Selv om Marianne Rossé Simonsen prøver at tage højde for transporttiden, når hun lægger sit
ugeskema, foregår en stor del af hendes arbejdsdag på vej fra A til B i København.Foto: Nanna Navntoft
Meget intenst og virkelig tæt på
Rygsækken er proppet med undervisningsmaterialer, og lærerværelset er udskiftet med en bænk. Marianne Rossé Simonsen underviser alvorligt syge børn med svær skolevægring i deres eget hjem. Hun fortæller om et anderledes og meget meningsfuldt lærerliv.
En vind fejer hen over Christianshavns Torv og
bærer lyden af to formiddagsberusede Københavnere med sig ned til en mørkegrøn
bænk ved kanalen.
Annonce:
Her sidder Marianne Rossé Simonsen
og kigger ned i en opslået macbook, som
balancerer på hendes lår oven på en blå elastikmappe.
Marianne Rossé Simonsen
er sygeunderviser. De seneste seks år har hun undervist københavnske
skolebørn i deres eget hjem, og bænken her er en af hendes mange små kontorpladser rundt omkring i
byen.
Her opdaterer hun logbog om sine elever imellem besøgende, skriver input
til skolevurderinger eller spiser sin frokost. Enten alene eller med en af sine
kollegaer.
Klokken er 12.30, og dagens to hjemmebesøg er overstået, og hendes
sorte cykel med Københavns Kommunes logo på skærmen står parkeret få meter fra
bænken.
Annonce:
Københavns Kommune har siden 2015 haft et hold af sygeundervisere, der tager sig af
elever, som af en eller anden grund ikke kan komme i skole.
Otte lærere
underviser på de psykiatriske afdelinger, fire tager sig af dem, der er indlagt
på Rigshospitalets børneafdelinger, og seksten sygeundervisere underviser
eleverne derhjemme.
Sidste år var 95 procent af de københavnske elever, der
modtog sygeundervisning i hjemmet, børn i psykisk mistrivsel med skolevægring –
visse havde ikke havde været i skole i årevis.
I år udgør de børn
ifølge Københavns sygeunderviserteam indtil videre 100 procent af alle hjemmebesøg.
Annonce:
“Vi har blandt andet børn, der har angst, OCD, autismespektrumforstyrrelser og spiseforstyrrelser”, siger Marianne Rossé Simonsen og fortæller, at de fleste af hendes elever har det dårligt,
de er i mistrivsel og i et højt niveau af stress.
Det gør læreropgaven
uforudsigelig, for det er aldrig sikkert, at hun kan komme til at gennemføre
den undervisning, som hun har aftalt med eleven.
“Det her er mit kontor”, siger Marianne Rossé Simonsen og klapper på sin vandtætte friluftsrygsæk og løfter den op
på bænken.
“Du tror, at det er løgn, alt det, jeg har
hernede. Her er alt til en hel dag. Den skal pakkes meget omhyggeligt, for når
først man kommer ud til en elev, skal man have gennemtænkt alle de scenarier,
som man kan komme ud i. Man skal have plan a, b og c med. Det kan være, at en
elev har en svær dag og ikke kan være med til det, som vi planlagde sidste
gang. Så prøver man noget andet ud fra sin fornemmelse af, hvad eleven faktisk
er rigtig god til”, fortæller hun.
Annonce:
Kriseramte børn har godt af krav
Elever, der har mere end femten dages fravær i
træk, har krav på sygeundervisning.
Langt de fleste af de elever, som Marianne Rossé Simonsen og hendes kollegaer underviser, går i 6. klasse eller
derover, og ofte kan deres fravær opgøres i måneder og år.
Undervisningsforløbene varer oftest tre-fire måneder, hvor eleven optimalt set
bliver undervist to lektioner om dagen. Og selv om det nogle dage er praktisk
umuligt at lære eleverne om brøker eller tabeller, dukker læreren alligevel op.
Annonce:
“Vi prøver at kile os ind på selv de dårlige
dage, også selv om det bare er i tyve minutter. Det er rigtig vigtigt med den
menneskelig kontakt, fordi mange af eleverne er marginaliserede. De kommer ikke
ret meget ud, forældrene er måske på arbejde, de mangler kammerater og har
nogle gange været skolefraværende i op til flere år, og så kan det der med
strukturen være rigtig svært i en hverdag”, siger Marianne Rossé Simonsen.
