Pisa 2025

I denne og næste måned kommer medarbejdere fra Danmarks Statistik på besøg på omkring 300 skoler for at afvikle Pisa-testen. Op til 42 elever født i 2009 kan blive udtrukket per skole.

Nu starter VM i skole: Sådan håber Pisa at få flere elever med denne gang

I løbet af marts og april kommer Danmarks Statistiks testfolk på besøg på skoler rundt om i Danmark, hvor udtrukne 15-årige elever skal gennemføre Pisa-testen. Læs, hvad der er nyt i denne Pisa-runde.

Offentliggjort Sidst opdateret

"Danmarkslandsholdet" kalder Danmarks Statistik de tusindvis af 15-årige, der i løbet af den kommende tid skal besvare opgaver i læsning, matematik, naturfag og - som noget nyt - engelsk i den internationale Pisa-undersøgelse. 

300 skoler -  folkeskoler, friskoler, efterskoler, gymnasier og erhvervsskoler - får besøg af medarbejdere fra Danmarks Statistik, som 'låner' en stikprøveudtrukket gruppe elever født i 2009 til testen.

Sidste gang Pisa-undersøgelsen blev gennemført i foråret 2022 endte det med, at 11,55 procent af de udtrukne unge ikke deltog i testen. I mange tilfælde fordi de var testet ordblinde og derfor normalt brugte hjælpemidler i skolen, som man ikke kan bruge i Pisa-testen. 

Kun Ukraine havde fritaget flere elever. Og Pisa-reglerne siger endda, at man max bør fritage 5 procent af eleverne fra Pisa-testene. Konsekvensen blev, at alle tal fra Danmark i den seneste internationale Pisa-rapport var forsynet med en note, der advarede om, at den store fritagelsesprocent kan have givet for positive resultater. 

Senioranalytiker Miyako Ikeda fra OECD-direktoratet for uddannelse og kompetencer, der står for Pisa, oplyste efterfølgende til Folkeskolenat den langsigtede plan er at gøre Pisa-testene mere inkluderende. Men at hjælpemidler til diagnostiseret ordblinde ikke bliver tilladt ved testen i 2025.  

Sådan gør de for at få flest med

Så hvad gør det danske Pisa-konsortium for at få så mange som muligt at de udtagne elever til at deltage?

"Igen i år har vi en rigtig god dialog med skolerne, som hjælper os med at vurdere, om der er elever, der ikke kan deltage i Pisa på grund af særlige uddannelsesbehov. Vi forsøger altid at inkludere så mange elever som muligt i Pisa", lyder det fra Danmarks Statistik, som står for testafviklingen i det danske Pisa-konsortium. 

"Pisa er ikke en test af den individuelle elev, hvor den enkelte elev eller skole bliver vurderet. Det er hele Danmarkslandsholdet af elever, hvis resultater tilsammen danner grundlag for offentliggørelserne. Derfor kan nogle elever med særlige uddannelsesbehov ofte godt deltage i Pisa, selvom de i andre testsammenhænge benytter hjælpemidler. Der er også udviklet en testversion på 1 time, hvor opgaverne er lettere tilgængelige, som elever med særlige behov kan tage, hvis man ikke kan tage testen på to timer. Dette er ikke noget nyt, men stadig en vigtig mulighed".

Flere nyskabelser i årets Pisa-test

Ved hver Pisa-runde er der indlagt et såkaldt innovativt domæne. I 2022 blev eleverne testet i deres kreative kompetencer, en test hvis udvikling var medfinansiereret af Lego Fonden

Denne gang er det de 15-åriges digitale kompetencer, der testes. Udviklingen af den test er støttet af et konsortium bestående af fire tyske og en brasiliansk fond.

Og så tester Pisa for første gang også elevernes fremmedsprogskompetencer. I Pisa 2025 er det engelsk, de 15-årige testes i, men planen er, at det på sigt kan blive andre fremmedsprog,  og at sprogtesten vil være en del af Pisa hver anden gang.  

Handlekraft i naturfagstesten

Kernen i Pisa er altid læsning, matematik og naturfag, hvoraf ét fag hoveddomænet, som alle elever skal besvare opgaver indenfor. 

I Pisa 2025 er det naturfag, der er hoveddomæne. Det fag, der er hoveddomæne, tages altid op til en vurdering, og her er den internationale ekspertgruppe gået væk fra begrebet 'naturfaglig kompetence' som det centrale koncept i testen. 

Fokus er nu på de generelle resultater af naturfagsundervisning på linje med testene i matematik og læsning. De to kompetencer 'Evaluere og designe naturvidenskabelige undersøgelser’ og ’Fortolke naturvidenskabelige data og kendsgerninger’ er lagt sammen til: ’Opstille og evaluere naturvidenskabelige undersøgelser og fortolke naturvidenskabelige data og kendsgerninger kritisk’. 

Og så er der tilføjet en ny kompetence, der tager højde for, at samfundet er præget af  informationskilder på internettet, nemlig at ’Opstille og evaluere naturvidenskabelige undersøgelser og fortolke naturvidenskabelige data og kendsgerninger kritisk’. 

Sidst, men ikke mindst er der fokus på uddannelse i bæredygtighed og i miljø, samlet i begrebet ’Handlekraft i Antropocæn’. Antropocæn er et udtryk for den geologiske periode, vi lever i i dag.  

Resultaterne af Pisa 2025 offentliggøres i december 2026.