Medlemmer fra Københavns Lærerforening har flere gange i løbet af den fem år lange stillingsblokade stået uden for Skolen Sputnik for at fortælle lærerne, hvad det vil betyde for dem at få en læreroverenskomst.Foto: Andreas Brøns Riise
Efter årelang konflikt taler parter nu sammen
Mens Danmarks Lærerforening kæmper en principiel kamp for at give lærere på private dagbehandlingsskoler overenskomst, føler skolerne sig mødt af manglende forståelse for deres opgave. Efter en fem år lang konflikt ser der ud til at være forsoning på vej.
Efter fem års konflikt og stillingsblokade
forhandler Danmarks Lærerforening
(DLF) på vegne af Lærernes
Centralorganisation lige nu med den private behandlingsskole Sputnik om at indgå overenskomst.
Fronterne har været trukket hårdt op. For mens fagforeningen har
argumenteret for, at de mange lærere på skolens afdelinger bør være dækket af
en læreroverenskomst og nyde samme vilkår som lærere ansat i det offentlige,
har det private skoletilbud hidtil holdt fast i, at lærernes opgave er mere
blandet og ikke bør høre under DLF-overenskomst.
Uenigheden førte til, at Lærerforeningen i 2018 tog initiativ til en
stillingsblokade mod skolen, som betyder, at DLF-medlemmer er forbudt at søge
job der, og hvis de alligevel gør, kan de risikere at blive smidt ud af
foreningen. I 2020 blev blokaden udvidet til at omfatte fire andre private
behandlingsskoler: Vikasku, Skolen ved Sorte Hest, Isbryderen og Basen.
Konflikten handler især om grænselandet mellem læreropgaver og socialpædagogiske opgaver
Og noget tyder på, at den faglige kamp har virket.
Annonce:
I hvert
fald har Sputnik og Basen nu igen indledt forhandlinger om en overenskomst.
Arbejdsmarkedsforsker på Aalborg
Universitet Laust Høgedahl kalder
blokaden et effektivt våben, som DLF
har brugt helt efter bogen.
“Hvis to parter ikke
kan blive enige om en overenskomst, har arbejdstagerne to våben, strejke og blokade. DLF har så valgt blokaden, hvis formål er at gøre livet rigtig surt for skolerne, fordi de får problemer med at tiltrække uddannede lærere. Arbejdsretligt er det fuldt lovligt, og nu ser det måske også
ud til at virke”, siger forskeren.
Lærer eller
socialpædagog?
Annonce:
Sputnik kalder forhandlingerne “frugtbare”, men skriver i en
mail, at skolen ikke vil udtale sig af hensyn til forhandlingerne.
Med Sputnik og Basen
som de – måske – kommende nyeste private medlemmer af DLF’s overenskomstklub har foreningen de seneste par år oplevet en større interesse for aftaler med de private end tidligere.
I 2021 kom Behandlingsskolerne med deres seks afdelinger med i “klubben”, i 2022 indgik
dagbehandlingsskolen Pilelygaard og Den
Musiske Helhedsskole overenskomst, og i april i år blev dagbehandlingsskolen
Idrætsakademiet i Herlev den sjette private behandlingsskole med
DLF-overenskomst. Her kom overenskomstaftalen efter en periode med bratte
lærerfyringer og en bortvisning, som for DLF gjorde behovet for en
overenskomsts faste rammer og vilkår endnu tydeligere.
Det fortæller Morten
Refskov, formand for overenskomstudvalget i DLF.
Annonce:
“En overenskomst løser selvfølgelig ikke alt,
men den sikrer nogle ensartede rammer og en betydelig grad af beskyttelse, så
lærerne er mindre sårbare over for eksempelvis relationen mellem lærerne og den
enkelte leder”, siger Morten Refskov.
Omkring
3.000 elever går på dagbehandlingsskoler i forhold til de cirka 10.000 elever,
der går på kommunale specialskoler. Skolerne beskæftiger under tusind lærere.
Alligevel er meget på spil for Danmarks Lærerforening, lyder det fra Laust
Høgedahl:
“Konflikten med dagbehandlingsskolerne
handler især om grænselandet mellem læreropgaver og socialpædagogiske opgaver.
