Med folkeskolereformen blev der vendt op og ned på begrebet lektier. Lektierne skulle læses i skolen, for det ville udligne faglige og sociale forskelle. Men realiteten er en anden, siger forsker og anbefaler at droppe selvstændige lektioner med lektietid.
For første gang i Danmarks skolehistorie blev
lektier i 2015 skrevet direkte ind i folkeskoleloven. Reformen indebar nemlig
et krav om, at der skulle afsættes tid i skolen til lektier enten i form af
lektietidslektioner eller som en del af den almindelige fagundervisning. Tanken
var blandt andet, at elever med forældre uden overskud, tid eller færdigheder
til at bakke op om hjemmearbejdet ville få de samme muligheder som de mere
resursestærke elever, når lektielæsningen foregik i skolen.
Annonce:
Den
hypotese har forsker Annette Søndergaard Gregersen undersøgt. Mellem 2016 og
2018 har hun og hendes forskerteam besøgt tre forskellige skoler og observeret
21 forskellige klassers lektietider. Hun fortæller om et mønster, hvor eleverne
i klassen eller på holdet endte i to lejre.
Eleverne i den ene lejr koncentrerede sig
uden problemer om det arbejde, de havde foran sig. Enten alene eller med en
makker eller flere. Eleverne i den anden lejr havde svært ved at koncentrere
sig, og nogle endte med at lave noget helt andet eller blive forstyrrende for
fællesskabet.
“Selvom lektierne er rykket over i skolen, så
kræver det enormt meget selvstændighed for eleverne at få dem lavet. De elever,
der havde mest succes med lektierne, klarede dem typisk hurtigt og i et godt
samspil med læreren. Men jeg er ikke klar over, om de elever blev fagligt
udfordret”, siger Annette Søndergaard Gregersen, der er ph.d. og docent på
læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole og aktuel med bogen
“Lektier”.
Flere integrerer lektierne i fagundervisningen
Annonce:
Forskeren ved selvsagt ikke, om den halvdel af
eleverne, som ikke havde udpræget succes med lektielæsningen, er de samme
elever, som ville have kæmpet med eller helt forsømt lektierne, hvis de skulle
læses derhjemme.
“Men det
ser ud til, at selve det at flytte lektierne hen i skolen ikke i sig selv
hjælper de fagligt udfordrede elever. De, der er dårligt stillede derhjemme, er
lige så dårligt stillede i skolen”.
I mine øjne vil det give mening helt at stoppe med at tale om lektier og i stedet tale om aktiviteter i den almindelige undervisning.
Annette Søndergaard Gregersen, docent, Københavns Professionshøjskole
Annette Søndergaard Gregersen tror altså, at
den sympatiske ide fra reformen om at udligne faglige og sociale forskelle
blandt eleverne ved at flytte lektier hen i skolen næppe er lykkedes.
Desuden
endte mange af eleverne med at have en del lektier, de skulle læse derhjemme,
også selvom de havde fået tid til det i skolen, fortæller Annette Søndergaard
Gregersen.
Annonce:
Skolerne kunne efter reformen selv vælge,
hvordan de ville lægge den obligatoriske lektiehjælp og faglige fordybelse. Og
flere og flere skoler vælger faktisk at integrere lektietiden i selve
fagundervisningen, viser rapporten “Kortlægning af skoledagens længde”, som er
udkommet årligt siden 2017 og senest i 2020.
I skoleåret 2020/2021 valgte over halvdelen
af skolerne, omkring 55 procent, at integrere lektierne i fagundervisningen. I
2017 var tallet cirka 42 procent.
Og noget tyder på, at det giver god mening at
lægge lektier og den faglige fordybelse ind i den almindelige undervisning.
Forskning viser nemlig, at denne tilgang øger elevernes afgangskarakterer i
dansk og matematik, ifølge en følgeforskningsrapport, der udkom i 2021. Omvendt
siger rapporten, at særskilte lektielektioner ikke gør nogen mærkbar forskel
for elevernes karakterer.
”STOD DET TIL MIG, VAR DER INGEN LEKTIER”
Privatfoto
"Jeg
møder stadig lærere, som giver gammeldags lektier for, altså: ’Løs de her sider
i stavevejen, eller løs de her opgaver i matematik’. Det kunne jeg aldrig finde
på. Jeg ved jo godt, hvilke elever der klarer det uden problemer, og hvilke
elever der kæmper. Og så skal jeg stå der i klassen og spørge: ’Hvor mange har
læst lektier?’ og begynde at tænke undervisningen helt forfra, ud fra hvad de
fortæller eller prøver at bilde mig ind. Lærer-elev-relationen bliver påvirket
negativt, fordi eleverne risikerer at blive udskammet og får dårlig
samvittighed over ikke at have læst dem, og sådan en relation vil jeg ikke være
med til at skabe. Så er det bedre at starte et sted, hvor alle har samme
udgangspunkt.
