Den svenske uddannelsesminister Anna
Ekström kaldte det ”en glædens dag” og et bevis på, at de ”svenske skoler står
stærkt”, da hun en decemberdag i 2019 præsenterede de dengang nyeste Pisa-resultater.
Fremgang inden for alle tre områder - læsning, matematik og naturfag. Præstationerne
var nu endelig tilbage på sporet efter årevis med svensk tilbagegang.
Succesen skulle dog siden blive anklaget for at være en decideret
skandale.
En skandale, der nu kan vise
sig at være en indikation på, at de helt nye danske Pisa-resultater dækker over et betydeligt større fald i færdigheder end først antaget.
For kritikken gik den gang på,
at Sverige var det land i verden, der havde fritaget flest elever fra Pisa-målingen.
I alt var den svenske fritagelse den gang på 11,09 procent. Langt flere end de
5 procent, OECD tillader – men faktisk en smule lavere end den danske
fritagelse i den nyeste Pisa-runde, hvor vi havde en 11,55 procent af de 15-årige blev undtaget fra testen.
Et nyt internationalt studie er
nemlig for nylig gået grundigt ind i en undersøgelse af, hvad det havde af betydning for det svenske
resultat, at man undtog så mange elever. Og deres svar er entydigt: i virkeligheden var det svenske 15-åriges færdigheder blevet ringere endnu engang. Hele fremgangen var altså en illusion.
Opbakning fra OECD, kritik fra rigsrevision
Men før vi går videre nærmere
ind i det nye studie, er der behov for en kort opsummering af det svenske Pisa-drama.
Skolverket, som er en styrelse
under det svenske Uddannelsesministerium, og som står for den svenske
pisa-deltagelse, forklarede den høje fritagelse med, at man havde fritaget de
elever, der var kommet til landet under flygtningekrisen i 2015, på grund af deres
begrænsede svenskkundskaber.
Den heftige kritik fik dog uddannelsesministeren
til at bede OECD gennemgå den svenske deltagelse. Herfra blev der givet grønt
lys til de svenske resultater. OECD regnede sig desuden frem til, at de mange
fritagelser måske havde ført til, at det svenske resultat fremstod 4 Pisa-point for
højt.
Siden blev sagen også undersøgt
af den svenske rigsrevision, og her var der til gengæld massiv kritik af
regeringen, Skolverket og også OECD.
Ifølge rigsrevisorerne medførte flygtningestrømmen kun, at man efter reglerne ville kunne fritage 0,5 procent flere elever end tidligere. Revisionen kritiserede regeringen og Skolverket for
ikke at have gjort nok for at undersøge den svenske deltagelse ordentligt, og dommen
fra revisionen var også, at OECD ikke kunne ”anses for at have foretaget en
uafhængig og troværdig gennemgang”.
Sådan lød kritikken fra den svenske Rigsrevision
Danmarks Pædagogiske Universitet
(DPU) og senest Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (Vive) har
herhjemme haft opgave med at gennemføre de danske Pisa-test. I Sverige står en styrelse under Uddannelsesministeriet, Skolverket, for Pisa-målingerne.
I Pisa 2018 havde Sverige verdens
højeste andel fritagne elever. Herom
kunne det i den svenske Pisa-rapport læses, ”at det kan have betydet en vis
overvurdering af resultaterne (…) Det er dog ikke sandsynligt, at det øgede
frafald har nogen afgørende betydning for mønstrene i resultaterne over tid”.
Men efter det svenske medie Expressen
efterfølgende præsenterede en massiv kritik af fritagelserne, bad den
svenske uddannelsesminister OECD gennemgå den svenske deltagelse en ekstra gang.
Herfra var der ikke andre anmærkninger end, at det svenske resultat var 4 point
for højt på grund af den høje fritagelse – beregnet ud fra en forudsætning om, at alle af de
fritagne elever ville have præsteret på det laveste niveau i Pisa.
De konklusioner blev siden kraftigt modsagt
af den svenske rigsrevision. Dommen herfra var, at hverken regeringen eller Skolverket
havde ”gjort nogen overbevisende indsats for at undersøge spørgsmålet”.
”OECD fik ganske vist til opgave at
gennemgå den svenske Pisa-statistik endnu en gang, men kan ikke anses for at
have foretaget en uafhængig og troværdig gennemgang. OECD's konklusioner er
baseret på forkerte antagelser om, hvordan svenske skoler fungerer”, skrev Rigsrevisionen
i sin rapport.
