Egenbetaling
Dorte Andreas, næstformand i Skolelederforeningen, og Regitze Flannov, der står i spidsen for Lærerforeningens undervisningsudvalg, er bekymrede over, at flere lærere bruger egne penge til at betale for materialer til undervisningen.
Foto: Skolelederforeningen og DLF
DLF: Sørgeligt at lærere selv betaler
Det er et stilbrud, at lærere bliver nødt til at tage pungen op af lommen for at købe materialer til undervisningen, mener DLF. Skolelederne bekræfter, at skolerne fattes penge.
Skolerne har efterhånden så begrænsede resurser, at lærerne er nødt til selv at betale, hvis de
vil spice deres undervisning op.
Sådan lyder Regitze Flannovs forklaring på, at en undersøgelse, som Folkeskolen har fået foretaget blandt DLF's medlemmer ansat i folkeskoler, viser, at halvdelen af lærerne bruger af deres egne penge på jobbet. Regitze Flannov står i spidsen
for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening.
”Lærere kan have ting med til for eksempel
juledekorationer fra en skovtur med familien, eller de samler skrald ind til
projekter. Men det er et stilbrud, at de nu direkte køber ting til
undervisningen. Det er sørgeligt”, siger hun.
Eleverne går glip af glæden ved at håndtere
ordentlige materialer, når skolen ikke har råd til at købe træ til håndværk og
design, eksemplificerer Regitze Flannov.
”Jeg kan forestille mig, at engagerede lærere
under eleverne at opleve kvalitet i deres fag, så de får fornemmelsen af at
mestre noget. Alle lærere gør deres bedste, og vi skal ikke pege fingre ad dem,
der tyr til at spæde til. Det sker, når et system er på hælene”, siger Regitze
Flannov, ud fra at ikke alle lærere synes, det er en god ide, at kolleger selv
betaler.
Skoleledere erkender smalhals
Det økonomiske pres har gjort det sværere for lærere at få lidt ekstra til deres undervisning, bekræfter Skolelederforeningens næstformand Dorte Andreas.
”Alle ledere vil gerne kunne sige ja, når lærere spørger om lidt ekstra til deres undervisning. Ingen tænker i, at hvis de siger nej, køber lærerne det nok selv. Men skolerne fattes i den grad penge, og derfor er det svært at liste penge ud af dem”.
Uanset hvor
udfordret skolerne er på økonomien,
er skolelederne drevet af at gøre en forskel for eleverne, understreger Dorte
Andreas. Og lærere har
altid bidraget med små beløb, mener hun.
Måske kan man give det enkelte lærerteam et beløb at tage af. Ligesom vi har klassekasser, som forældrene betaler til.
Dorte Andreas, næstformand i Skolelederforeningen
”Det gjorde
jeg selv. Det løber selvfølgelig op, så man kan måske give det enkelte
lærerteam et beløb at tage af. Ligesom vi har klassekasser, som forældrene
betaler til, hvor lærere må tage penge til bolde til frikvartererne”.
Regitze Flannov tror ikke, at skoleledere spekulerer i at få lærerne til selv at betale: ”De er også frustrerede over, at der er for få penge til undervisningen. Vi er i samme båd”.
En anden
mulighed for at finde penge er den timebank, som bliver indført med den politiske aftale om
folkeskolen, påpeger Dorte Andreas. Den vil kunne bruges til trivselsfremmende og pædagogiske
aktiviteter.
Men der vil blive hård konkurrence om midlerne, forudser hun.
”Jeg er
spændt på, hvor mange resurser banken kommer til at indeholde, men i første
omgang vil det formentlig være større ting som tovoksentimer, læremidler,
skolefritidsordning og kompetenceudvikling, skolerne vil bruge penge på. Så jeg
anbefaler, at man finder et beløb til lærerteamene et andet sted”, siger Dorte Andreas.