Jeg har den
største respekt for lærergerningen, som jeg selv har bestredet gennem mere end
30 år og erkender samtidig, at lærergerningen anno 2023 nok er mere kompleks,
end nogensinde før. Kompleksiteten består ikke mindst i, at flere og flere af
kunderne (læs: børnene) i butikken mistrives.
Jeg betragter lærerjobbet som et af allervigtigste i vores samfund, da det har at gøre med vores vigtigste råstof: Børnene - og det i en fase af barnets liv, hvor skolen spiller en stor rolle i identitetsdannelsen.
Derfor ærgrer det mig også, at 12 procent færre havde lærerstudiet som deres førsteprioritet i 2022 end året før. Vi mangler
simpelthen lærere. Efter påbegyndt lærerstudie er der desværre hele 19 procent, som undervejs hopper fra uddannelsen og allerede et år efter endt uddannelse har en tredjedel valgt folkeskolen fra i forhold til f.eks. privatskoler og
andre jobs.
Alt dette medfører, at folkeskolerne i høj grad må gøre brug af
ikke uddannede undervisere. Faktisk har 18% af underviserne i folkeskolen ikke
en læreruddannelse.
Heldigvis har vores landspolitikere erkendt, at der bør
sættes ind over for den aktuelle situation. Der er lagt op til, at læreruddannelsen
skal indeholde en professionsprøve, hvor den studerende vurderes i sin evne til
at kunne håndtere og varetage lærerjobbet i praksis. Det er et skridt i den
rigtige retning, men jeg håber, at man også vil se kritisk på, hvor godt og
kvalificeret uddannelsen former den enkelte til at kunne varetage classroom
management med afsæt i et højt fag-fagligt niveau og med stor indsigt i og
forståelse for, hvorledes man som lærer kan medvirke til at skabe et trygt og
inspirerende miljø med plads til hver enkelt og fokus på relationerne.
Det er
min erfaring, at det for mange undervisere halter med såvel classroom
management som det fag-faglige niveau. Derfor vil jeg kraftigt anbefale, at der
ofres ressourcer på at uddanne mentorer/supervisorer, der 100 procent kan følge den
enkelte studerende i vedkommendes praktikforløb samt i de første vanskelige år
som færdiguddannet lærer. Jeg er overbevist om, at vi således kan give såvel
læreruddannelsen som kvalifikationerne hos den nyuddannede lærer et vældig
løft. Fra lyden på vandrørene er jeg dog bange for, at der ikke tænkes
tilstrækkelig med ressourcer ind i den nye læreruddannelse og ej heller i
tildelingen af de nødvendige ressourcer til kommunerne, så vi skal nok indse,
at der flyttes lidt kommaer her og der, men at der ikke ændres radikalt på de
tildelte og anvendte ressourcer.
På enkelte
skoler skal de nyuddannede forholde sig til, at skolen har prædikat som
skældudfri skole. I medierne har der været fokus på dette gennem de seneste
par år. Såvel fortaler som modstandere har ytret sig med argumenter.
Når snakken falder på skæld ud, så skal man selvfølgelig gøre sig nogle tanker
om, hvorvidt der egentlig er tale om skæld ud, eller om det i virkeligheden
blot drejer sig om irettesættelser. Selvfølgelig skal elevernes skolegang ikke
være præget af fornemmelsen af skæld ud, men at tro, at det kan undgås, er for
mig den rene utopi.
I min
mangeårige lærergerning har jeg ofte benyttet mig af kraftig irettesættelse
eller direkte skæld ud for f.eks. at påtale helt uacceptabel adfærd af
elev/elever. Det har både været af hensyn til andre elever, den generelle og
forventelige relationelle adfærd, samt de værdier og den kultur, som har været
gældende på pågældende skole. Man sætter som skole og dermed også som lærer
rammen om og finder sammen med eleverne retningen i det fællesskab, som klassen
og holdet udgør, og især hos de elever, hvor der af forældrene ikke er
blevet sat grænser, kan disse irettesættelser eller skæld ud virke voldsomme.