Og der har det været vigtigt for DLF at markere, at det her voksende marked,
det skal vi altså overenskomstdække. Det skal socialpædagogerne ikke have”.
DLF
overenskomstdækker stadig kun seks ud af i alt 72 private dagbehandlingsskoler
på landsplan. Det på trods af at dagbehandlingsskolerne hører ind under
folkeskoleloven, underviser i den fulde fagrække og skal tilbyde afgangsprøve.
Resten af skolerne har enten ingen overenskomst eller overenskomst hos
Socialpædagogernes Landsforbund. Det er ud fra tanken om, at lærerne gør meget
andet end at undervise – i kraft af skolernes socialt udfordrede elevgruppe –
og at lærerne derfor hører naturligt hjemme i det socialpædagogiske frem for en
lærerforening.
Det argument blev dog modsagt i en afgørelse
i Arbejdsretten i 2019. Her erklærede retten, at blokaden mod Sputnik var
lovlig.
Retten fastslog samtidig, at lærerne på dagbehandlingsskolen ikke udfører
pædagogisk arbejde i en sådan grad, at de hører naturligt under
Socialpædagogernes Landsforbund.
I stedet, argumenterer Danmarks
Lærerforening, passer en overenskomst hos DLF bedre til lærernes hverdag. Den
indeholder nemlig bestemmelser for arbejdstid og forberedelse samt krav om
tillidsrepræsentant. I socialpædagogernes overenskomst er der ikke
specifikationer om lærernes arbejdstid, og pensionen er markant lavere.
“Vi er som fagforening sat i verden for, at
man på de arbejdspladser, hvor man hører ind under folkeskoleloven, underviser
i den fulde fagrække og i øvrigt bryster sig af at have dygtige, uddannede
lærere til jobbet, skal have overenskomst”, lyder det fra Morten Refskov.
HVAD ER PRIVATE DAGBEHANDLINGSSKOLER?
Ifølge Børne- og
Undervisningsministeriet er der 72 private dagbehandlingstilbud med interne
skoler, som ofte også tilbyder STU-forløb og forskellige typer psykisk
behandling.
Tilbuddene er for børn og unge
med særlige udfordringer både socialt og fagligt og har typisk ansat både
lærere, pædagoger, psykologer og socialpædagoger. Tilbuddene hører ind under
folkeskoleloven og er forpligtede til at undervise i den fulde fagrække samt
gennemføre nationale test, trivselsmålinger og tilbyde afgangseksamen.
Det er kommunerne, der kan vælge
at visitere børn til og betale for en dagbehandlingsskole, ofte fordi kommunen
ikke har pladser eller egne tilbud, der matcher barnets behov. Det er kommunen,
hvor tilbuddet ligger, der skal føre tilsyn med undervisningen og bringe den
til ophør, hvis behandlingsskolen ikke overholder folkeskoleloven.
Der går omkring 3.000 elever på
dagbehandlingstilbud, hvoraf langt størstedelen er i privat regi. Lærerne er
typisk den største faggruppe på skolerne, og
samlet beskæftiger tilbuddene under tusind lærere tilsammen.
Behandlingsskolernes målgruppe er typisk elever,
der lider af psykiske diagnoser, indlæringsvanskeligheder og mistrivsel.
Skolerne udfører altså både specialundervisning og psykisk behandling, og der
er typisk både lærere, psykologer og pædagoger ansat.
For
Jesper Blichfeldt, der er leder på dagbehandlingsskolen Vikasku på
Frederiksberg, er helhedstilgangen til den enkelte elev netop en af skolernes
styrker. Og derfor er en læreroverenskomst ikke det mest oplagte, mener han.
“Selvfølgelig
værner vi om kvaliteten af vores undervisning, men vores elevers udfordringer
gør, at vi må undervise på en anden måde end de fleste andre lærere”, lyder det
fra Jesper Blichfeldt:
“Vores
undervisning foregår på helt andre præmisser end i folkeskolen, fordi vores
lærere må have kompetencer til at arbejde både behandlingsmæssigt og
socialpædagogisk i undervisningen. Nogle af vores elever er så udfordrede af
skolevægring, autisme eller ADHD, at undervisning i nogle perioder er for
vanskeligt for dem at deltage i. På det punkt har vi oplevet en manglende
forståelse af, hvad vores opgaver egentlig er. Vi har mærket en forudindtaget
holdning om, at alt, hvad vi laver i et dagbehandlingstilbud sammen med børn,
er undervisning”.
Ligesom
det lige nu er tilfældet på Sputnik, er lærerne på Vikasku dækket af en
overenskomst med Socialpædagogernes Landsforbund, som betyder en noget lavere
pension end hos DLF. Lønforholdene forhandles lokalt og er på Vikasku på niveau
med kommunale lønninger.
Men
argumentet om, at lærerne ikke skal have læreroverenskomst, fordi deres arbejde
er mere blandet, køber Morten Refskov ikke:
“I
de kommunale specialtilbud, heldagsskoler, særlige klasser og mellemformer
udfører lærere jo opgaver, der til forveksling minder om dem på
dagbehandlingsskolerne. Derfor mener vi, at det her argument ikke holder. Det
handler om definitionen på undervisning. Vi har at gøre med lærere, der under
folkeskoleloven udfører en stærkt specialiseret undervisning, som naturligvis
er tilpasset målgruppen og derfor tager sig anderledes ud end den typiske
almenundervisning. Men det ændrer ikke på, at de skal arbejde på en
læreroverenskomst. Fuldstændig ligesom på det kommunale specialområde”.
”Overenskomst
er en spændetrøje”
I Landsorganisationen
for sociale tilbud (LOS), der er en brancheforening for ikkeoffentlige sociale
tilbud, mener man også, at Danmarks Lærerforenings tilgang til overenskomst er
forsimplet i forhold til den opgave, der udføres.
Det siger LOS' direktør, Mads
Roke Clausen.
“Styrken
ved de private dagbehandlingstilbud er fleksibiliteten og evnen til at gå på
tværs af faggrupper. Barnets udvikling er i fokus, ikke en prædefineret
faglighed, der skal bruges på bestemte måder. Og der har vi nok mødt en
opfattelse af, at det at gå på tværs var at gå på kompromis med kvaliteten. Men
for os er det jo netop det, der er vores kvalitet”, siger Mads Roke Clausen.
Hvis
direktøren skal give et bud på, hvorfor så få dagbehandlingstilbud har
overenskomst med DLF, peger han netop på fleksibiliteten.
“Overenskomsten har den risiko, at den på
lidt gammeldags facon siloopdeler medarbejderne, hvor vi ønsker et fællesskab
på tværs. Samtidig skal vi huske, at behandlingstilbuddene er finansieret af
kommunen, og der skal skolerne nogle gange handle hurtigt, for hvis kommunerne
vælger at trække børn ud med en måneds varsel, så går det ikke at have
medarbejdere med tre eller seks måneders opsigelsesvarsel, for så løber det
bare ikke rundt”, siger Mads Roke Clausen.
Frygten
for, at en overenskomst kan gøre arbejdsgivernes handlemuligheder mindre, er
ikke ualmindelig, siger Laust Høgedahl.
“Man føler, at en overenskomst kan være en
spændetrøje i forhold til at lede sin arbejdsplads. At overenskomsten gør ens
arbejde både dyrere, mere bøvlet og dårligere”, lyder det fra
arbejdsmarkedsforskeren.
For Morten Refskov er den seneste udvikling
med flere overenskomstparate dagbehandlingsskoler tværtimod et tegn på, at det
ikke er så farligt.
“De her skoler har ikke altid stor tradition
for overenskomst. Det er lidt en anden verden, hvor mange har en forestilling
om, at det bliver mere besværligt og dyrt. Og det gør det ikke nødvendigvis,
det giver bare lærerne nogle ordnede vilkår og en ramme for samarbejdet. Vi
hører også, at de skoler, der har en aftale med os, er rigtig glade for det”.
Folkeskolen præciserer (27/5): Vi havde øverst i denne
artikel bragt et billede af behandlingsskolen Idrætsakademiet. Sammen med
overskriften kunne billedet give indtryk af, at der på skolen har været årelang
konflikt. For at undgå misforståelser har Folkeskolen flyttet billedet længere
ned i teksten og uddybet billedteksten.
Folkeskolen har desuden ændret formuleringen ”uretmæssig bortvisning” til
”bortvisning” i artiklen, idet det ikke anerkendes af alle sagens parter, at
bortvisningen var uretmæssig.