Hun fortæller, at barnet temmelig ofte har en
forskudt døgnrytme, som underviseren langsomt kan hjælpe dem med at vende. Men
arbejdet kræver “fingerspitzgefühl”.
"Vi skal ind og skabe struktur, men også
sætte krav, og det skal være afmålt. For vi kommer jo ind i familier i stor
krise, når barnet ikke har været i skole i lang tid, og så man skal træde
varsomt men sikkert”, siger Marianne Rossé Simonsen.
Og det dér med krav er vigtigt.
“Når du lever isoleret, møder du måske ikke så mange
krav. Men vi har jo alle sammen godt af at leve op til noget, som vi er gode
til og kan lykkes med. Og når vi så kommer og siger: ’Nu skal vi i gang med det
her emne, og det tror jeg godt, at du kan’, så kommer vi ofte ind i en god
spiral, hvor de finder ud af, at de kan en masse ting, og hvor de føler, at de
også går i skole. Men bare på en særlig måde”.
Hele formålet med indsatsen er at give børnene
lyst til at
komme tilbage i skole, og ikke mindst at give dem troen på, at det kan lade sig
gøre. At bygge bro til skolen, som Marianne Rossé Simonsen kalder det.
Men ofte, er eleverne meget langt fra at være skoleklar, når underviserne møder dem første gang.
“Det kan være lidt udfordrende i starten. Vi har
et opstartsmøde hos familien, hvor eleven også skal være til stede, men det er
ikke altid, at eleven vil komme ud fra sit værelse og sige hej til os. Det er
simpelthen for svært for dem. Så sidder vi og taler med forældrene, og måske kan døren være
åben, så eleven kan lytte med. Det kan nogle gange mildne den der angst over for en fremmed lærer,
og næste gang vi kommer, så kan det være, at eleven kommer ud. Så spiller vi
måske et spil sammen med forældrene, hvor eleven også er med”, siger hun.
Derfra kører spiralen, og i 99 procent at
tilfældene lykkes det at få eleverne klar og motiverede til skolen.
Kommer virkelig tæt på familierne
Klokken nærmer sig to, og en tynd sky driver for
solen over Christianshavns Torv. Om lidt skal Marianne Rossé Simonsen mødes med sin kollega Annette Fur Andersen på det lokale
bibliotek.
I dette skoleår er de to et makkerpar og deles
lige nu om at undervise seks elever. Marianne Rossé Simonsen underviser i matematik og engelsk, og kollegaen underviser i
dansk og engelsk.
Hver uge lægger de et nyt skema. Elevernes svingende
dagsform, fællesmøder på Holbergskolen, hvor alle syge-underviserne formelt set
hører til, og netværksmøder hos kommunen er bare noget af det, der skal tages
højde for i skemaet.
Og så er der selvfølgelig ruteplanlægningen og vejret. For
selv om de to undervisere forsøger at lægge undervisningen, så transporttiden
ikke bliver for lang, kan dagen nemt byde på lange cykelture på tværs af byen.
Gode tips til regntøj, praktisk fodtøj og
vandtætte tasker er noget, de taler meget om i syge-underviserteamet, fortæller
Marianne Rossé Simonsen, imens hun trækker cyklen hen ad det
smalle fortov i retning Christianshavns Bibliotek.
Hun fortæller også grinende,
at hun indimellem bruger en anden cykel, hvor hun har fået påmonteret en
cykelkurv, der er så stor, at folk drejer hovedet efter hende, når hun cykler
ned ad gaden med sin oppakning som en anden soldat på vej i krig.
Inden Marianne Rossé Simonsen blev sygeunderviser, underviste hun i indskolingen og på mellemtrinnet
på en almindelig folkeskole i Espergærde. Det var et job med masser af mening
og udfordringer husker hun, men alligevel meget anderledes end at undervise
syge børn i hjemmet på fuld tid.
“Det her job er meget intenst. Man skal lykkes
med ret mange ting på kort tid, og det gør vi som regel også”, siger hun.
Hun taler hurtigere og med færre pauser, og er
tydeligvis begejstret, når spørgsmålene peger i retning af jobbets kvaliteter.
For selv om hun også følte, at hun gjorde en forskel i almenskolen, så kommer
hun nu “virkelig tæt på” eleverne og deres familie.
“Det en kæmpe ting at træde ind i et hjem og
bidrage til en positiv udvikling. At se de her børn, der er isolerede og ikke
tror på sig selv, få mod på livet igen, det giver så meget mening, og det er
virkelig tydeligt, at du gør en forskel”, siger hun.
