Flere med skolevægring: Har dit barn ufrivilligt skolefravær nu?Kilde: Inklusionsundersøgelsen, 2016-2022, Landsforeningen Autisme
Forældre: Syge børn svigtes
Antallet af forældre, der beretter om manglende sygeundervisning til deres børn, er fordoblet siden sidste år, fortæller Forældrerådgivningen. Opgaven med at få det støt stigende antal elever med skolevægring tilbage i skole er for dyr for skolerne, siger skolelederne.
Mange børn, der lider af
skolevægring, får ikke den sygeundervisning i hjemmet, som de har krav på. Sådan lyder meldingen fra
Forældrerådgivningen, der er en rådgivningslinje for forældre til skolebørn.
Annonce:
Fra januar til september fik organisationen 230 opkald om manglende
sygeundervisning og ufrivilligt skolefravær, og det er dobbelt så mange som
sidste år, oplyser rådgivningens leder Rikke Alice Bille.
”Når forældre ringer til os vedrørende børn, der har fravær, der
kalder på sygeundervisning, er langt de fleste børn med psykisk mistrivsel.
Kendetegnet for sagerne er, at de er komplekse, og at der sjældent er et
kvikfix eller en indsats fra familieafdelingen, der får barnet i trivsel og i
skole igen”, fortæller hun.
Hos Landsforeningen Autisme
bekræfter en ny undersøgelse, at stadigt flere børn har skolevægring, men at
skolerne ikke sørger for et undervisningstilbud til børnene.
”Det er helt tydeligt, at der er en voldsom stigning. Forældrene
fortæller, at det er utrolig svært at få den sygeundervisning, som børnene
egentlig har krav på”, siger afgående formand Kathe Bjerggaard Johansen om
undersøgelsen.
Annonce:
Undersøgelsen bygger på svar fra 900 forældre med børn på
autismespektret, og den viser, at knap halvdelen af børnene lider af
skolevægring. 17 procent af dem har været væk fra skolen i mere end et år, mens
31 procent har været fraværende i over en måned.
Men den lovpligtige undervisning i hjemmet af de syge børn udebliver. Kun
en tredjedel af forældrene i undersøgelsen kan svare ja til, at ”der på deres
barns skole er iværksat særlige indsatser til at imødegå ufrivilligt
skolefravær”. 28 procent svarer “nej”, og 20 procent af forældrene
svarer, at de ikke er bekendt med, at der eksisterer særlige indsatser for
skolevægring.
”Forældrene siger til os, at
skolerne kan være meget kreative for at undgå at stille sygeundervisning til
rådighed, fordi det er ret indgribende i skolernes økonomi. Vi har hørt
eksempler på, at skoleledere ikke vurderer autisme som en sygdom, men det er
det jo”, siger Kathe Bjerggaard Johansen.
Ret til sygeundervisning efter
tre uger
Annonce:
Har et barn været fraværende fra
skolen i mere end femten undervisningsdage i træk, skal skoleledelsen ”rette
henvendelse til forældrene om sygeundervisning”. Sådan står der i et
såkaldt hyrdebrev fra Børne- og Undervisningsministeriet, som alle landets
kommuner og grundskoler modtog i 2019.
Ifølge samme skrivelse skal elever, der
er fraværende på grund af sygdom eller psykisk mistrivsel og skoleværing,
tilbydes 8-10 timers undervisning i hjemmet hver uge.
Uvidenhed kan være én del af
forklaringen på, at forældre oplever, at deres børn ikke får tilbudt sygeundervisning.
Det mener Lone Stisen, der står i spidsen for afdelingen for sygeundervisning i
Københavns Kommune, og hvis opgave det blandt andet er at udbrede kendskabet
til reglerne for sygeundervisning.
Annonce:
“På landsplan er der stadig
skoleledere og lærere, som ikke ved, at det her skal de faktisk foranstalte”,
fortæller hun.
I København er opgaven med
sygeundervisning samlet centralt i kommunen. Sådan har det været i årtier, men
de seneste syv år er antallet af elever, der modtager sygeundervisning i hjemmet,
”eksploderet”, fortæller Lone Stisen.
Da hun overtog, havde enheden for
sygeundervisning 12 lærere fordelt på somatiske- og psykiatriske hospitaler og
1,2 lærer ansat til sygeundervisning i hjemmet.
I dag har kommunen 16
hjemmesygeundervisere plus de 12 på hospitalerne for at kunne dække antallet af
elever, der ikke kan undervises i skolen.
Annonce:
Undersøgelsen fra
autismeforeningen bekræfter det billede. På seks år er andelen af elever med ufrivilligt
skolefravær steget fra 28 procent i 2016 til 48 procent i år.
”Skolerne er på herrens mark”
Hos skolelederne genkender man
tallene. Når der år for år kommer stadigt flere elever med alvorlig skolevægring
sætter det skolerne i en svær situation, fortæller formand for
Skolelederforeningen Claus Hjortdal.
”At få elever, der ikke er i stand
til at modtage undervisning i skolen til at vende tilbage til skolen, det er
for stor og svær en opgave for skolerne at løfte. Det kalder jo på en
familieindsats. Det kan man ikke forvente, at en almindelig lærer kan klare”,
siger formanden, der mener, at ”skolerne er på Herrens mark”.
”Det er så nyt, at så mange er i
mistrivsel. Skolerne har ikke erfaringerne, og vi er som skoleledere bange for
at skabe mere mistrivsel”, siger Claus Hjortdal.
Han mener ikke, at skolerne
har andre muligheder end at bede familieafdelingerne om hjælp og at lave flere
underretninger.
I København tager kommunen sig
både af undervisningsopgaven og af de økonomiske omkostninger, der er forbundet
med sygeundervisning. Men sådan er det langt fra i alle kommuner.
Det viser en
større undersøgelse, som Rambøll foretog for undervisningsministeriet i 2018.
Her konkluderede de, at sygeundervisning er en stor økonomisk byrde for
skolerne, som ofte må tage lærerkræfter væk fra de resterende elever.
Det
billede genkender Claus Hjortdal, og han understreger, at skolen skal befries
for den byrde:
”Opgaven med at få barnet tilbage
i skolen er nødt til at ligge et andet sted end hos skolen selv, og vi er nødt
til at være skarpe på det, for vi har simpelthen ikke pengene og ressourcer til
det. Opgaven bør efter min mening ligge hos familieafdelingerne i kommunen”.
Claus Hjortdal mener, at
skolelederne er fanget mellem lovgivning og virkelighed, og emnet er til debat
i partnerskabet Sammen om skolen, fortæller han.
”Vi kan blive nødt til at kigge på
lovgivningen, for skolerne er ikke klædt på til den opgave, som de er pålagt.
Og så diskuterer vi også i Sammen om skolen, hvordan vi kan aktivere
specialskolerne, og om vi kan lærer noget af dem”.