Natascha har været tilbage i sin klasse en måneds tid. Hun var på læsecampen Plan T, fordi hun er ordblind og længe havde haft problemer med at følge med i skolen. Her er hun i gang med en af de tolv brobygningssamtaler med lærer Christina Madsen.
Foto: Heidi Lundsgaard
Natascha er blevet optimist
»Det var rart at være i en klasse med nogle, som havde det samme problem. Der var en større forståelse hos både elever og lærere. Hvis man lavede en fejl, så vidste de hvorfor«, siger hun.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Undervisningen løb fra klokken halv ni om morgenen til to om eftermiddagen, fortæller Natasha. »Bagefter kom der en, som hed Lars. Han var der i en time og fortalte om fem kompaspunkter: vedholdenhed, optimisme, integritet, ejerskab og respekt«.
Hun har særligt hæftet sig ved to af punkterne. »Jeg bruger nok mest optimisme og vedholdenhed«.
Hvad betyder vedholdenhed?
»At man ikke skal give op, hvis man støder på et svært ord, men i stedet prøve igen eller spørge en voksen. Det arbejder jeg på at bruge«.
Er der noget, du ville ønske, at man tog med fra læsecampen og over i skolen?
»Der var et system med at række fingeren op, som fungerede godt«, synes Natascha. »Hvis man havde fingeren helt nede ved bordkanten, så viste man, at man slet ikke ville tages, og hvis man havde den halvt oppe, var det, fordi man troede, at man havde svaret, men ikke var helt sikker«.
Plan T bygger bro fra camp til klasse