Den nye model skal gøre skolerne i Faaborg-Midtfyn Kommune bedre til at rumme elever med særlige behovFoto: skynesher/istock.com
Fynboer opretter specialklasser på samtlige skoler for at styrke nærværet
Undervisningen i Faaborg-Midtfyn Kommune skal tilpasses hver enkelt klasse, og der skal oprettes specialklasser på samtlige folkeskoler, så flere elever får mulighed for at få undervisning i deres nærmiljø. Det har kommunalbestyrelsen netop besluttet.
Skolens rammer skal tilpasse sig eleverne - ikke omvendt.
Det er grundtanken bag beslutningen om at skabe såkaldte fællesskabende
læringsmiljøer på skolerne i Faaborg-Midtfyn Kommune. Som led i beslutningen
skal der oprettes specialklasser på alle ti skoler i kommunen, hvor de i dag er
koncentreret på fire skoler.
Annonce:
”Vi ønsker at lave skole for de børn, vi rent faktisk har i
skolen og den enkelte klasse. Det handler grundlæggende om at tilpasse
læringsfællesskabet til de børn. Samtidig ser vi en værdi i, at børn går i
skole i deres nærmiljø, tæt på deres hjem, venner og fritidsaktiviteter. Derfor
skal den enkelt skole kunne løfte flere opgaver, så færre elever skal køre
langt for at komme i skole,” siger løsgængeren Lea Sztuk Haahr om baggrunden
for, at der skal oprettes specialklasser på alle kommunens skoler. Hun er formand
for opvækst- og læringsudvalget.
Elever kan være i almenklassen i nogle fag
At der skal være specialklasser på alle skoler betyder, at
elever med særlige behov kan have nogle timer i en specialklasse, mens de i andre
fag er sammen med eleverne i den almene klasse. Dette tilpasses den enkelte
elev.
Det underliggende børnesyn er, at elever i både almen- og
specialklasser har værdi i at se hinandens styrker og udfordringer i en fælles
dagligdag.
Annonce:
”Vi vil sætte fokus på alle børns potentiale og bidrag frem
for at udstikke snævre rammer, som ikke rummer alle, og som altid vil være
lettere for nogle at leve op til end andre. Nogle børn har særlige behov, og
dét vil vi fortsat imødekomme. Men vi tror på, at børn er mere ens, end de er
forskellige, og at det styrker alle børns læring, trivsel og dannelse, at de er
mest muligt sammen om skolen”, siger Lea Sztuk Haahr.
Hurtigere hjælp til elever med særlige behov
Den nye model betyder også, at elever med behov for
specialundervisning, hurtigere kan få den rette hjælp, da skolelederen selv vil
kunne visitere en elev til skolens specialklasse i stedet for at skulle igennem
et centralt visitationsudvalg først. Dermed spares der vigtig tid på det
administrative arbejde.
Skolerne får samtidig en fast økonomisk ramme, så de har
resurser til at tage sig af opgaven. I dag betaler skolerne en afgift for hver
elev, der visiteres til en specialklasse. Samtidig modtager specialklasseskolen
et lønbudget pr. elev. Begge dele forsvinder med den nye model, fordi
pædagogikken skal styre mere end økonomiske incitamenter.
Annonce:
Udvalgsformand Lea Sztuk Haahr er ikke nervøs for, at
ekspertisen omkring eleverne bliver smurt for tyndt ud, når elever med
forskellige udfordringer bliver fordelt ud på flere skoler.
”Vi har på tre skoler kørt et pilotprojekt om at styrke læringsmiljøet
i almene klasser, og her kan vi se, at vi får vide rammer til at få børnene ind
i det brede fællesskab, når vi uddanner lærere og pædagoger i det. Samtidig
beholder vi de elever, som ligger i den tunge ende diagnosemæssigt på de fire
skoler, som har specialklasser i dag, ligesom vi fortsat har elever med autismediagnoser
i tilbud i andre kommuner. Også vores heldagsskole fortsætter som hidtil”,
siger hun.
De fire skoler har tilsammen 200 elever i
specialundervisning. Kommunen forventer, at 75 procent kan overføres til deres
distriktsskole.
