“Ved at skabe gode vaner for genfortælling i indskolingen bliver overgangen til 4. klasse forhåbentlig nemmere for eleverne. Her begynder matematikopgaverne at have væsentlig mere tekst”, forklarer matematikvejleder Sandra Inge Gulfeldt Thilemann.Foto: Thomas Arnbo
Brug genfortælling på alle klassetrin
Alle klassetrin på Krogårdskolen skal trænes i genfortælling i matematik. Helle Houkjær og Sandra Inge Gulfeldt Thilemann er derfor i gang med at få deres matematikkollegaer til at arbejde med genfortælling – uden at tage metodefriheden fra dem.
“Ordet er frit. Hvem har lavet noget genfortælling
siden sidst, som de gerne vil fortælle om?”
Annonce:
Matematikvejleder Helle Houkjær kigger på
sine kollegaer på Krogårdskolen i Greve Kommune. Der er fagteammøde for skolens
matematiklærere, og første punkt på dagsordenen er genfortælling.
Serhat Yildiz, der er matematiklærer på
mellemtrinnet, viser det papir, han har lavet til eleverne. Det er en tjekliste
med de trin, som eleverne skal igennem, når de arbejder med genfortælling.
Eleverne skal blandt andet læse matematikhistorierne op, genfortælle og slå de
matematikord op, som de ikke kender, inden de begynder at regne opgaverne ud.
“Jeg synes, det er gået ret godt”, siger
Serhat Yildiz. “Men jeg savner, at de når hurtigere til kladdehæftet. Jeg
kommer nogle gange til at tænke: Er der okay, at de sidder i en halv time og
bare taler om opgaven?”
“De når virkelig meget. Du kan bare ikke se
det i hæftet”, svarer Helle Houkjær, og Serhat Yildiz nikker og siger:
Annonce:
“Jeg er også overbevist om, at de udvikler
sig meget mere, end når de bare skriver opgaver i kladdehæftet. Men som lærer
synes jeg, det er svært, fordi vi normalt ikke arbejder på den måde”.
Lærerne er eksperter i deres egen klasse
Genfortælling er en strategi til den faglige
læsning i matematik. Strategien er sat på dagsordenen af skolens to
matematikvejledere Helle Houkjær og Sandra Inge Gulfeldt Thilemann. Gennem
deres arbejde med genfortælling har de erfaret, at hvis eleverne skal blive
rigtig gode til at forstå matematikopgaver med meget tekst, er det noget, der
skal øves gennem hele deres skolegang. Derfor forsøger de at skabe en
matematikkultur på skolen, hvor alle årgange får undervisning i genfortælling i
matematik.
På sidste fagteammøde blev ideen om
genfortælling på alle årgange præsenteret for lærerne. Og så fik de en lille
lektie for: De skulle alle sammen forsøge sig med genfortælling i deres undervisning.
Lærerne har selv kunnet bestemme, hvordan de ville arbejde med genfortælling,
og hvor meget tid de ville bruge på det. Det kunne enten være et længere forløb
eller en enkelt lektion.
Annonce:
“Som vejledere synes vi, at det er vigtigt,
at lærerne stadig har metodefrihed”, siger Sandra Inge Gulfeldt Thilemann. Og
Helle Houkjær er enig: “Lærerne er jo eksperter i deres egne klasser. Men
derfor kan vi godt arbejde mod et fælles mål på skolen”.
Drop at nå hele matematikbogen
I løbet af
fagteammødet nævner flere, at det tager lang tid for eleverne at løse
matematik- opgaverne. Blandt andre Martin Trangeled Roslundh, der underviser 9.
klasse.
“Jeg kan
også godt blive i tvivl om, hvorvidt de bruger for meget tid på opgaverne. Især
til afgangsprøven vil jeg gerne have, at de er så hurtige som muligt. Men så
risikerer man også, at de ikke svarer på det, de bliver spurgt om”, siger Martin
Trangeled Roslundh.
Annonce:
Derfor har han især brugt genfortælling til
at undervise eleverne i signalord som bevis, undersøg og beregn.
“Det er bare så vigtigt til afgangsprøven.
Hvis de ikke er opmærksomme på det, så svarer de i øst, når de skal svare i
vest”.
Både Helle Houkjær og Sandra Inge Gulfeldt
Thilemann er opmærksomme på, at det er et langt, sejt træk at ændre på
forestillingen om, at man er godt med i matematik, fordi man er nået langt i
bogen.
“I skolen
skal vi lære at tænke på, hvilke kompetencer vi godt kunne tænke os, eleverne
får udviklet. Og bagefter sammen undersøge, hvordan vi kommer derhen”, siger
Helle Houkjær.
Annonce:
To vejledere er bedre end en
Matematikvejlederne hjælper kollegaerne ved at
stille undervisningsmaterialer og inspiration til rådighed. De har også lavet
en plakat, der viser undervisningens progression i genfortælling fra 1. til 9.
klasse. Både Helle Houkjær og Sandra Inge Gulfeldt Thilemann understreger, at
det er et stort arbejde at stable en stærk matematikkultur på benene. Derfor er
de også glade for at være flere matematikvejledere på skolen.
“Hvis
man skal gennemføre så stor en ændring, skal man være flere. Jeg tror, at
ildsjælene brænder ud, inden den her slags projekter lykkes, hvis man står
alene med det”, siger Helle Houkjær.
Hun mener også, at det er en måde at fange
skoleledelsens opmærksomhed på at være flere med den samme gode ide.
“Ledelsen
brænder jo ikke nødvendigvis for matematik. Derfor er det vigtigt, at vi sørger
for at give dem indspark og fortælle, hvorfor det her er vigtigt”.
Genfortælling i matematik
Hvis du selv har lyst til at arbejde med genfortælling i matematik, kan du finde Helle Houkjær og Sandra Inge Guldfeldt plakat her.
Du kan også finde inspiration i Krogårdskolens begrebsoversigt til genfortælling i matematik.