"Der ligger helt klart i vores sprogbrug, at vi er på vej væk fra tænkningen i den del af folkeskolereformen, der handler om læringsmål", siger Jacob Mark.
Foto: skynesher/istock
”Nu sker der et skifte i skolepolitikken, og det er meget tiltrængt”
Regeringsaftalens kritiske fokus på nationale test er et væsentligt skridt væk fra tænkningen i folkeskolereformen, lyder det fra partier bag aftalen. ”Hele styringen i forhold til reformen er krakeleret”, siger Enhedslistens Jakob Sølvhøj.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tilfredsheden er en tand mere iøjnefaldende end trætheden hos undervisningsordførerne for både SF og Enhedslisten, Jacob Mark og Jakob Sølvhøj, der begge har deltaget i de ugelange regeringsforhandlinger med den kommende statsminister Mette Frederiksen for bordenden.
Begge glæder de sig over aftalens betydning for folkeskolen. Ikke fordi forståelsen mellem Socialdemokratiet og de tre øvrige partier her og nu udløser en stor blankocheck til folkeskolen, men først og fremmest fordi aftalens opgør med de nationale test signalerer, at parterne nu tager et stort skridt væk fra tænkningen i den forkætrede folkeskolereform fra 2013.
Jeg tror, det betyder noget for mange lærere
"Nu sker der et skifte i skolepolitikken, og det er meget tiltrængt", konstaterer SF's undervisningsordfører Jacob Mark.
Overblik: Se hvad de fire røde partier vil ændre i folkeskolen
Han hæfter sig især ved, at aftalepartierne i formuleringerne om folkeskolen i den 18 sider lange forståelsestekst tager udgangspunkt i folkeskolens formål.
"At det handler om kundskaber, færdigheder og dannelse - og at det ikke handler om kompetencemål, læringsmål og at spejde mod fremtidens arbejdsmarked. Det lyder måske lidt nørdet, men jeg tror, det betyder noget for mange lærere", siger Jacob Mark.
I aftalen lægger de fire partier op til at afskaffe nationale test for de mindste klasser og samtidig undersøge mulighederne for at sætte de nationale test i øvrigt i bero som et led i en nytænkning af brugen af test i folkeskolen.
Ny undersøgelse: Nationale test måler både forkert og usikkert
"Der ligger helt klart i vores sprogbrug, at vi er på vej væk fra tænkningen i den del af folkeskolereformen, der handler om læringsmål, og det her med, at man mere vil have en kompetenceskole end en kundskabsskole. Hele den bevægelse har reformen skubbet på, - og det går man væk fra nu", siger Jacob Mark.
Jakob Sølvhøj, undervisningsordfører for Enhedslisten, er helt på linje med Jacob Mark.
"Hele idéen om, at også folkeskolereformens resultater skulle måles, står jo fuldstændig afklædt tilbage - også nu, hvor en række forskere siger, at testene måler forkert. På den måde er det jo helt åbenlyst, at hele styringen i forhold til folkeskolereformen er krakeleret, og jeg ser da helt klart aftalen som et udtryk for, at vi er et stort skridt på vej væk fra tænkningen i reformen", siger Jakob Sølvhøj til folkeskolen.dk.
Test skal nytænkes
Han lægger ikke skjul på, at Enhedslisten gerne havde set, at "vi var kommet af med alle de nationale test."
"Men det havde vi ingen forestillinger om. Dels har vi jo forskellige opfattelser af det, og dels har de tre andre partier nogle forligsmæssige bindinger", siger Jakob Sølvhøj.
Ø og R: Vi forventer, at en S-minister vil stoppe fraværsstraffen
Han hæfter sig ved, at der først og fremmest er givet et signal om, at der nu skal gøres op med hele den måde, der hidtil er tænkt obligatoriske test på.
"Det er et rigtig godt skridt, at de helt afskaffes i de små klasser. Og så skal vi arbejde med nytænkning af test og diskutere det meget bredt. Vi kan sagtens udvikle bedre redskaber til at understøtte den enkelte lærer, og vi ligger på en linje, hvor det kan være udmærket at bruge test, men spørgsmål om hvorvidt og hvordan skal være op til den enkelte lærer", lyder det fra Enhedslistens ordfører.