Isa Jahnke og hendes forskerkollegaers resultater blev fremlagt for første gang i Odder sidste torsdag. Senere skal de præsenteres på konferencer i USA og Østrig.

iPad’en kan gøre elever til ’producenter’ af læring

iPad’en aktiverer eleverne på en måde så de bliver producenter af læring, konkluderer det svenske forskerhold, der har fulgt iPad-satsningen i Odder siden 2012. Og når læringen ikke lykkes, er det ikke iPad’en, men det såkaldt ’digitale didaktiske design’ den er gal med.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tre svenske forskere fra Umeå Universitet fremlægger nu resultaterne af knap tre års forskning på skolerne i Odder, hvor alle i 2012 blev udstyret med en iPad. Elever så vel som pædagoger og lærere.

"Vores forskning viser, at når lærere inddrager tablets i undervisningen, arbejder de samtidig mod en ny didaktik, digitalt didaktisk design, hvor eleverne udforsker, er refleksive og på den måde bliver producenter af læring", siger en af de tre forskere, Isa Jahnke til folkeskolen.dk

Eleverne bliver opmuntret til at udtrykke sig på forskellige måder med iPad'en. Men i de få tilfælde, hvor iPad'en ikke viser sig at stimulere elevernes læring, vil det være for simpelt at skyde skylden alene på devicen, pointerer Isa Jahnke:

"Tablet'en er en del af et større didaktisk scenarie. Undervisning og læring består af fem forskellige elementer, hvoraf teknologien kun er én. Det er derfor ikke på grund af iPad'en, at nogle elever ikke vil få lært noget. Det er på grund af det digitale didaktiske design", slår hun fast.

Odder: iPad'en fremmer læring i hver anden klasse

Med digitalt didaktisk design menes en plan for, hvordan relevante faktorer, fx undervisningsdifferentiering, bliver en del af undervisningen.

"Når den digitale didaktik ikke er 'designet' til at støtte læringsprocessen, så kan der opstå læringsproblemer", siger Isa Jahnke.  

Fordi læringseffekterne er afhængig af lærerens didaktiske plan med iPad-inddragelsen, er det heller ikke muligt at sammenligne, hvad Odder-eleverne lærer, når de har en iPad til rådighed med, hvad de ville have lært uden.

Klasseværelset udvides Isa Jahnke understreger, at en iPad eller anden tablet ikke må regnes for et digitalt værktøj. Skolen og samfundet har brug for at forstå, at teknologier er mere end det, nemlig interaktive. Undervisning og læring bliver medieret og forbedret gennem tabletteknologien, mener hun.

"Ligegyldigt hvordan eller hvornår lærere og elever bruger tabletten, skaber de nye kommunikationsrum. I forskningen kalder vi det for "co-located communication spaces", hvor tekno-logi og det fysiske klasseværelse fusionerer til noget nyt", siger hun.

Bekymring for det sociale Men Isa Jahnke beskriver også, hvordan lærere og skoler er opmærksomme på, hvilke udfordringer den nye teknologi også skaber.

"Omkring 10 procent af lærerne i Odder Kommune er bekymrede for, at iPad'en kan have en negativ effekt på elevernes sociale liv, fx kunne iPad'en betyde, at eleverne leger mere alene frem for sammen. Det er ikke noget, vi har kunnet se, men altså noget, lærerne udtrykker som en bekymring", konstaterer Isa Jahnke.

Hvis man vil undgå problemet, kan man som nogle skoler allerede har gjort, indføre regler for, hvornår eleverne bør lægge iPad'en fra sig - fx i frikvartererne.

Hver tredje nævner iPad'en Isa Jahnkes kollega, ph.d. Lars Norqvist har stået for den del af undersøgelsen, der ser på elevernes udbytte af at arbejde i såkaldte digitale læringsmiljøer.

Elever i 11 klasser på forskellige skoler og klassetrin er blevet bedt om at fortælle om, hvordan de opfatter deres læring. Det kom der i alt 296 udsagn ud af. Udsagnene er meget forskellige, men forskerne hæfter sig ved, at eleverne uopfordret i hvert tredje udsagn nævner iPad'en som vigtig for deres læring.

Odder Kommune er for tiden i gang med at evaluere 1 til 1-projektet, som i-Pad-investeringen er blevet kaldt. I forbindelse med budgetlægningen skal politikerne så tage stilling til projektets videreførelse.