Det er svært at komme
helt væk fra lektier, for både elever og forældre har så store forventninger
til det, at de på en eller anden måde bliver nødt til at være der. Kulturen er
simpelthen så stærk, og både forældre og lærere tror, at lektier er lig med
højere faglighed. Men min undervisning i et fag bliver ikke bedre af, at jeg
giver lektier for. Tværtimod er det mit ansvar at sørge for, at eleverne
forstår undervisningen og synes, det er sjovt, når de er i skolen. Jeg hører
tit lærere, der siger, at lektier er med til at forberede elever til gymnasiet.
Men hvad er værdien af lektier så for de mange elever, som man ved på forhånd
ikke kan løse opgaven? Og der vil altid være elever, som ikke kan få hjælp
hjemmefra.
Jeg har altid sagt, at
elever skal læse 20 minutter om dagen, men det skal være frivilligt og for
fornøjelsens skyld. Gode lektier er for mig sjove opgaver, som spiller ind i
den gejst, som eleverne har fået fra undervisningen. Det skal være frivilligt
og give eleverne rum til at reflektere”.
Anders Peter Nielsen arbejder p.t. som konsulent og udvikler af undervisningsmateriale, men har undervist i dansk og billedkunst i udskolingen i Københavns Kommune.
”MAN KAN GODT GIVE LEKTIER FOR UDEN AT LADE ELEVER I STIKKEN”
Privatfoto
”For mig er det vigtigt at tilrettelægge lektier, som er
funktionelle og giver mening. Jeg kunne aldrig drømme om at få eleverne til at
lære kongerækken, for motivationen vil ikke være der, og over halvdelen vil
ikke få det gjort. Til gengæld bruger jeg lektier på den måde, at eleverne for
eksempel skal læse op på en vigtig historisk person før den lektion, hvor jeg
alligevel gennemgår personen. Så bruger jeg deres viden
om, hvad de har lært på forhånd, til at drible videre, og samtidig undgår jeg
også, at forudsætningerne bliver ulige.
Når det er
researchlektier, er det automatisk differentieret. Selvfølgelig kommer vi ikke
uden om, at lektier i nogle tilfælde skaber eller i hvert fald udstiller
uligheden. Men det gør ikke altid så meget, og nogle gange er det sundt for
eleverne at lære, hvordan alle lærer forskelligt. Så bruger jeg energi på at
sætte eleverne i grupper, så deres forskellige evner kan spille sammen. Nogle
er måske dårlige til at huske årstal og historiske personer, men så er de gode
til at finde gode kilder på nettet eller skabe godt samarbejde.
Jeg synes ikke, at
man helt bør droppe lektier for at være sikker på, at så ved alle det samme.
Det er en slatten holdning. Eleverne skal lære at strukturere deres tid, og at
det er en god ide at være forberedt. Det at modtage læring sker ikke kun i
lektionen, for man går i skole for sin egen skyld, ikke for skolens”.
Tobias Zimling Kristiansen underviser i historie i udskolingen på Gentofte Skole.
Jo mere undervisning, jo bedre
Annonce:
Der var stor forskel
på, hvordan skolerne og klasserne, som Annette Søndergaard Gregersen besøgte i
sin forskning, løste lektietiden. Men hun oplevede, at mange af lærerne gik til
opgaven på en traditionel måde. Eleverne skulle løse opgaver fra et klassesæt i
mange tilfælde, og så kunne man få en stjerne på arket, når man var færdig.
Hvis lektietiden lå sidst på dagen, var der typisk flere elever, som gik, så
snart de måtte.
I en klasse beskriver Annette Søndergaard
Gregersen, at eleverne brød ud i jubel, da læreren meddelte til slut, at de
ikke havde lektier for til om mandagen. Og så løb eleverne ud for at få en god
plads på fodboldbanen.
“Der var
undtagelser, men generelt oplevede lærerne lektietiden som noget, der var meget
op til eleverne. Det var i høj grad elevernes ansvar, at det gik godt, og at
opgaverne blev løst”, siger Annette Søndergaard Gregersen.
Faktisk oplevede hun de mest succesfulde
lektielektioner som dem, hvor læreren eller lærerne var aktive vejledere, gik
rundt og hjalp eleverne, og arbejdet foregik som aktiviteter i grupper. Gerne
opgaver, som relaterede sig tæt til den almindelige undervisning.
“Det var helt tydeligt, at både lærere og
elever havde det bedste udbytte af lektietiden, når der var rigeligt med
samspil, og eleverne var motiverede og kunne se en mening med opgaverne”, siger
Annette Søndergaard Gregersen, der opfordrer lærere og ledere til at starte en
diskussion om deres brug af lektier:
“Tænk
over, om I ville nå det samme eller mere, hvis fagundervisningen blev tænkt
lidt om og i stedet inkluderede den faglige fordybelse. I mine øjne vil det
give mening helt at stoppe med at tale om lektier og i stedet tale om
aktiviteter i den almindelige undervisning”.