En lærer lægger diskret en gave i sækken til julens pakkeleg på
vegne af den elev, hvis forældre ikke har råd til en pakke. Læreren smider også
godter i fredagens hyggeordning for at undgå, at elever fra fattige kår bliver
udstillet. At samme grund har en anden lærer købt et penalhus til en elev, som
manglede.
Særligt ved
udflugter og højtider er det svært ikke at punge ud selv, oplever mange lærere.
For eksempel når man synes, at pebernødder hører til på en klippeklistredag, og
at en timeout med en fælles snack indgår i en udflugt, forklarer en tredje
lærer.
Og så er der
læreren, som absolut intet havde af bolde, spil, tuscher og sjippetove til sin
nye 1. klasse. Penge til planter til at gøre klasselokalet hyggeligt med var
der heller ingen af, så hun valgte selv at investere.
At lærere har
et stort hjerte, fremgår af undersøgelsen af læreres egenbetaling, som
fagbladet Folkeskolen har fået foretaget blandt medlemmer af Danmarks
Lærerforening ansat i folkeskolen.
Seks ud af ti lærere, som yder
tilskud til undervisningen, betaler for ting som små præmier, pynt, snacks,
brætspil og legeredskaber til frikvartererne for at styrke elevernes trivsel.
”Trivselstiltag
koster ofte materialer. Dem vil skolen ikke betale. Tro mig, jeg har forsøgt.
Der hersker uhørt nærighed til trivselsfremmende tiltag, som kan gøre hverdagen
lidt mere spiselig for vores elever”, sammenfatter en lærer i undersøgelsens
kommentarfelt.
Privatpraktiserende
pædagogisk psykologisk rådgiver Nadia Holmgren holder foredrag og kurser om
læring og trivsel. Hun kender ikke til studier, som viser, at fysiske ting
hjælper på elevernes trivsel.
”Jeg har ikke
belæg for at sige, at bruger læreren 20 kroner, så hjælper det ikke, men det
gør det, hvis læreren ofrer 50 kroner. Trivsel afhænger snarere af, at der er
en god relation mellem lærer og elever, og det står og falder ikke med penge
fra lærerens egen lomme”, siger Nadia Holmgren.
Trivselstiltag koster ofte materialer. Dem vil skolen ikke betale. Tro mig, jeg har forsøgt.
Lærersvar i undersøgelse om egenbetaling
Trivsel behøver ikke at koste penge
Men små
præmier, pynt og snacks gør læringsmiljøet mere indbydende, mener lektor Bo
Birk Nielsen fra læreruddannelsen på professionshøjskolen UCN i Nordjylland.
Han er ekspert i børn og unges skoleliv med særligt fokus på trivsel.
”De små
ekstra ting er krydderier, som hjælper elevernes tillid og relationer til
læreren på vej, fordi de sender et signal om, at læreren går op i, at de
trives”, siger han.
Handler
det om, at lærerne bare er hyggetrolde?
”Nej, det vil
være forkert at kalde dem det, for de kan selvfølgelig ikke basere relationerne
til eleverne alene på snacks og slik. Jeg kan heller ikke tro, at det sker i
ret stort omfang, for det er ikke mit indtryk, at eleverne vælter sig i slik”,
siger han.
Hvis lærerne
skal opfattes som hyggetrolde, er det på den gode måde, mener Nadia Holmgren.
Om undersøgelsen
Fagbladet
Folkeskolens undersøgelse om egenbetaling blandt lærere i den almene folkeskole
er gennemført i samarbejde med Danmarks Lærerforening. Onlinespørgeskemaet blev sendt til 10.000
tilfældigt udvalgte lærere. 1.445 gennemførte undersøgelsen. Det giver en
svarprocent på 14. Data er indsamlet i perioden 6.-26. februar 2024.
”De giver
eleverne noget, som de har erfaring med fungerer, og som de selv er glade for.
De deler ud af deres glæde. Egenbetalingen er med til at understrege, at
lærerne går på arbejde for at gøre en forskel, og deres engagement betyder
noget for elevernes trivsel. Men det må ikke blive en forudsætning, at lærere
skal betale deres løn tilbage ved at købe penalhuse til eleverne”.
Der findes
dog andre måder at gøre det på, tilføjer hun. For en is kan ganske vist give et
minde om cykelturen på en varm sommerdag, men det kan lige så godt være, at
eleverne husker det iskolde vand, de stak fødderne i på turen.
”En afgørende
faktor for trivsel er, at man føler et tilhørsforhold og ved, at man er vigtig
for andre og også selv kan bidrage til fællesskabet. Hvis der ikke er råd til
at komme i Tivoli, hvad kan man så lave af lege? Men det kræver overskud at få
ideer til trivselsaktiviteter, så hvis man sætter lærernes engagement over
styr, fordi skolen er udpint, kan det blive svært”, siger Nadia Holmgren.
Bo Birk
Nielsen trækker en parallel til sin egen arbejdsplads.
”Hvis der
pludselig skæres noget væk, har det indvirkning på den måde, vi medarbejdere
opfatter arbejdsmiljøet på. Det må også gælde eleverne. Derfor er der risiko
for, at deres undervisningsmiljø bliver mere kritisk, hvis skolen skærer
trivselsaktiviteter væk”.
Hvad så
med den halvdel af lærerne, som ikke bruger egne penge i skolen? Trives deres
elever ikke?
”Det kan være, at de
trækker på andre muligheder for at skabe trivsel. Eller måske har de svaret nej
til, at de bruger penge på elevernes trivsel, fordi de synes, at der er en
bagatelgrænse. Hvis eleverne har kage med, når de har fødselsdag, er det naturligt,
at læreren også giver kage på sin fødselsdag. Det har en ubetydelig økonomisk
værdi, men kulturelt lærer eleverne, at når man får, så må man også selv give”,
siger Bo Birk Nielsen.