Revisionen afviste desuden, at der var en gyldig grund at
fritage så mange elever. Ifølge revisionen burde Sverige kun kunne have undtaget
et halv procentpoint flere efter kriteriet om manglende sprogkundskaber i 2018
end 2015 - det var ellers hovedbegrundelsen for den store stigning.
Rigsrevisionen understregede samtidig,
at det er helt afgørende, at man kan stole på Pisa-resultaterne, da Pisa bruges
som en måleindikator i mange politiske sammenhænge, bl.a. finanslovsforhandlinger.
Et fald svarende til et
helt skoleår
Nu kan der så føjes et helt nyt og
afgørende kapitel til den svenske Pisa-føljeton.
Det er en gruppe på tre forskere,
som på baggrund af en analyse af en række data om det faglige niveau for netop
den årgang af 15-årige svenskere, der blev testet i 2018, nu vurderer, at det svenske
resultat dengang var 20-30 point for højt.
Det svarer nogenlunde til den nedgang, rigtig mange lande oplevede i den nyeste Pisa-runde, hvor nedgangen hovedsageligt blev forklaret med corona-pandemien. Og et resultat, som
radikalt forandrer fortællingen om den svenske skoles tilstand.
”En nedgang i den størrelsesorden
svarer til, hvad OECD mener, at elever i gennemsnit lærer på et helt skoleår.
Så det er massivt”, forklarer en af de tre forskere bag analysen, dr. Rolf
Strietholt fra Institut for skoleudviklingsforskning
på Dortmund Universitet.
Hvor sikker er du på, at I har ret
i jeres estimat?
”Det er jeg ret sikker på”, slår
Rolf Strietholt fast over for Folkeskolen.
Første gang med empirisk bevis
De tre forskere har fået adgang
til en række data, der har bidraget til et billede af, hvor biased
det svenske resultat må have været.
De har blandt andet fået adgang
til data, der giver et billede af i hvor høj grad, eleverne der deltog i
Pisa-målingen, kan formodes at være repræsentative for den samlede gruppe af
svenske 15-årige.
For forskerne har fået indsigt i
data for de deltagende elevers generelle faglige resultater i skolen baseret på
deres karakterer og resultater i de svenske nationale test. Resultaterne har de
så sammenlignet med resultater for den samlede population af svenske 15-årige fra
samme årgang.
Sammenligningen viser, at eleverne,
der deltog i Pisa, generelt klarede sig markant bedre end gennemsnittet af landets
15-årige.
”Det var første gang, at vi har
et empirisk bevis. Indtil nu har man set, at OECD og Skolverket har forsvaret
resultatet, mens Rigsrevisionen har kritiseret det. Men i sidste ende har det været
spekulationer”, siger Rolf Strietholt.
Forsker: Danske resultater
bør granskes
Den tyske skoleforsker
understreger, at han ikke har analyseret på det nye danske resultat, som altså er præget af endnu højere fritagelse. Men han mener, at der er god grund til
at være skeptisk overfor vurderingerne fra både OECD og det danske Pisa-konsortium.
Hovedområdet ved den seneste Pisa-runde var matematik, hvor Danmark gik 20 point tilbage. Men OECD estimerer, at den danske tilbagegang i virkeligheden dækker over en nedgang i de 15-åriges præstationer, der kan op til 11 point større, mens
det danske Pisa-konsortium kun vurderer, at det drejer sig om op til 6 point.
”Jeg vil forholde mig kritisk til
det resultat, og jeg mener, at der er brug for, at man får det undersøgt nærmere.
Jeg vil desuden være meget kritisk over for begge kilder, der står bag de estimater.
Det sker ofte, at man hører Pisa-vurderinger som: ’Vi kan ikke vide det, men biasen
er sikkert ikke for stor’. Jeg mener, at vi med vores analyse kan se, at man bør
sætte spørgsmålstegn ved sådanne nogle udsagn”, siger Rolf Strietholt.
Flere lande har fritaget under 1
procent
Han peger på, at selvom der er
en række lande, der overskrider OECD’s grænse på en fritagelse på 5 procent, så
er der også en række eksempler på lande, der har en fritagelse på under 1
procent.
”Så forskellige lande som Belgien,
Mexico, Frankrig, Tjekkiet, Japan og Colombia ekskluderede under 1 procent af
elevere”, siger han.
De store forskelle er en meget
alvorlig udfordring i forhold til brugbarheden af Pisa som sammenligningsgrundlag,
som Pisa gerne skulle være, påpeger Rolf Strietholt.
”Hvordan kan vi lave nogen form
for sammenligning, når nogle lande har ekskluderet 2-3 elever pr. klasse og
andre har ekskluderet 1 ud af 100 elever? Det må siges at være svært”, siger
han.
