordomme og uvidenhed
Der skal
meget mere til. Når vi ikke viser børn, at familier og mennesker findes i alle
former, opstår der et tomrum, der fyldes af fordomme og uvidenhed.
Derfor kan mangfoldighed ikke koges ned på Uge Sex og nogle enkelte
ahaoplevelser i almindelig undervisning.
SSF skal prioriteres - af
ledelse, af lærere, og på læreruddannelsen. Vi skal lade SSF være en
obligatorisk del af læreruddannelsens kernefag, og vi skal prioritere det ude
på skolerne.
Så
hvis du er en af de lærere, der lettet sagde ”pyha”, efter at Uge Sex var
overstået, eller måske endda undgik den helt, fordi nogle af dine kolleger tog
den for dig, så vil jeg bede dig om at se indad.
Sundheds- og seksualundervisning
og familiekundskab skal nemlig være et fælles ansvar. Det skal ikke være
frivilligt for medarbejderen, om man vil deltage i et oplæg om SSF. Det skal
ikke være to ud af 50, der får en efteruddannelse, fordi de selv beder om den.
Ekspertgruppen
bag de kommende fagplaner har anbefalet, at SSF skal fordeles på de fire fag
dansk, natur/teknologi, biologi og historie.
Det
giver håb, for det skal fylde for os alle sammen. Så alle vores børn kommer til
at gå i en skole, hvor de og deres familier er lige så berettigede til at være
her som alle andre.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk