Praktiklærere og praktikkoordinatorer fik en opgave med hjem fra erhvervspsykolog Lars Dalby Gundersen. Opgaven lød, at forventninger, krav og rammer skal skrives ned i en 'grundkontrakt'.Foto: Maria Becher Trier
Erhvervspsykolog: Skriv praktikforventningerne i kontrakt
Bliv enige med skolelederen om en formaliseret og forventningsafstemt grundkontrakt, når I skaber rammerne for studerendes praktik på skolen – og gør det på skrift, lyder et godt råd fra erhvervspsykolog Lars Dalby Gundersen til praktikkoordinatorer på skolerne.
To ud af 59 praktikkoordinatorer og praktiklærere har en
nedskrevet kontrakt om rammerne for lærerstuderendes praktik på skolen.
Annonce:
Det viste en hurtig håndsoprækning, da erhvervspsykolog Lars
Dalby Gundersen i sidste uge holdt oplæg på Praktiklærerforeningens årlige kursus i Nyborg.
Det er skolelederens ansvar at sikre klarhed om rolle, krav
og forventninger til praktiklærere og praktikkoordinatorer, understregede Lars
Dalby Gundersen. Og det er en vigtig opgave, for som vejleder, er man i et
stort krydspres mellem læreruddannelse, ledelse, de studerende, kollegaer og
elever.
Hvad er en god lærer?
Det kunne praktikkoordinatorerne og praktiklærerne nikke genkendende
til. Én fortalte, at lederen havde bedt hende om at finde de ”gode lærere”, når
der skulle findes praktiklærere på skolen.
Annonce:
”Men de er jo ikke sikkert, at min vurdering af, hvem, der
er den gode lærer, er den samme som andres”, sagde hun. En anden følte, at det nogle
gange var svært at honorere de studeredes ønsker om undervisningsforløb, hvis
det samtidig skal gavne eleverne. Én syntes, det er svært at have de studerende
til eksamen.
”Når det er uklart, hvad rollen og forventningerne er, så er
det svært”, sagde Lars Dalby Gundersen.
Hans anbefaling er klar.
”Det er vigtigt at have en formaliseret, forventningsafstemt
grundkontrakt. Den skal være til stede”, sagde han og understregede, at det
ikke er nok at tale med sin leder om den.
Annonce:
”Det skal ikke være lange dokumenter, men vi er nødt til at
få noget på skrift”.
Lars Dalby Gundersen har ikke en skabelon, som man blot kan
udfylde, for det er forskelligt fra sted til sted, hvad der er behov for.
”Man skal finde ud af på den enkelte skole, hvad der skal så
stå i en grundkontrakt. Det skal give mening for jer”, siger han.
Det kan der stå i en grundkontrakt
Annonce:
Han har dog en række punkter, som kan hjælpe, når praktiklærere
og praktikkoordinatorer skal gå til sin leder for at få noget på skrift.
Hvad er vejlederens/koordinatorens rolle?
Hvordan er samspillet mellem ledelse og koordinator?
Hvordan er samspillet mellem koordinator og praktikvejleder
før, under og efter praktikforløbet?
Hvad er rammerne for koordinatorer og vejledere, og hvad er
realistiske i den forbindelse?
Hvad kan uddannelsesstedet og den studerende forvente – og ikke
forvente?
Hvordan håndteres typiske udfordringer med et forløb. Hvad er
vejleders rolle, hvad er koordinatorens rolle?
”Det handler om at få talt om det. Og er det uklart, så skal
det skrives ned, at det er uklart”, siger Lars Dalby Gundersen.
Henrik Vorager er praktikkoordinator på Ejerslykkeskolen i
Odense. Han er en af dem, som ikke har nedskrevne rammer for praktik på skolen.
Men det betyder ikke, at rammerne ikke er der, understreger han.
”Det er noget, jeg hele tiden er i dialog med min leder om”,
siger han og fortæller, at der har været tre forskellige skoleledere i den tid,
hvor han har været praktikkoordinator.
”Vi drøfter løbende de væsentlige ting”, siger han og
forklarer, at det er vigtigt at være enige i retningen og hele tiden justere. ”Eksempelvis
vil min leder gerne have, at vi har mange praktiklærere. Det er vigtigt, at vi
har den samme forståelse for det. For nogle steder er det de samme tre lærere,
der varetager opgaven. Men man får rigtig meget ud af at være praktiklærere, og
vi har mange dygtige lærere”, siger Henrik Vorsager.
Han mener, at rammerne godt kan fungere, selv om de ikke er
skrevet ned.
”Hvis jeg for 19 år siden havde fået skrevet det ned, så var
det virkelig vigtigt at lave det om, når der kommer nye ledere, og i det hele
taget løbende justere”.