Lærerværelse i det offentlige
På Christianshavn Bibliotek bliver Marianne Rossé Simonsen mødt med kram fra Annette Fur Andersen.
De går imellem bibliotekets reoler for at finde et sted, hvor de kan
tale i fortrolighed. Valget falder på et stort firkantet bord i
børneafdelingen, hvor printerpapir og en kurv med farveblyanter står sammen med
en lille dunk håndsprit.
I dag skal de blandt andet tale om, hvordan det
går med én af de elever, som Marianne Rossé Simonsen
besøgte i dag. Hun skal også vise kollegaen et nyt spil, som hun måske kan
bruge i sin undervisning i morgen.
Selv om størstedelen af hverdagen foregår
langt fra kollegaerne, er samarbejdet i lærerkollegiet af sygeundervisere tæt,
fortæller Marianne Rossé
Simonsen.
“Vi mødes ret tit og sparrer. Så sidder
matematiklærerne sammen og taler om, ’hvad starter du med, regnehæftet eller
noget andet? Hvilke spil bruger du?’ og den slags. Det er lige før, at der er
mere sparring her, end på den skole, jeg kom fra, og det hjælper én rigtig
meget, for vi skal jo kunne undervise alle klassetrin”, siger hun.
Elevernes hverdag byder på mange store
udfordringer og kriser, og ikke alle forløb har en lykkelig slutning.
Flere af
eleverne er i kontakt med psykiatrien, og nogle gange bliver de indlagt, inden sygeundervisningsforløbet
er slut.
“Det kan være svært at opleve, men det hjælper
meget, at jeg kan tale med Annette, hvis jeg har oplevet noget uforudset eller
nedslående. Hun ved jo præcis, hvad jeg sidder i. Hun skal måske ud i hjemmet
om to dage. Nogle gange har hun læst min opdatering i loggen og ringer selv for
at høre, hvordan undervisningen er gået”, siger Marianne Rossé Simonsen.
Giver vigtig viden til psykologerne
Højlydt barnegråd fra
bibliotekets
tumlingeafdeling skærer igennem luften, imens de to kvinder sidder lænet ind
mod hinanden og kigger på Marianne Rossé
Simonsens opslåede computer.
De taler lavmælt og indforstået. I næste uge er
der netværksmøde om én af deres elever, og sammen skal de lave en
skoleudtalelse, der skal bidrage til beslutningen om, hvorvidt eleven skal have
et specialtilbud eller ej.
“På netværksmøder og andre lignende møder er der
tit folk til stede, som aldrig har mødt børnene, og som skal afgøre, om de skal
på den ene eller den anden type skole. Så vores input er faktisk rigtig
vigtige, når vi selv skal sige det. For det er os, der har kendt barnet og
kender dets potentiale”, siger Marianne Rossé Simonsen.
Med tiden er hun og kollegaerne blevet gode til
at vide, hvad de skal holde øje med hos eleverne for at hjælpe psykologerne med
deres afgørelser, fortæller hun,
“Hvis vi har en elev, der har rigtig svært ved
støj, lyd, lugt og berøring, så nævner vi jo det, for man kan ikke regne med,
at almenskolen bare bliver a walk in the park for den elev. Eller hvis arbejdshukommelsen er
lav, eller vi starter forfra med undervisningen, hver gang vi kommer, så kan
det indirekte sige noget om, elevens udfordringer”.
Ansvaret for eleverne ligger hos de folkeskoler,
som de er indskrevet på. Nogle gange, har eleverne aldrig været på skolen, og
andre gange er det bare lang tid siden.
Og noget af det hårdeste ved jobbet er
at slippe eleverne igen, hvis man ikke er enig i den plan, der bliver lagt for
deres videre skolegang.
“Nogle gange kan vi være bekymrede for, om de
respektive skoler er klar til at gribe eleverne, og det fylder rigtig meget
mentalt. Skolerne har gode intentioner og forsøger med undervisningsstøtte og
reduceret skema, men der bare gang i den i den danske folkeskole. Der er masser
af elever, masser af støj og udfordringer, og det er rigtig ærgerligt, når man
har forberedt et barn til at komme tilbage i skole, at man allerede kan se på
forhånd, at de kan få det svært med det skoletilbud, de får”, siger hun.
Men når det lykkes at få børnene tilbage til det
rigtige tilbud, er det til gengæld noget af dét bedste ved jobbet.