I
den sammenhæng spiller den enkelte skoles værdier samt udmøntningen af disse i
hverdagen en stor rolle i forhold til, at man som forældre kan identificere og
forholde sig til såvel værdierne samt selve udmøntningen af disse. Det er netop
i samspillet mellem skole og forældre, at det er muligt at skabe konsensus
omkring hvert enkelt barns ve og vel. Vi skal dog som ansvarlige lærere påtage
os ansvaret for et godt undervisningsmiljø og ikke være bange for at træde i
karakter og hæve stemmen. Læreren kan risikere at miste noget af sin autencitet
og rollemodel, hvis man fratages eller fralægger sig muligheden for at komme
med en irettesættelse eller skæld ud, når situationen kræver dette, og disse
situationer vil også frem over forekomme.
De ældste elever (eleverne i overbygningen fra
7. – 10. klasse) møder trætte og uoplagte op til første lektion med start ved
08.00 tiden. Der er lavet undersøgelser på disse elevers søvnrytme og på,
hvornår de præsterer bedst og er mest oplagte om morgenen. Tilstrækkelig søvn
og søvn med kvalitet spiller en væsentlig rolle i forhold til at være frisk og
oplagt næste dag. På Th. Langs Skole i Silkeborg har man indført, at de ældste
elever møder en time senere end normalt. Det har man indført, fordi man
oplevede, at eleverne mødte uoplagte op til den første lektion om morgenen,
fordi eleverne angiveligt havde siddet oppe og været længe vågen aftenen
forinden. Der findes også lignende eksempler fra andre skoler.
Ligesom så meget
andet kan denne ordning også blive vanedannende, hvilket jeg er ret overbevist
om, at den også bliver. Jeg har arbejdet i flere år på en efterskole og med
egne øjne registreret, hvorledes eleverne sagtens kan holde sig vågen til først
på natten og dermed gå glip af den vigtige og dybe søvn og efterfølgende møde
uoplagte og søvnige til morgensamling mm. Jeg vil til enhver tid fastholde, at
de unge mennesker kommer rettidig i seng, hvilket vil sige ved 22.00 – 22.30
tiden og får den gode, dybe søvn. Blandt mine utallige kolleger fra skoletiden
har det været en udtalt sandhed, at vi har foretrukket at undervise i de første
lektioner fra 08.00 og frem mod middag, da eleverne på det tidspunkt har været
mest oplagte og dermed gjort undervisningen mest effektiv.
Jeg er helt
overbevist om, at ved at udsætte mødetiden til 1. lektion for de ældste elever,
så tilpasser disse elever deres døgnrytme derefter. Efter min mening ville det
være klart at foretrække, at man indgik en dialog med de pågældende elever om
vigtigheden af søvnens betydning, om de krav, der efterfølgende stilles til
dem, når folkeskolens beskyttende miljø på et tidspunkt forlades og så ellers
stå fast på, at 1. lektion starter omkring 08.00. Gennem dialog kan man
forsøge at påvirke og ændre elevernes adfærd og motivation i forhold til
bevidst at ændre på deres vaner, og det er under alle omstændigheder et forsøg
værd at få en snak med de unge mennesker om den tid, der venter dem efter endt
folkeskolegang. Det er vigtigt, at vores børn og unge mennesker får en
forståelse for de vilkår, der møder dem senere i livet på de respektive
videreuddannelser og arbejdspladser.
Set i den
kontekst bekymrer det mig også, at der stilles spørgsmål ved værdien af at have
lektier for eller få lavet sit arbejde/sin opgave færdig. At give lektier for
skal naturligvis gøres med omtanke. Jeg er absolut ikke fortaler for den
lektiefrie skole, men er ej heller fortaler for, at elever konstant skal
bebyrdes med lektier og hjemmearbejde. Lektier for lektiens skyld giver ingen
mening, men at have nogle lektier kan sagtens være værdifuld for
den enkelte. Det må for den enkelte undervisers vedkommende være målet, at alle
eleverne efter endt lektion er så godt klædt på, at de vil kunne lave deres
lektier på egen hånd, med lidt fælles hjælp eller med hjælp fra større
søskende eller forældrene. På den måde vænnes eleverne til, at det godt kan
give mening og have værdi, at der arbejdes med vedligeholdelse og evt.
forbedring af ens viden og færdighed med et samlet løft af vedkommendes
kvalifikationer og forudsætninger for yderligere dygtiggørelse og fordybning.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.