Afgangsprøver

Folkeskolens faglige rådgiver i engelsk Maria Roneklindt er med i ekspertgruppen, der skal kigge på folkeskolens prøver.

De skal se på, om antallet af afgangsprøver kan mindskes

En ekspertgruppe med evalueringsprofessor Peter Dahler-Larsen i spidsen og deltagelse af bl.a. en udskolingslærer og en skoleelev skal se på prøveformer og prøvetryk. 

Offentliggjort Sidst opdateret

"I den seneste tid er der mange, der har ment noget om prøver", konstaterer børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye, som netop har nedsat den ekspertgruppe, der som led i det nye kvalitetsprogram for folkeskolen skal se på, hvordan prøverne virker i dag og komme med anbefalinger til forbedringer af bl.a. prøvernes rammer, indhold og udformning. Derudover skal ekspertgruppen se på, hvordan man kan justere prøvetrykket på lang sigt. Det er allerede en del af kvalitetsprogammet, som ventes vedtaget i Folketinget på torsdag, at  antallet afobligatoriske prøver i udskolingen reduceres fra otte til seks fra skoleåret 2025/2026.

Danmarks Lærerforening meldte for nylig ud, at foreningen på sigt har som mål, at afgangsprøverne helt skal afskaffes til fordel for en mere helhedsorienteret bedømmelse af elevernes faglige styrker. 

"Afgangsprøverne, som de ser ud i dag, er normerende for undervisningen. Vi ønsker en mere praksisnær og eksperimenterende undervisning, og det står prøverne i vejen for", forklarede forkvinde for foreningens undervisningsudvalg Regitze Flannov.

I forbindelse med udpegningen af ekspertgruppen siger Mattias Tesfaye: ”Folkeskolen er under forandring. Det bliver en mere praktisk skole, flere valgfag og bedre mulighed for at fordybe sig i fagene. Og det er klart, at prøverne skal følge med".

Tesfaye ser frem til, at han i sommeren 2026 får et konkret og gennemarbejdet grundlag for at diskutere folkeskolens prøver i form af et sæt anbefalinger fra den nedsatte ekspertgruppe.

I spidsen for gruppen står professor Peter Dahler-Larsen, der tidligere har været formand for hele to grupper, der har arbejdet med først evalueringen af de gamle nationale test og siden anbefalingerne til, hvad der skal erstatte dem. De øvrige medlemmer er chefkonsulent i  Danmarks Evalueringsinstitut  Michael Andersen, professor og leder af TrygFondens Børneforskningscenter  Simon Calmar Andersen, lektor ved Via og leder af Lærerprofession.dk Solveig Troelsen, lektor ved Via Kaj Østergaard, udskolingslærer på Antvortskov Skole i Slagelse og faglig rådgiver på folkeskolen.dk/engelsk Maria Roneklindt og  næstformand for Danske Skoleelever Lea Bay Pedersen.