Udfordringen gør sig også gældende
for resultaterne for samme land over tid.
”Hvis Danmark konstant ekskluderede
10 procent af de svageste elever, så var det en nogenlunde homogen gruppe af
elever, man målte på. Men det er ikke nødvendigvis sådan det er, og man kan
aldrig vide, hvordan de ekskluderede ville have klaret sig. Og sidste gange var
den danske eksklusion halvt så høj som denne gang. Så bliver det svært at
sammenligne med tidligere resultater”, siger han.
Den tyske skoleforsker understreger,
at der generelt er meget godt at sige om Pisa-målingerne, men han mener, at Pisa
bør tage udfordringen med mange ekskluderede elever langt mere seriøst end i
dag.
”Pisa har nogle strikse
kvalitetsstandarder, men det er et problem, at der ikke sker noget for de
lande, der ikke overholder kvalitetsstandarderne”, siger han.
Dansk Pisa: Svensk og dansk eksklusion kan ikke sammenlignes
Folkeskolen har spurgt
børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), om det nye studie får ham
til at betvivle estimatet fra de danske Pisa-konsortium om, at det danske
resultat kan være overvurderet med op til 6 point.
Ministeriet oplyser til redaktionen,
at ministeren ikke har mulighed for en kommentar.
Redaktionen har også spurgt leder af det danske
Pisa-konsortium, seniorforsker Vibeke Tornhøj Christensen, om hun ser et
behov for at genoverveje konsortiets estimering.
I et mailsvar kalder hun det nye studie for
”interessant”, men hun peger på, at årsagerne til de høje eksklusionsrater i de
to lande ikke er de samme.
”Hvis vi skal sammenholde med resultaterne
af det svenske studie, er det afgørende, om det er samme type elever med samme
faglige niveau, der er ekskluderet i Danmark og i Sverige. Det ser ikke
umiddelbart ud til, at det er de samme kategorier for eksklusion, der er på
spil i Danmark i 2022 og Sverige i 2018”, skriver hun og henviser til, at de især
er antallet af elever med ord- og talblindhed, der er blevet undtaget i Danmark.
Hun tilføjer, at det danske Pisa-konsortium
har forsøgt at beregne effekten af den danske eksklusion ved at sammenholde med
resultaterne for de elever med ord- og talblindhed, som har deltaget i PISA.
”De angivne estimater er vores bedste
umiddelbare bud på en effekt”, forklarer Vibeke Tornhøj Christensen.
Dansk forsker:
Helt relevant med ny beregning
Den
danske skoleforsker og ansvarlig for den danske del af Timss-undersøgelsen, som
hvert fjerde år globalt måler 4.-klasserne i matematik og naturfag, Christian
Christrup Kjeldsen, mener derimod, at det er helt oplagt med en lignende
analyse af de danske resultater.
”Det
er ikke et
tilstrækkeligt
argument, at det kan have været forskellige eksklusionsårsager af elever, der er blevet fritaget i de to
lande. Beskrivelsen
af de danske
kategorier er udvalgt af det danske konsortium, og der kan godt være overlap, da eleverne i begge tilfælde
falder i ekskluderet 'for other reasons'", forklarer han og fortsætter.
"Samtidig
antager de, at dem
der blev
undtaget på grund af ord- eller talblindhed, ville have klaret sig på samme
niveau som dem med ord- eller talblindhed, der faktisk endte med at deltage. Problemet er, at de så holder
nogle elever op, som netop ikke er blevet ekskluderet uagtet deres
vanskeligheder, og de vil systematisk være anderledes, end dem som endte med at
blive ekskluderet ”, forklarer han.
Christian
Christrup Kjeldsen har selv læst det nye studie, som han finder troværdigt. Han
fortæller, at man i Danmark har tilstrækkelig med data til at lave en lignende
analyse.
”Det nye studie giver os en langt mere grundig tilgang til at
undersøge en eventuel bias. Det kan godt være, at det ikke har den videnskabelige
interesse for det danske Pisa-konsortium på nuværende tidspunkt, men jeg mener,
at det vil være helt relevant at lave den samme analyse på de danske data", siger han.
Han mener ikke, at der er grundlag for at kritisere, at det danske Pisa-konsortium ikke har brugt en lignende metode i deres Pisa-rapport.
"Den metode, de har brugt, har formentlig været det, der var tid til inden offentliggørelsen af Pisa-resultaterne. Det nye studie var desuden ikke kendt for konsortiet, da de skrev rapporten”.