23-årige Laura Voldby Madsen er i gang med sit fjerde semester på læreruddannelsen på UCN i Aalborg.Foto: Cathrine Ertmann
“Hvis jeg havde ti trin op til at blive lærer før, så har jeg i hvert fald kun fem nu”
Når der er for meget at tumle med i livet som lærerstuderende, er det godt, at man kan tale med en studiecoach. Laura Voldby Madsen har fået ny motivation og nye redskaber til at gennemføre sit studie på læreruddannelsen i Aalborg.
En studiecoach gør det nemmere at klare studielivet og
gennemføre uddannelsen. Det mener Laura Voldby Madsen, der er 23 år og går på
fjerde semester på læreruddannelsen på UCN i Aalborg. Eller som hun siger:
Annonce:
“Hvis jeg havde ti
trin op til at blive lærer før, så har jeg i hvert fald kun fem nu”.
Laura Voldby Madsen
er ordblind og diagnosticeret med ADHD. Derfor har hun fået specialpædagogisk
støtte (SPS), siden hun startede på uddannelsen. Først fra en underviser og
siden sommerferien fra UCN’s studiecoach, Mette Marie Melgaard.
“Det første, hun sagde til mig, var, at hun faktisk
ikke havde læst, hvilken diagnose jeg har, fordi hun ville høre min version,
fordi der er en personlighed, før der er en diagnose. Hun har fokus på, hvordan
min ADHD er, frem for hvordan ADHD er overall, og det er virkelig rart”, fortæller Laura Voldby
Madsen.
Hun synes også, at det er en fordel, at
studiecoachen er ansat til kun at tage sig af studerende, der får SPS.
Annonce:
“Det gør for eksempel, at jeg kan sende en besked til
hende om, at nu brænder det på, og så ved jeg, at hun altid kan rykke rundt på
nogle ting, så jeg kan komme ned til hende. Noget andet er, at det kan være
svært at tale med en underviser, fordi de jo nogle gange er en del af
problemet. Og hvis man har nogle udfordringer på holdet eller med en anden
studerende, kan man heller ikke fortælle om det uden at være nervøs for, om
underviseren er lærer for vedkommende”.
Serie/Hold på lærerne
Der er ikke
lærermangel i Danmark. Men der er mangel på uddannede lærere, som vil arbejde i
folkeskolen.
Læreruddannelsen er
en af de mest søgte uddannelser, men frafaldet på læreruddannelsen er højt, og
fire ud af ti nyuddannede lærere forlader folkeskolen inden for fem år.
I denne artikelserie
undersøger Folkeskolen, hvad der får lærere til
at forlade folkeskolen – og hvad der får dem til at blive.
Motivationen har fået et boost
Frafald på læreruddannelsen
Læreruddannelsen er
en af Danmarks mest søgte uddannelser. I 2022 havde 2.586 ansøgere
læreruddannelsen som deres 1.-prioritet. Heraf var 2.115 såkaldte kvalificerede
ansøgere, det vil sige, at de kunne optages på deres gennemsnit alene. Det er
et fald på 11 procent sammenlignet med 2019, hvor 2.373 kvalificerede ansøgere
havde læreruddannelsen som 1.-prioritet.
Størstedelen af de
studerende falder fra i løbet af det første år efter studiestart. Frafaldet på
læreruddannelsen fortsætter dog med at stige i løbet af de fire år, som det
tager at gennemføre studiet. I 2021 var frafaldet i løbet af det første
studieår 15 procent. En anden undersøgelse viser, at for studerende, som
begyndte i 2015, var det totale frafald 36 procent.
Frafaldet på
læreruddannelsen er i gennemsnit fem procentpoint højere end gennemsnittet for
alle professionsbacheloruddannelser.
Laura Voldby Madsen har
især brug for hjælp til at få struktur i sin hverdag, og her er det rigtig
vigtigt, at det ikke altid er det faglige på læreruddannelsen, der bliver
fokuseret på.
SPS
Kommunen
kan bevilge specialpædagogisk støtte (SPS) til en person, hvis man er
diagnosticeret med en psykisk funktionsnedsættelse (ADHD, angst med flere)
eller har sociale problemer.
I
dag har cirka 11 procent af alle studerende på professionshøjskolen UCN en
diagnose, der udløser specialpædagogisk støtte. Kønsfordelingen blandt de
studerende på læreruddannelsen, der modtager SPS, er cirka fifty-fifty mænd og
kvinder.
Der er en overvægt
af studerende, som er diagnosticeret med ADHD, men også angst, personlighedsforstyrrelser
og andre diagnoser findes i gruppen af SPS-modtagere på UCN.
“Hos Mette Marie bliver det faglige nogle gange
lidt tilsidesat, for hun vil først være sikker på, at man er okay. Hun ved godt,
at hvis jeg har haft en lorteweekend, så er det også en lortemandag, og så har
jeg ikke fået læst lektier. Så skal vi lige finde ud af, hvad der skal til, for
at det bliver en god tirsdag, for det vigtigste er, at jeg føler, at jeg selv
er med, og så tager vi den derfra”.
Annonce:
Laura Voldby Madsen har både i tidligere
skoleforløb og i starten af læreruddannelsen haft dage, hvor det har knebet med
motivationen til at møde om morgenen, men sådan er det ikke længere.
“Jeg tror, vi er gået lidt i den anden grøft nu.
Jeg har faktisk svært ved at blive i sengen”, griner hun og fortæller, at hun
ikke kun deler de svære ting med studiecoachen. Også når det går godt, bliver
Mette Marie Melgaard inddraget. Som da Laura Voldby Madsen fik en god karakter
til sin tosprogseksamen, og de “jublede sammen”.
“Altså, man føler derfor ikke, at det er sådan et
... professionelt forhold, man har til sin SPS, for jeg lukker Mette Marie ind
i alt, og lige meget hvad jeg siger, bliver jeg ikke dømt på noget som helst”.
Den struktur og de redskaber, som Laura Voldby
Madsen tilegner sig nu, kommer til at række ud over studietiden. Hun er sikker
på, at coachingen også vil komme hende til gode, når hun står ude i
virkeligheden som færdiguddannet lærer:
Annonce:
“Jeg vil helt sikkert kunne bruge nogle af de
ting, som jeg har lært om struktur, til at hjælpe både mig selv og de elever,
jeg skal undervise.”