Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Ændringen af formålsparagraffen udtrykker et andet skolesyn. Men det, der virkelig vil ændre skolen, er den indsnævring af undervisningen, som sker med indførelsen af de kvalitetssystemer, som testene bliver en væsentlig del af. For der er ingen tvivl om, at når for eksempel en fysik/kemi-lærer ved, at der er en national test i fysik/kemi efter 8. klasse, og elevernes resultater i den test vil være noget af det, der skal indgå i skolens kvalitetsrapport, så vil man bruge frygtelig meget tid på at sikre, at eleverne kan det, man ved, der bliver testet, og dermed bliver testen styrende for undervisningen. Det er ganske uundgåeligt. Det er ikke bare noget, vi tror, det er noget, al forskning viser. Vi bliver gode til test, og vi bliver formentlig også bedre til Pisa, men vores elever bliver ikke gode til det, som de får brug for, når de forlader skolen«.
Anders Bondo Christensen, formand for DLF