Når eleverne bruger tegning som strategi, kan det støtte sproget og give forståelse for fagbegreber, skriver Benedikte Lynderup og Ann Timm.
Foto: privat
Prisnominerede: Tegning og gruppearbejde i matematik kan udvikle elevernes fagsprog
Matematik med ”Det Tænkende Klasserum” giver mulighed for at udvikle sproget hos elever med dansk som andetsprog, skriver Ann Timm og Benedikte Lynderup i deres bachelorprojekt, som er nomineret til Lærerprofession.dk’s særpris ”Sprog i skolen”.
”Det Tænkende Klasserum” er en tilgang til matematik, der
lægger vægt på at engagere eleverne. Konceptet er udviklet af den canadiske
professor Peter Liljedahl, der ”har udarbejdet 14 praksisser, der skal sikre
bedre læring i matematik” ved at fremme elevernes selvstændige tænkning,
skriver Benedikte Lynderup og Ann Timm i deres professionsbachelorprojekt fra
læreruddannelsen i Nørre Nissum ved Via University College. Der lægges blandt
andet vægt på samarbejde, virkelighedsnære opgaver - og så arbejdes der på
lodrette flader, så alle kan se hinandens arbejde.
I projektet undersøger de, hvordan man gennem denne tilgang
kan skabe bedre muligheder for deltagelse og faglig udvikling for elever, der
har et andet sprog end dansk som modersmål.
“Hvordan
kan udvalgte praksisser fra Det Tænkende Klasserum være med til at udvikle andetsprogselevers
fagsprog på 4. årgang i matematik”, spørger de i problemformuleringen.
Særpris:
Sprog i skolen – skolens sprog
Dette projekt er nomineret til Lærerprofession.dk’s særpris. Sprog er
nøglen til en mangfoldig verden – men samtidig er sprogfagene trængt i
uddannelsessystemet. For få vælger at dygtiggøre sig inden for sprog;
sprogudbuddet indsnævres og bliver smallere; og der er behov for sprogdidaktisk
udvikling. Samtidig er skolen og det danske samfund i dag præget af større
sproglig mangfoldighed end for få årtier siden. For at belyse det komplekse
sproglandskab i skolen sponsorerer LB Foreningen i perioden 2023-25 en særpris
som belønner bachelor- og diplomprojekter med fokus på sprog i skolen – og
skolens sprog! Hvordan har sprogene det i skolen? Hvordan praktiseres
sprogundervisningen, og hvordan kan den udvikles? Hvilke forestillinger har
elever og lærere om sprog og sprogundervisning? Hvilken rolle spiller sprog for
skolens dannelsesopgave?
Sprog og sprogfag forstås i denne forbindelse bredt: Det kan være
klassiske fremmedsprog som engelsk, tysk og fransk, men også dansk som
andetsprog, sproglig mangfoldighed og den sproglige dimension i dansk og andre
fag kan tematiseres. Projekterne kan belyse det eksisterende sproglandskab
eller nye forsøg og initiativer ligesom der kan sættes fokus på enkelte
sprogfag eller tværsprogligt arbejde på tværs af traditionelle faglige grænser.
Tegning
som strategi
Benedikte
Lynderup og Ann Timm har observeret undervisning i en 4. klasse, der arbejdede
i Det Tænkende Klasserum. De har desuden interviewet tre elever, der har dansk
som deres andetsprog og klassens lærer.
I
analysen af den observerede undervisning har de fokus på fire af Liljedahls
praksisser: ”Opgave(type)r”, ”Elevernes arbejdsrum”, ”Besvarelse af spørgsmål”
og ”Måden at give opgaver på”.
De
undersøger, hvordan to elever skal bruge tegning på tavlerne som strategi i
løsning af en opgave. Elev 2 har dansk som andetsprog:
Elev 1:
Så, hvad står der?
Elev 2 (læser højt): Mille løber tre gange om uge. Mille bor tæt på en… sø, som hun løber …
rundt om. Hele
ruten er 4,3 km lang
Elev 1:
Og nu er vi så lige nødt til at viske en af de herud. Der er jo ikke plads til den her.
Okay, nu tegner jeg lige en hurtig lille sø. Og der er en lille fisk i søen.
Elev 2:
Du må godt tegne en lille hus, fordi hun bor der tæt på en sø. (Elev 1 tegner
et hus) Det er en meget lille hus (griner). Hun løber tre gange om uge (Elev 1 tegner
en stiplet linje rundt om søen).
Elev 1:
Og så kan vi lige skrive 4,3 (ved den stiplede linje)
Elev 2:
Og så skal vi gange. Gange.
Elev 1:
Jeg tror, vi skal plus det der (peger på tallet 4,3). Eller. Du skal skrive
(giver tuschen
til Elev 2). Plus det der (4,3) med det der og det der. Tre gange.
Elev 2:
Ahh, ja.. (skriver 4,3+4,3+4,3= på tavlen)
Gruppen læste
først opgaven højt, og begyndte herefter at tegne. De talte sammen
og kom med forslag til, hvad tegningen skulle indeholde, og ”tegningsprocessen hjælper
gruppen til at sætte ord på de elementer, der er i opgaven, og det hjælper dem
til sammen
at overskue konteksten; at det omhandler distancen, Mille løber rundt om søen”,
skriver Ann Timm og Benedikte Lynderup.
Denne
observation og andre observationer fra projektet, får dem til at konkludere, at
tegning kan ”skabe fælles forståelse og til at konkretisere opgaveløsningen” og
også kan ”stilladsere sproget og fagbegreberne gennem visuel understøttelse i
udfordrende sprogbrugssituationer”.
Hvis
jeg ikke forstår
Ann Timm
og Benedikte Lynderup interviewede en af eleverne med dansk som andetsprog om
gruppearbejdet. Eleven fortalte, at hun syntes, det var en hjælp at arbejde
sammen:
”Fordi..
hvis jeg ikk’ forstår noget.. nogen.. jeg må godt spørge, …og det er sjovt, at man
er sammen”.
Når
eleverne arbejder i grupper om opgaver, får de mulighed for at bruge sproget på
en forståelig måde over for andre. ”Her er samtale om problemløsning særligt
meningsfuld som led i den sproglige udvikling i samspil med andre, da denne
kontekst giver grobund for, at andetsprogseleven kan strække sit sprog; at
eleven udfordres til at anvende et sprog, der netop er over det hidtidige
mestringsniveau”, skriver Benedikte Lynderup og Ann Timm.
På
baggrund af deres undersøgelse konkluderer de, at Det Tænkende Klasserum har
potentiale til at fremme sproglig udvikling hos andetsprogselever: ”Situationerne
ved tavlerne kan skabe sproglig interaktion mellem eleverne i et trygt rum med ligestillede”,
og eleverne har mulighed for at supplere hinanden og nå længere i
opgaveløsningen sammen - gennem deres gruppearbejde.
Hvem,
der modtager en pris for årets bedste bachelorprojekt, vil blive afsløret
fredag d. 15. november, hvor Lærerprofession.dk afholder prisfest i København.