Når eleverne arbejder med forløbet genfortælling på 4. årgang, er der på Krogårdskolen to matematiklærere til undervisningen. Derfor kan Helle Houkjær tage nogle elever med i naturfagslokalet for at dele klassen op i mindre grupper.Thomas Arnbo
Gode læsevaner er en styrke i matematik
Eleverne skal kunne gange og plusse i matematik. Men de skal også kunne læse og forstå en matematikopgave. To matematikvejledere på Krogårdskolen træner den faglige læsning i 4.y med genfortælling.
Josefine tjener 15 kroner, hver gang hun går en tur med hunden Nala.
Josefine går tur med Nala tre gange om ugen. Hvor mange penge tjener Josefine
om ugen?
Annonce:
Tre piger
fra 4.y sidder omkring bordet på Krogårdskolen i Greve Kommune. Den ene har
lige læst historien op for de andre – og nu skal en af de andre fortælle, hvad
hun har hørt.
“Okay, det
er en pige, som går tur med en hund. Og hun får penge for det. Så er
spørgsmålet, hvor mange penge hun tjener på en uge”.
Sammen med matematiklærer Helle Houkjær
bliver de hurtigt enige om, at der mangler nogle tal i genfortællingen, før de
kan regne opgaven ud. Derefter går der ikke lang tid, før eleverne når frem
til, at regnestykket må være 3x15.
Helle
Houkjær får dem til at hente lommeregnerne. Samtidig vender hun sig mod resten
af klassen og siger:
Annonce:
“Husk, at
I ikke skal stresse over at regne opgaverne ud. Tag bare en lommeregner i
stedet. Her har vi fokus på at læse og genfortælle”.
Sådan bliver det i den næste måneds tid for
4.y. Matematiktimerne kommer i højere grad til at handle om at læse og forstå
matematikopgaverne end at regne. Klassen er nemlig i gang med et forløb om
“genfortælling”.
Genfortælling er en strategi til den faglige
læsning, som Helle Houkjær har sat i gang sammen med sin kollega Sandra Inge
Gulfeldt Thilemann, der også er matematiklærer og -vejleder på Krogårdskolen.
De
oplevede, at eleverne havde svært ved at forstå de regnehistorier, der var i
matematikbøgerne.
Annonce:
“Typisk ville eleverne læse opgaven og
bagefter række hånden op for straks at spørge læreren,
hvad de nu skulle”, fortæller Helle Houkjær. “Vi lærere er jo gode til at
forklare eleverne, hvad opgaven går ud på. Men det kan også være en
bjørnetjeneste, for de skal selv lære at afkode og forstå regnehistorierne”.
Det tager tid at forstå opgaven
Genfortælling går kort fortalt ud på, at eleverne
får en strategi til at forstå regnehistorier. Når eleverne genfortæller, skal regnehistorien først læses op og bagefter
fortælles med elevens egne ord, inden eleverne begynder at regne.
Det betyder ofte, at det tager længere tid
for eleverne at komme igennem matematikopgaverne. Men det er helt okay, mener
Helle Houkjær.
Annonce:
“Det er ikke matematikopgaverne, vi træner.
Det er strategien”, siger hun.
3 IDEER TIL GENFORTÆLLING
Her er tre ideer til genfortælling fra matematiklærerne Helle Houkjær
og Sandra Inge Gulfeldt Thilemann:
Tag
fat i den matematikbog, som du bruger, og find en regnehistorie. Du kan enten
læse opgaven højt for eleverne og få dem til at genfortælle historien, eller du
kan lade dem sidde i makkerpar og genfortælle for hinanden. Når eleverne
genfortæller for hinanden, skal den ene elev læse opgaven op. Den anden elev
skal med egne ord genfortælle, hvad opgaven går ud på.
Du kan også stille eleverne i
en cirkel og læse en matematikopgave med tekst op. Når der kommer et fagord,
skal eleverne række hænderne i vejret og forklare, hvad det betyder, eller slå
det op i en matematikordbog. Forklaringen kan ligeledes læses op og
genfortælles.
Hvis du vil øve før-faglige
ord med eleverne, kan det gøres som en bevægelsesaktivitet. Du kan finde på
sætninger som ”To er større end fire”. Er det sandt, skal eleverne give
”highfive”. Er det forkert, skal eleverne sætte hænderne på numsen.
Og strategien kan godt drille i 4.y. På et af
de andre borde sidder en elev, der har meget svært ved at skrive resultatet ned
i sit kladdehæfte. Helle Houkjær har flere gange fortalt ham, at han kun skal skrive én sætning med
resultatet – men når han først sætter blyanten på papiret, skriver han i stedet
hele opgaven ned.
“Den samme elev kom også til at digte sine
egne historier, når han skulle genfortælle”, siger Helle Houkjær.
“Det er et ret godt eksempel på, hvor svært
det kan være for nogle elever. Vi lærere er ofte blinde for dette. Det er
derfor, vi på Krogårdskolen bruger meget tid på at lære eleverne at genfortælle
i matematik”.
Annonce:
På 4. årgang øver eleverne især på
makkerlæsning, hvor én elev læser op og en anden genfortæller opgaven. Senere
skal eleverne også i gang med at øve de forskellige fagord, der er i matematik, som diameter, cylinder eller
sum. I den forbindelse får eleverne en matematikordbog, hvor de kan slå
fagbegreberne op.
Men det er ikke kun på 4. årgang, at der er
fokus på genfortælling. Helle Houkjær har sammen med Sandra Inge Gulfeldt
Thilemann udarbejdet en strategi for, hvordan man kan arbejde med genfortælling
på alle årgange.
I indskolingen læser matematiklæreren
opgaverne op for eleverne, så de bagefter kan genfortælle regnehistorien. Og
fra 6. årgang og opefter arbejder eleverne blandt andet med at kunne
identificere homonymer, signalord og nøgleord i problemløsningsopgaverne.
Genfortælling kan bruges i alle fag
Selvom
genfortællingen tager tid, er der en lang række fordele ved strategien for både
lærer og elev, mener Helle Houkjær.
“Eleverne bliver bedre til at afkode og
forstå problemløsningsopgaver selv. Og de bliver bedre til at hjælpe hinanden”,
siger hun og fortæller om, hvordan det også hjælper hende som underviser:
“Når jeg hører, hvordan eleverne genfortæller
en opgave, får jeg også hurtigere fornemmelsen for, hvilke dele af matematikken
der er vanskelig for dem. Det er sværere i den traditionelle undervisning, hvor
eleverne ofte får hjælp til opgaverne, men ikke hjælp til genfortællingen ”.
I arbejdet
med genfortællingen har de to lærere også haft fokus på de læsesvage elever på
skolen.
“Vi sørger altid for, enten at opgaverne kan
tilgås elektronisk, eller at de mere læsesvage elever bliver makker med en, der
er god til at læse, og som derfor kan læse matematikopgaverne op”, siger Helle
Houkjær.
“Derudover har vi samarbejdet med vores
ordblindevejledere, der har sørget for, at matematikordbogen, som vi benytter
på mellemtrinnet, er kommet på Nota. Vejlederne giver også de ordblinde elever
et udvidet kursus i, hvordan de skal bruge denne ordbog”.
Fordi genfortælling er en strategi til den
faglige læsning, kan den også overføres til andre fag, mener Helle Houkjær.
Selv har hun brugt det i naturfagsundervisningen, hvor hun beder eleverne om at
genfortælle, hvad de lige har læst, hvis de fortæller, at de ikke har forstået
opgaven.