Praktiklærerne og praktikkoordinatoren på Skolen på Nyelandsvej synes at det tættere samarbejde med underviserne på Københavns Professionshøjskole blandt andet har givet dem et bedre forståelse af læreruddannelsen og et fælles fagsprog. Men det kræver både meget tid og energi at få samarbejdet på plads. Fra højre ses: Eva Højland, Sara Sloth Bjørnkjær, Rosa Linnea Christoffersen, Kristian Krogsgaard og Anna Deleuran BechCaroline Schrøder
Tættere samarbejde mellem undervisere og praktiklærere tager tid, men styrker praktikken for alle
Skolen på Nyelandsvej er i gang med et projekt, hvor praktiklærerne har et meget tættere samarbejde med underviserne på læreruddannelsen, end normalt. De har læst teorier sammen, og underviserne har flere gange været på besøg – til fælles gavn.
Dette skoleår er det ikke kun de lærerstuderende på
Københavns Professionshøjskole, der har fået kapitler for i Praktikhåndbogen.
Det har deres praktiklærere også.
Annonce:
Professionshøjskolen har nemlig startet et projekt, der skal
forsøge at skabe en bedre sammenhæng mellem undervisningen på læreruddannelsen
og erfaringerne fra praktikken.
Projektet er i høj grad en forløber for den nye
læreruddannelse. Blandt andet er de lærerstuderende allerede fra første
semester kommet i udstrakt praktik, hvor de er knyttet til en praktikskole, som
de besøger en gang om ugen.
Den mere kontinuerlige praktik betyder også, at Københavns
Professionshøjskole og praktikskolerne oftere kommer i kontakt med hinanden.
Derfor er et af benene i projektet også at få samarbejdet mellem
læreruddannelsens undervisere og praktiklærerne til at glide. På den måde tager
projektet også hul på at danne de uddannelsesskoler, som aftalen om den nye
læreruddannelse også beskriver. På den måde tager projektet også hul på at
danne de uddannelsesskoler, som aftalen om den nye læreruddannelse også
beskriver.
En af de skoler, der er med projektet, er Skolen på
Nyelandsvej. Skolen er nabo til Københavns Professionshøjskoles campus på
Frederiksberg og har lige nu ni studerende i udstrakt praktik.
Annonce:
”Den største ændring har helt sikkert været, at vi har
studerende på skolen hele året. Det betyder at vi har en langt mere løbende
vejledning med de studerende og en meget tættere kontakt med Københavns
Professionshøjskole, end vi plejer”, siger Eva Højland, der er praktiklærer på
skolen.
Far, mor - og lærerstuderende
I alt er der fire praktiklærere og en praktikkoordinator på skolen. Siden
august har de holdt møder med to undervisere fra Københavns
Professionshøjskole, der har ansvaret for samarbejdet med Skolen på
Nyelandsvej. De to undervisere har de studerende i henholdsvis dansk og PLC.
Møderne
er blandt andet blevet brugt på at snakke om de tekster, som praktiklærere og
undervisere i fællesskab har udvalgt og aftalt at læse.
”Det har helt klart været en fordel i vejledningen af de
studerende, fordi vi har kunne bruge de samme fagbegreber og har et overblik
over, hvad de lærer på uddannelsen”, siger praktiklærer Sara Sloth Bjørnkjær.
Møderne er også i høj grad blevet brugt til at diskutere de
usikkerheder og problematikker, der kan dukke op i forbindelse med projektet,
fortæller hun.
”Vi har også diskuteret dagligdagsting. Blandt andet om
forventningerne til, hvor meget tid de lærerstuderende skal være på skolen, eller
om vi kan planlægge vores undervisning, så det passer med de emner, de for
eksempel har om i danskfaget på læreruddannelsen”.
Derudover har underviserne også flere gange været på besøg
på skolen for at observere undervisningen.
Annonce:
”Det kan godt føles som om, at vi sammen med underviserne er
forældrene, og at de studerende er vores børn”, siger praktiklærer Kristian Krogsgaard med
et grin.
”Det gælder om, at begge forældre skal være klædt bedst
muligt på til at tage sig af barnet. Derfor hjælper og inspirerer vi hinanden
ved at invitere hinanden med ind i vores hverdag”.
Underviserne kender til udfordringerne i klassen
En af de undervisere, der samarbejder med praktiklærerne fra Skolen på
Nyelandsvej er Mikkeline Hoffmeyer. Hun er særligt glad for, at der er blevet
sat tid af til, at hun kan komme ud at observere undervisningen.
Annonce:
”Tidligere kunne man som underviser være heldig at komme ud
og observere en enkelt lektion på et semester. Det betød, at vi havde
studerende, som vi vejledte uden at have set deres undervisning. Denne gang er
der allerede klasser, som jeg har været på besøg hos flere gange”.
Observationerne har været rigtig gode til at skabe en god
relation fra start med praktiklærerne, mener hun.
”Som underviser får jeg også et indblik i den konkrete skolevirkelighed.
For eksempel hvor meget uro der kan være i en 2.klasse efter klokken 12.00. På
den måde kender vi bedre de studerendes virkelighed”.
