Når eleverne bruger tegning som strategi, kan det støtte sproget og give forståelse for fagbegreber, skriver Benedikte Lynderup og Ann Timm.

Prisnominerede: Tegning og gruppearbejde i matematik kan udvikle elevernes fagsprog

Matematik med ”Det Tænkende Klasserum” giver mulighed for at udvikle sproget hos elever med dansk som andetsprog, skriver Ann Timm og Benedikte Lynderup i deres bachelorprojekt, som er nomineret til Lærerprofession.dk’s særpris ”Sprog i skolen”.

Offentliggjort Sidst opdateret

”Det Tænkende Klasserum” er en tilgang til matematik, der lægger vægt på at engagere eleverne. Konceptet er udviklet af den canadiske professor Peter Liljedahl, der ”har udarbejdet 14 praksisser, der skal sikre bedre læring i matematik” ved at fremme elevernes selvstændige tænkning, skriver Benedikte Lynderup og Ann Timm i deres professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Nørre Nissum ved Via University College. Der lægges blandt andet vægt på samarbejde, virkelighedsnære opgaver - og så arbejdes der på lodrette flader, så alle kan se hinandens arbejde.

I projektet undersøger de, hvordan man gennem denne tilgang kan skabe bedre muligheder for deltagelse og faglig udvikling for elever, der har et andet sprog end dansk som modersmål.

“Hvordan kan udvalgte praksisser fra Det Tænkende Klasserum være med til at udvikle andetsprogselevers fagsprog på 4. årgang i matematik”, spørger de i problemformuleringen.

Særpris:
Sprog i skolen – skolens sprog

Dette projekt er nomineret til Lærerprofession.dk’s særpris. Sprog er nøglen til en mangfoldig verden – men samtidig er sprogfagene trængt i uddannelsessystemet. For få vælger at dygtiggøre sig inden for sprog; sprogudbuddet indsnævres og bliver smallere; og der er behov for sprogdidaktisk udvikling. Samtidig er skolen og det danske samfund i dag præget af større sproglig mangfoldighed end for få årtier siden. For at belyse det komplekse sproglandskab i skolen sponsorerer LB Foreningen i perioden 2023-25 en særpris som belønner bachelor- og diplomprojekter med fokus på sprog i skolen – og skolens sprog! Hvordan har sprogene det i skolen? Hvordan praktiseres sprogundervisningen, og hvordan kan den udvikles? Hvilke forestillinger har elever og lærere om sprog og sprogundervisning? Hvilken rolle spiller sprog for skolens dannelsesopgave?

Sprog og sprogfag forstås i denne forbindelse bredt: Det kan være klassiske fremmedsprog som engelsk, tysk og fransk, men også dansk som andetsprog, sproglig mangfoldighed og den sproglige dimension i dansk og andre fag kan tematiseres. Projekterne kan belyse det eksisterende sproglandskab eller nye forsøg og initiativer ligesom der kan sættes fokus på enkelte sprogfag eller tværsprogligt arbejde på tværs af traditionelle faglige grænser.

Tegning som strategi

Benedikte Lynderup og Ann Timm har observeret undervisning i en 4. klasse, der arbejdede i Det Tænkende Klasserum. De har desuden interviewet tre elever, der har dansk som deres andetsprog og klassens lærer.

I analysen af den observerede undervisning har de fokus på fire af Liljedahls praksisser: ”Opgave(type)r”, ”Elevernes arbejdsrum”, ”Besvarelse af spørgsmål” og ”Måden at give opgaver på”.

De undersøger, hvordan to elever skal bruge tegning på tavlerne som strategi i løsning af en opgave. Elev 2 har dansk som andetsprog:

Elev 1: Så, hvad står der?

Elev 2 (læser højt):  Mille løber tre gange om uge. Mille bor tæt på en… sø, som hun løber … rundt om. Hele ruten er 4,3 km lang

Elev 1: Og nu er vi så lige nødt til at viske en af de herud. Der er jo ikke plads til den her. Okay, nu tegner jeg lige en hurtig lille sø. Og der er en lille fisk i søen.

Elev 2: Du må godt tegne en lille hus, fordi hun bor der tæt på en sø. (Elev 1 tegner et hus) Det er en meget lille hus (griner). Hun løber tre gange om uge (Elev 1 tegner en stiplet linje rundt om søen).

Elev 1: Og så kan vi lige skrive 4,3 (ved den stiplede linje)

Elev 2: Og så skal vi gange. Gange.

Elev 1: Jeg tror, vi skal plus det der (peger på tallet 4,3). Eller. Du skal skrive (giver tuschen til Elev 2). Plus det der (4,3) med det der og det der. Tre gange.

Elev 2: Ahh, ja.. (skriver 4,3+4,3+4,3= på tavlen)

Gruppen læste først opgaven højt, og begyndte herefter at tegne. De talte sammen og kom med forslag til, hvad tegningen skulle indeholde, og ”tegningsprocessen hjælper gruppen til at sætte ord på de elementer, der er i opgaven, og det hjælper dem til sammen at overskue konteksten; at det omhandler distancen, Mille løber rundt om søen”, skriver Ann Timm og Benedikte Lynderup.

Denne observation og andre observationer fra projektet, får dem til at konkludere, at tegning kan ”skabe fælles forståelse og til at konkretisere opgaveløsningen” og også kan ”stilladsere sproget og fagbegreberne gennem visuel understøttelse i udfordrende sprogbrugssituationer”.

Hvis jeg ikke forstår

Ann Timm og Benedikte Lynderup interviewede en af eleverne med dansk som andetsprog om gruppearbejdet. Eleven fortalte, at hun syntes, det var en hjælp at arbejde sammen:

”Fordi.. hvis jeg ikk’ forstår noget.. nogen.. jeg må godt spørge, …og det er sjovt, at man er sammen”.

 Når eleverne arbejder i grupper om opgaver, får de mulighed for at bruge sproget på en forståelig måde over for andre. ”Her er samtale om problemløsning særligt meningsfuld som led i den sproglige udvikling i samspil med andre, da denne kontekst giver grobund for, at andetsprogseleven kan strække sit sprog; at eleven udfordres til at anvende et sprog, der netop er over det hidtidige mestringsniveau”, skriver Benedikte Lynderup og Ann Timm.

På baggrund af deres undersøgelse konkluderer de, at Det Tænkende Klasserum har potentiale til at fremme sproglig udvikling hos andetsprogselever: ”Situationerne ved tavlerne kan skabe sproglig interaktion mellem eleverne i et trygt rum med ligestillede”, og eleverne har mulighed for at supplere hinanden og nå længere i opgaveløsningen sammen - gennem deres gruppearbejde.

Hvem, der modtager en pris for årets bedste bachelorprojekt, vil blive afsløret fredag d. 15. november, hvor Lærerprofession.dk afholder prisfest i København.