Dette er blot et billede af kortet - det interaktive kort, hvor man kan klikke sig ind på de enkelte kommuner, finder du neden for, i artiklen

Så mange går på specialskole i din kommune

Regeringen og KL har en målsætning om, at 96 procent af folkeskolens elever skal gå i normalskole. I øjeblikket er tallet 94 procent. Se hvor mange elever fra din kommune, der går i specialtilbud, på folkeskolen.dk's interaktive kort over specialundervisning. Kortet vil løbende blive opdateret med de nyeste tal og links til artikler om inklusion i landets kommuner. Måske har vi allerede skrevet om din?

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klik på kortet for at få mere info og links til artikler om inklusion i en kommune. Du kan zoome på '+' og '-' til venstre på kortet. Kortet bygger på den seneste årsopgørelse (2011) fra Danmarks Statistik.

Skoleleder: 'Special-' betyder ikke formålsløs

Tallene på området har tidligere været præget af usikkerhed og svært sammenlignelige tal på grund af forskellige metoder til dataindsamling i kommunerne. Ifølge Ministeriet for Børn og Undervisning er 2011-tallene derfor de første, der er sikre nok til at kunne bruges til sammenligninger.

Procenttallet for den enkelte kommune dækker over den del af elever med bopæl i kommunen, der er segregeret - det vil sige ikke er tilknyttet en klasse i normalskolen. Det kan være på specialskoler, i specialklasserækker eller på socialpædagogiske opholdssteder.

Tilføjet 15:09:

Statistikken er opgjort efter elevens adresse. Det vil sige, at hvis en elev går i specialtilbud uden for sin bopælskommune, tæller eleven stadig med i hjemkommunens statistik. Dog findes der tilbud, hvor eleven flytter adresse til skolen. Der er for eksempel flere specialiserede opholdssteder i Faaborg-Midtfyn Kommune, hvor eleverne både bor og går i skole og derfor bliver talt med i kommunens statistik, oplyser kommunen.

 Tilføjet 9:45:  Det er i øjeblikket ikke muligt at klikke på Aarhus Kommune. Vi arbejder på en løsning. Kommunens segregeringsprocent er 3,1. Læs mere her:

Din undervisning gør mig bedre

"Ordet observation kan associere til eksperter og kritik"

Antorini: Spændende at lærere lærer inklusion af hinanden