En af de ting, som samarbejdet med praktiklærerne har løftet,
er de trepartssamtaler, som praktiklærere, undervisere og studerende har i
praktikken, fortæller Mikkeline Hoffmeyer.
”Før var læreruddannerne meget dem, der bød ind med
fagbegreberne, mens praktiklærerne kunne fortælle om de virkelige hændelser. Nu
føles det som om, at alle mere jævnbyrdigt bidrager til samtalen. Vi når hurtigere
til de spændende samtaler, hvor vi diskuterer konkrete episoder på en faglig og
teoretisk baggrund, fordi vi alle sammen er klædt bedre på”, siger hun.
Praktiklærerne på Skolen på Nyelandsvej mener også, at
kvaliteten i trepartssamtalerne er øget. Både på grund af det tættere
samarbejde mellem skolen og læreruddannelsen, men også fordi de studerende
kender skolen bedre end tidligere, siger Anne Deleuarn Bech, der er skolens
praktikkoordinator.
”Man kan mærke, at fordi de studerende kender vores elever
meget bedre, så har vi et helt andet udgangspunkt at snakke ud fra”, siger hun.
Der skal være penge til projektet
Alle parter omkring projektet mellem Københavns Professionshøjskole og
Skolen på Nyelandsvej er dog enige om, at det kræver meget forberedelse og
meget tid at få samarbejdet til at fungere.
”Vi har været nødt til at lægge en masse interessetimer i
projektet”, siger praktikkoordinator Anna Deleuran
Bech.
Derfor gør hun sammen med praktiklærerne opmærksom på, at
der skal både være resurser nok til at fuldføre opgaven, når flere af landets
skoler skal være uddannelsesskoler.
Hun forklarer, at hun før i tiden oplevede, at arbejdet med
praktikanter gav perioder med spidsbelastninger.
”Men fordi de studerende kommer mere jævnligt på skolen, er
der hele tiden noget vi skal følge op på eller vende med Københavns
Professionshøjskole”, siger hun.
Praktiklærer Rosa Linnea Christoffersen stemmer i. For hende
er det især tiden til vejledningen, der skrider, fortæller hun.
”Hver gang de studerende har været her, opstår der
altid noget, som kan være relevant at snakke med de studerende om bagefter. Men der er kun
afsat en enkelt vejledningstime om måneden”, siger hun.
Underviser Mikkeline Hoffmeyer fra Københavns
Professionshøjskole mener også, at projektet på nogle punkter er et logistisk
cirkus – både for lærerne på skolerne og underviserne fra læreruddannelsen.
”Nogle af mine kollegaer samarbejder både med skoler i
Rødovre, Usserød og Albertslund. Her kan transporten gøre det svært at nå alle
møderne i hverdagen”, siger hun.
”Jeg synes også det er værd at overveje, hvor meget af
lærernes sparsomme tid, der skal bruges på møder med undervisere og
lærerstuderende. Jeg håber og er spændt på, om vores erfaringer betyder, at man
giver flere resurser til samarbejdet fremadrettet”.
Praktikken burde starte senere
Praktiklærerne på Skolen på Nyelandsvej kan fremhæve mange gode ting ved,
at de studerende kommer i udstrakt praktik og besøger skolen en gang om ugen.
”Nu hvor de har været her et stykke tid, kan man virkelig
mærke deres gåpåmod og engagement. Det er tydeligt, at de kender os og er trygge
ved at være her”, siger Rosa Linnea Christoffersen.
Samtidig er alle enige om, at de studerende kom i praktik
for tidligt. Første gang de besøgte Skolen på Nyelandsvej var bare tre uger
efter, at de var startet på læreruddannelsen. Og der er de ikke godt nok klædt
på, mener blandt andet Anna Deleuran Bech.
”Bare det at observere undervisning var de ikke vant til.
Det tog vi nok for givet, at de kunne. Og det var netop observation, der var i
fokus i de første to måneder. Derfor krævede det ekstra meget af praktiklærerne
at vejlede de studerende i starten”, siger hun.
”Nogle var lidt nervøse ved at skulle træde ind i
klasserummet og havde ingen erfaring med at skulle afprøve
undervisningsaktiviteter så tidligt. Og
fordi det var lige efter sommerferien, hvor vi også selv skulle i gang med det
nye skoleår, havde vi desværre heller ikke samme overskud og tid til at tage
imod de studerende som vi ellers plejer, når vi byder dem velkommen på skolen”,
siger hun og foreslår, at man på sigt venter med at få de studerende i praktik
til efter efterårsferien.
Det forslag bakkes op af underviser Mikkeline Hoffmeyer.
”Mange studerende giver udtryk for, at de i starten følte
sig som ’ugens gæst’. Det er også svært at møde op og observere undervisning en
hel dag”, siger hun og foreslår, at de studerende måske ikke skal starte med at
være en hel dag på skolen.
”Man skal ikke hælde barnet ud med badevandet, fordi
strukturen bliver for rigid. For jeg ser også rigtig mange fine ting i den nye
praktik. For nyligt underviste jeg de studerende i stavning, og her trækker de
studerende så fint på det, de lærer ude i klasserne”.