Debat
Det er ikke mindre voksenansvar, nutidens børn har brug for, skriver Liberal Alliances tidligere undervisningsminister.
Foto: Steen Brogaard. Redigeret
Tidligere undervisningsminister: Nyt elevsyn vil være et stort tab for os som samfund
Der er ikke behov for et medskabende elevsyn i skolen, hvor lærerne overlader mere styring og ansvar til eleverne. Tværtimod har danske elever brug for, at det er deres lærere, der har autoriteten og lederskabet i klasselokalet, skriver Merete Riisager.
(I første linje af debatindlægget henviser Merete
Riisager til et direkte citat fra det debatindlæg om elevsyn, der blev bragt d.
20. august. Citatet optræder dog ikke i Helle Rabøl Hansen og Andreas Rønne
Nielsens debatindlæg, hvilket de to skribenter har gjort opmærksom på
i et indlæg her.)
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
”Folkeskolen skal indføre et nyt elevsyn, der ligner den
børneopdragelse, mange børn møder hjemme”. Sådan skriver Andreas Rønne Nielsen
og Helle Rabøl Hansen i Folkeskolen 29. august 2024.
Skribenterne slår til lyd for, at lærerne skal aflægge sig
en betragtelig del af deres autoritet for i stedet at påtage sig et
”medlærerskab”, hvor eleverne skal være ”medskabende” i forhold til
undervisningen og påtage sig et medansvar for alt lige fra skolematerialer til
forældremøder. Børnesynet skal være ”inddragende”, og skolens rammer tilpasses
den enkelte elev.
Forfatterne får rodet deres dagsorden sammen med både
mistrivsel og læringsmålsstyring, og betragter således angiveligt deres elevsyn
som særlig børnevenligt. Læringsmålsstyringen, som forfatterne kritiserer, har
ikke mange tilhængere, og jeg er bestemt heller ikke en af dem, men
alternativet til den rigide kompetencestyring er ikke at overlade ansvaret til
eleverne.
På baggrund af mine snart 25 år inden for det pædagogiske
felt, må jeg bare sige, at det ikke er mindre voksenansvar, nutidens børn har
brug for. Tværtimod. Et læringsrum, hvor lærerne overlader styring, ansvar og
mediering til børnene er ikke et trygt sted at være barn. Jeg møder jævnligt
børn og unge i mit arbejde, der helt eksplicit efterlyser mere voksenansvar:
”Hvorfor spørger I os om det? Hvorfor kan I ikke bare træffe en beslutning?”.
Fællesskabet i skolen umuliggøres
Der er masser af udfordringer i at være barn og elev i dag,
og det at blive bedt om at tage medansvar for beslutninger, der tidligere klart
har ligget i de voksnes sfære, opleves ikke altid som spændende og befriende –
faktisk ofte det modsatte.
For et barn er verden endnu ny. De har i sagens natur ikke
lige så meget viden og erfaring at trække på som de voksne. De har meget at
skulle lære, og for at kunne gøre det, har de brug for ansvarlige lærere, der
udpeger retning og tager styringen for de overordnede processer, så de kan
koncentrere sig om det væsentlige i skolen: At lære fagene at kende og at lære
at begå sig i det fællesskab, som klassen og skolen er.
Jeg vil gå så langt som til at sige, at den pædagogiske
tilgang, som Nielsen og Hansen er eksempler på, udgør et problem for
fællesskabet i skolen. For hvis rammen skal tilpasses til hvert enkelt barn,
vil det ikke være muligt at organisere skolen som et fællesskab. Konsekvensen
vil blive fragmenteret undervisning, hvor den enkelte arbejder med projekter
eller sidder foran en skærm.
Således henfalder en af de absolut vigtigste opgaver for
folkeskolen; at lære eleverne at indgå i, at tilpasse sig og agere som en del
af et fællesskab. Det kan vanskeligt underdrives, hvor stort et tab det vil
være for os som samfund, hvis en sådan pædagogisk tænkning får vind i sejlene i
den danske folkeskole.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk