Studiecoach Mette Marie Melgaard (th) er til rådighed for de lærerstuderende alle hverdage mellem klokken 7.30 og 15.30.Foto: Cathrine Ertmann
Sårbare studerende får akut hjælp
Antallet af studerende med behov for specialpædagogisk støtte på professionshøjskolen UCN er mangedoblet. Derfor har læreruddannelsen ansat en studiecoach, der skal lette livet for studerende med ADHD, angst og andre diagnoser. Målet er at få flere til at gennemføre uddannelsen.
Siden sommerferien har lærerstuderende i Nordjylland med
psykiske udfordringer kunnet få hjælp og støtte hos studiecoach Mette Marie
Melgaard. Håbet er, at det vil give de studerende bedre mulighed for at
gennemføre uddannelsen til lærer.
Ansættelsen af en
studiecoach på professionshøjskolen UCN er blandt andet en følge af, at
uddannelsesleder Jeanette Schmith som relativt nyansat bemærkede, at der var
“temmelig mange” studerende med behov for specialpædagogisk støtte (SPS). På
hele UCN var antallet steget med hele 69 procent i løbet af fire år. Samtidig
kunne hun se, at de timer, der var afsat til støtten, langtfra blev brugt.
“Tidligere varetog
forskellige undervisere støttefunktionen, men da det ikke er deres primære
opgave og måske heller ikke spidskompetencen hos dem alle, kan det meget vel
være forklaringen på, at timerne ikke blev brugt”, siger Jeanette Schmith.
Mette Marie Melgaard,
der er uddannet socialrådgiver og coach, er studiecoach på fuld tid. Hun står
til rådighed for de studerende alle ugens hverdage, hvad enten de har brug for
at læsse af, få et par opmuntrende ord eller konkrete råd og vejledning
vedrørende faglige udfordringer.
“Nogle gange taler
vi om hardcore struktur. Sådan noget som notatteknik, studieteknik og at få
styr på lektier og afleveringer. Andre gange handler det bare om, hvordan de
har det. Det er meget vigtigt for mig at tage mig af det hele menneske, for
hvis der er andre ting end det faglige, der fylder, har det indflydelse på
studiet”.
Annonce:
Hver studerende har
ret til en time om ugen i selskab med Mette Marie Melgaard. Aftalerne er
skemalagte, men det er også muligt at få en akut samtale, hvis der er behov for
det.
“Hvis verden lige
vælter, er det bare rigtig godt givet ud at sætte ind hurtigt”, siger
studiecoachen, der synes, at det hårdeste ved jobbet er, når de studerende
oplever nederlag.
“Så handler det om
at få samlet dem op og hjælpe dem med at få selvtilliden tilbage. Og til
gengæld er det fantastisk at se, hvor meget de udvikler sig, og hvor meget
potentiale de har, når det bliver sat i spil”.
Studerende strømmer til studiecoachen
Annonce:
Tiltaget er endnu ikke
evalueret, men antallet af studerende, der har søgt og fået SPS, siden Mette
Marie Melgaard blev ansat, kunne tyde på, at ordningen allerede er en succes. I
august var der 26 studerende, der benyttede tilbuddet. Det tal er siden steget
til 43.
“Vi oplever et boom
nu, og vi tror, det er, fordi de studerende er begyndt at tale om det som
værende et fint tilbud og noget, de gerne vil
dele med hinanden. Det er vi rigtig glade for. For vi har fra starten gerne
villet nedtone det her med, at det er noget særligt at få støtte. Det skal ikke
være ekskluderende”, siger Jeanette Schmith og tilføjer:
“Jeg håber, at vi om et år eller to kan se af
evalueringerne, at det her faktisk gør en forskel”.
Den store tilstrømning har betydet, at
uddannelsesstedet har måttet bede to undervisere med spidskompetence inden for
området om at træde til, og Jeanette Schmith udelukker ikke, at de på et
tidspunkt måske vil ansætte en studiecoach mere, fordi det optimale antal
studerende per coach er cirka 24.
Annonce:
“Vi kan godt lide mottoet, at ingen skal gå
forgæves. Udgangspunktet er, at hvis man har behov for støtte, skal man også
have mulighed for at få det”, siger hun.
Kan man blive lærer med ADHD eller autisme?
Uddannelseslederen og
studiecoachen får ofte spørgsmålet, om man overhovedet kan blive lærer i folkeskolen,
hvis man har ADHD, angst, autisme eller andre psykiske funktionsnedsættelser.
Men det er ikke deres opgave at vurdere, understreger de.
“Det handler også om, at vi som samfund kigger ind
i en fremtid, hvor der er for få hænder til de job, vi er helt afhængige af, så
vi har ikke råd til at tabe nogen på gulvet. Vi er nødt til at klæde alle
studerende rigtig godt på til at kunne blive på studiet og siden i faget”,
siger Jeanette Schmith og henviser til, at cirka 30 procent af de nyuddannede
lærere forlader lærerfaget inden for de første to år.
Annonce:
SÅDAN ARBEJDER STUDIECOACHEN
Uddannelsesleder Jeanette Schmith bad HR-afdelingen om at regne på, om det var økonomisk muligt at ansætte en studiecoach. UCN søgte derefter en person, som var ”dedikeret relationsskaber” og havde kendskab til uddannelsesområdet, men særligt til det specialpædagogiske område.
Studiecoach Mette Marie Melgaard er til rådighed for de lærerstuderende alle hverdage mellem klokken 7.30 og 15.30. Hendes kerneopgaver er blandt andet at tilbyde individuel støtte til studerende med særlige behov, at fastholde og motivere studerende gennem uddannelsen og at udvikle og gennemføre gruppeforløb for studerende - ikke bare til gavn for studerende med SPS, men også alle andre.
Studiecoachen skal også holde workshops for underviserne på læreruddannelsen, for eksempel i stilladsering af undervisning for elever med særlige behov, ligesom hun sparrer med underviserne omkring specialpædagogiske greb i undervisningen.
Arbejdet med SPS følges og kvalificeres løbende af en gruppe bestående af ansatte, som har berøring med området, herunder studievejlederen, to psykologer, som er ansat på UCN, en praktikkoordinator og uddannelseslederen.
Mette Marie Melgaard supplerer:
“Studerende med diagnoser, der kommer ud i
folkeskolen og underviser, lærer ikke bare børnene, at man kan, hvis man vil.
De viser det også. Og det er også vigtigt at sige, at de studerende, jeg har,
simpelthen er megaseje. De kommer ud og bliver fantastiske lærere, der lærer
børn at tænke på en anden måde og lærer dem matematik og dansk på en anden
måde. Det bliver da megaspændende”.
Jeanette Schmith understreger, at Mette Marie
Melgaard ikke står helt alene med opgaven. Der er nedsat en arbejdsgruppe
bestående af ansatte på UCN, som har med området at gøre.
“Vi arbejder tæt sammen for at sætte retning for
indsatsen, fordi vi virkelig vil noget med det”, siger Jeanette Schmith.
Hverken hun eller Mette Marie Melgaard er i tvivl
om, hvad de vil råde de andre læreruddannelser til:
“Hvis de har studerende nok med SPS-behov, skal de
bare se at komme i gang og ansætte en studiecoach”, siger de i munden på
hinanden.
“Det handler også om menneskesyn. At alle skal have
lige muligheder. På UCN er vi i det hele taget meget optagede af at udvikle
nogle løsninger, der sikrer deltagelsesmuligheder for alle, og der er en
studiecoach en ret fin vej, synes vi”, siger Jeanette Schmith.