Stort set alle klassens drenge har computere med, da Folkeskolen er på besøg.

Timevis af computerspil giver højere engelskkarakterer

Ny forskning peger på, at et stort forbrug af computerspil kan føre til forbedrede engelskkarakterer. På en skole i Jelling er de ikke overraskede.

Offentliggjort Sidst opdateret

Det bygger undersøgelsen på

Forskerne bag undersøgelsen har undersøgt 80 svenske 9.-klasseelever. Undersøgelsen bygger på spørgeskemabesvarelser, enordforrådstest, elevernes essays til afgangsprøven og dereskarakterer. Elever, der spiller computer mindst fem timer om uger,udgjorde testens spilglade unge. Resultatet viser, at denne gruppeklarer sig bedre end to kontrolgrupper. Forfatterne bagundersøgelsen understreger dog, at resultatet bygger på etbegrænset antal deltagere.  

Engelsklærer Lena Smith Boysen havde forberedt en lang række spørgsmål, eleverne skulle diskutere indbyrdes.
Marius (helt til venstre) kigger med på skærmen, da han og en del af klassens gamerdrenge diskuterer fordele og ulemper ved mange timer foran computerskærmen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad der før måske har været enhver mors frygt, kan nu vise sig faktisk at være lidt af en fordel. For sønnens massive tidsforbrug foran computerskærmen fører ikke kun til firkantede øjne. Det kan også vise sig at bon'e positivt ud på karakterbeviset.

Det viser en svensk undersøgelse, som har undersøgt, hvordan 80 elever klarer sig til 9.-klasseprøven i skriftlig engelsk. Resultatet må være opmuntrende for alle elever, der finder glæde ved time efter time at påtage sig rollen som lejesoldat eller træner for et højt betalt fodboldhold. For unge, som spiller mere end fem om ugen, fik ikke blot højere karakterer for deres essay, de præsterede også et mere alsidigt brug af engelske gloser.

At mange spilletimer kan være givet godt ud, overrasker ikke engelsklærer på Bredagerskolen i Jelling Lena Smith Boysen. Hun kan godt mærke, at drengene fra hendes to 8. klasser har et ordforråd udover det sædvanlige.

»Jeg har ikke tænkt på, om deres afleveringer er bedre. Men de kan en masse ord inden for meget specifikke områder. Og det kan jeg også bare se på mine egne børn derhjemme, som er noget yngre. De går jo rundt og snakker om axes, swords og armor«, fortæller hun.

Elev: Spil gør mit engelsk mere spontant

I dag har hun bedt sine elever i 8.a1 om deres syn på et stort spilforbrug. Selvom eleverne må indrømme, at computeren kan være skyld i, at de ikke mødes så tit, bliver de hurtigt enige om, at der er flere fordele end ulemper.

»Jeg kan mest mærke det sprogligt ved, at mit engelsk er blevet mere spontant. Jeg spiller tit mod unge fra andre lande, og så handler det om hurtigt at gøre sig selv forståelig nok til, at ens teammates forstår det. Det er vigtigere end, at det er helt korrekt. Går din holdkammerat ikke til venstre, når du siger det, er hele holdet dødsdømt«, fortæller Marius, som på timetælleren i favoritspillet Counter-Strike kan se, at han har været ved spiltasterne hele 44 timer i løbet af de seneste to uger.

Flere af pigerne er også med på vognen. Her er Counter-Strike dog byttet ud med en virtuel familie i spillet Sims. Det er beroligende, lyder det fra en af pigerne.