Pisa 2022
Kilde: OECD
Pisa: Aldrig har danske elever klaret sig dårligere i matematik
Pisa-resultaterne på verdensplan viser tilbagegang efter corona, men den danske tilbagegang handler ikke kun om pandemi, hedder det i Pisa 2022-rapporten, der netop er offentliggjort. Danmark har samtidig undtaget alt for mange elever, hvilket formentlig har presset resultaterne kunstigt op.
Danske 15-årige scorer fortsat over OECD-gennemsnittet i læsning, matematik og naturfag i det internationale skolekapløb, Pisa-undersøgelsen.
Men tendensen går i den forkerte retning, og Danmark har aldrig klaret sig så dårligt i matematik i Pisa-undersøgelsen, siden da den blev gennemført for første gang i 2000. Det gik ellers fremad med de danske 15-åriges matematikpræstationer i Pisa 2015 og 2018, men ved testen i 2022 har de danske elevers præstation taget et kæmpe drop. Også i læsning er resultaterne gået nedad siden 2018.
Matematik er hovedområde for den nyeste Pisa-undersøgelse, og generelt på verdensplan har der været tilbagegang efter corona-pandemien. Men nedgangen er betydeligt større i Danmark, Norge og ikke mindst Finland.
”Et godt grundlag i læsning og matematik er noget af det vigtigste, elever får med sig fra skolen. Derfor ser jeg med bekymring på de nye Pisa-resultater", siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye i en kommentar på uvm.dk og konstaterer, at folkeskolereformens ide om flere timer ikke har virket.
"Derfor er regeringen kommet med et folkeskoleudspil, hvor vi satser mere på kvalitet end kvantitet. Vi ønsker kvalitetstid med dygtige voksne og ro til fordybelse. Derfor har vi blandt andet foreslået, at der skal igangsættes fornyelse af folkeskolens forskellige fag. Mindst 90 procent af de meget detaljerede læringsmål skal væk. Der skal i stedet være et langt større fokus på fagenes kernestof, og lærerne skal have større frihed til at tilrettelægge undervisning med udgangspunkt i de elever, som sidder i klassen. Samtidig lægger vi op til, at de elever, som kæmper mest med dansk og matematik, skal kunne modtage undervisning i små hold nogle timer om ugen".
For mange ordblinde undtaget
Danmark skiller sig også uheldigt ud på et andet punkt. Generelt tillader OECD's Pisa-kontor, at man giver fem procent af stikprøven af 15-årige lov til at undlade at tage testen, for eksempel hvis de er ordblinde. Men Danmark har undtaget 11,6 procent, cirka dobbelt så mange som ved den forrige Pisa-test.
Ifølge den internationale rapport er forklaringen et stigende antal danske elever, der er konstateret ordblinde og dermed har ret til at bruge særlige it-hjælpemidler både til hverdag og ved prøver. Hjælpemidler, man ikke kan bruge ved Pisa-testen.
Pisa-eksperterne vurderer, at fritagelsen af et stort antal ordblinde fra testen kan give et falsk positivt billede af de danske præstationer.
Mindre 'matematikangst'
Foruden den faglige test har de 15-årige besvaret et stort spørgeskema. Heraf kan man bl.a. udlede, at danske 15-årige sammen med de norske har OECD's højeste socioøkonomiske levestandard. Og at danske elever lider meget mindre af 'matematikangst' end gennemsnitlige 15-årige i de deltagende lande. Både på nationalt og individuelt plan er der en klar statistisk sammenhæng mellem matematikangst og dårlige præstationer.
Gør sig mindre umage
De danske 15-årige topper også statistikken over andelen, der svarer, at de ville have gjort sig mere umage med Pisa-testen, hvis den havde haft betydning for deres karakterer. Det svarer flere end 80 procent af de danske elever mod 71 procent i gennemsnit i OECD-landene.
Det danske Pisa-konsortium og Børne- og Undervisningsministeriet holder fælles pressemøde for at præsentere de danske resultater. Følg med på folkeskolen.dk
Rangliste - Pisa 2022 - matematik
Singapore | 575 |
Macao (China) | 552 |
Chinese Taipei | 547 |
Hong Kong (China)* | 540 |
Japan | 536 |
Korea | 527 |
Estonia | 510 |
Switzerland | 508 |
Canada* | 497 |
Netherlands* | 493 |
Ireland* | 492 |
Belgium | 489 |
Denmark* | 489 |
United Kingdom* | 489 |
Poland | 489 |
Austria | 487 |
Australia* | 487 |
Czech Republic | 487 |
Slovenia | 485 |
Finland | 484 |
Latvia* | 483 |
Sweden | 482 |
New Zealand* | 479 |
Lithuania | 475 |
Germany | 475 |
France | 474 |
Spain | 473 |
Hungary | 473 |
OECD average | 472 |
Portugal | 472 |
Italy | 471 |
Viet Nam | 469 |
Norway | 468 |
Malta | 466 |
United States* | 465 |
Slovak Republic | 464 |
Croatia | 463 |
Iceland | 459 |
Israel | 458 |
Türkiye | 453 |
Brunei Darussalam | 442 |
Ukrainian regions (18 of 27) | 441 |
Serbia | 440 |
United Arab Emirates | 431 |
Greece | 430 |
Romania | 428 |
Kazakhstan | 425 |
Mongolia | 425 |
Cyprus | 418 |
Bulgaria | 417 |
Moldova | 414 |
Qatar | 414 |
Chile | 412 |
Uruguay | 409 |
Malaysia | 409 |
Montenegro | 406 |
Baku (Azerbaijan) | 397 |
Mexico | 395 |
Thailand | 394 |
Peru | 391 |
Georgia | 390 |
Saudi Arabia | 389 |
North Macedonia | 389 |
Costa Rica | 385 |
Colombia | 383 |
Brazil | 379 |
Argentina | 378 |
Jamaica* | 377 |
Albania | 368 |
Palestinian Authority | 366 |
Indonesia | 366 |
Morocco | 365 |
Uzbekistan | 364 |
Jordan | 361 |
Panama* | 357 |
Kosovo | 355 |
Philippines | 355 |
Guatemala | 344 |
El Salvador | 343 |
Dominican Republic | 339 |
Paraguay | 338 |
Cambodia | 336 |
* Stjernen ud for bl.a. de danske resultater betyder, at de skal tages med forbehold, fordi landet har undtaget flere end den tilladte andel fra testen