Lærerkreds ser både fordele og ulemper
Annonce:
Der er både fordele og ulemper ved den nye model, vurderer
Vivian Edelborg, som er næstformand i Lærerkredsen Faaborg-Midtfyn, Kerteminde
og Nyborg og fællestillidsrepræsentant for lærerne i Faaborg-Midtfyn Kommune.
”Der kan være en bekymring for, om de almene skoler kan
integrere de elever, som i dag går i specialklasse, men her skal vi huske på,
at der går et kompetenceudviklingsforløb i gang i slutningen af i år. Det skal
understøtte, at der er kompetencer til at varetage undervisningen af eleverne
ude på skolerne. Det kan godt blive godt, at en skole kan tilbyde en elev, som
har det stramt i matematik, et særligt forløb hos en lærer med særlige
kompetencer i at hjælpe den slags elever”, siger hun.
Lige nu kan der være speciallærere, som frygter at miste
deres job. Derfor har lærerkredsen gjort kommunen opmærksom på, at lærerne ikke
skal afskediges, men flyttes med opgaven.
”Det vil være uacceptabelt, at man afskediger dygtige lærere
et sted, mens naboskolen slår stillinger op. Vi har fået at vide, at kommunen vil
være opmærksom på det, og vi vil følge tæt, at det også sker, for vi har fortsat
brug for lærere med specialkompetencer”, siger Vivian Edelborg.
Annonce:
Den største forandring i nyere tid
Formanden for opvækst- og læringsudvalget er klar over, at
den nye model kan give anledning til bekymring hos elever, forældre og
medarbejdere. Derfor vil kommunen løbende informere om de kommende ændringer.
”Vi står overfor en af de største forandringer på
skoleområdet i nyere tid. Ét er, at vi skal have specialklasser på alle skoler.
Noget andet er den kulturforandring, den nye model forudsætter. Vi har gode
erfaringer fra skolerne – og ikke mindst fra pilotprojektet – men nu skal den
fællesskabsorienterede tænkning stå sin prøve for alle medarbejdere på alle
skoler. Det kommer til at kræve vedholdenhed”, siger Lea Sztuk Haahr.
Det er vigtigt, at den videre proces kommer til at foregå i
tæt dialog med forældrene, understreger hun.
”Alle forældre med børn i specialundervisning har været
igennem en visitering. Nu skal der ske en ny visitionsproces, og det er ikke
sjovt. Derfor har vi indskærpet, at forvaltningen skal køre så forsigtigt og
dialogbaseret som overhovedet muligt”.
Overordne ser Vivian Edelborg fra Lærerkredsen
Faaborg-Midtfyn, Kerteminde og Nyborg positivt på, at den fynske kommune slår
ind på en ny kurs, som også vil styrke de fællesskabende
læringsmiljøer i almene klasser.
”Vi står med den udfordring, at for mange børn ikke lykkes i
almenskolen. Det har vi sagt masser af gange. Nu har kommunen endelig lyttet,
så nu prøver vi med denne model. Vi ved selvfølgelig ikke, om vi kommer i mål,
men jeg vælger at tro på, at det bliver godt”, siger hun.
Samme pris for den nye model som i dag
Alle lærere og pædagoger skal nu igennem et
uddannelsesforløb, og pædagogiske inklusionsteam kommer ud på skolerne og
støtter kompetenceudviklingen. Derudover vil udvalgte medarbejdere få egentlig
uddannelse indenfor det specialpædagogiske felt.
Den nye model koster 64 millioner kroner, hvilket er det
samme beløb, som bruges på de nuværende specialklasser og støttetimer. Pengene
skal derfor omfordeles og bruges på de nye specialklasser og på at skabe fællesskabende
læringsmiljøer i de almene klasser.
”Vi håber, at den nye model fører til mindre bureaukrati, så
der frigøres tid til, at PPR kan være bedre med de steder, hvor det er
nødvendigt”, siger Lea Sztuk Haahr.
De første ændringer træder i kraft i løbet af 2024, og den
nye model vil være fuldt indfaset i 2027.