”Når man står med sådan en sag, kan man ofte komme til at føle, at man gerne ville have gjort endnu mere for at hjælpe eleven og familien. Derfor synes jeg, det er rart at have en handleplan. Hvis jeg har gjort, hvad der står i den, så ved jeg, at jeg har gjort et godt arbejde”, siger lærer Kasper Kilde Rasmussen om kommunens handleplan.Dima Berlin
Her hjælper handleplan lærere, når en elev er blevet digitalt krænket
Flere og flere elever oplever at blive digitalt krænket. En nordjysk kommune har lavet en handleplan for at klæde lærere og forældre bedre på til at hjælpe elever, der for eksempel får delt et nøgenbillede.
”Situationerne
handler ofte om, at en elev har delt et nøgenbillede, eller at de er blevet
groomet af andre til at dele intime billeder af dem selv. Men vi er også
begyndt at opleve, at elever har fået tilsendt billeder, hvor deres ansigter er
blevet redigeret ind på pornografisk materiale”, fortæller Kasper Kilde
Rasmussen er SSP-kontaktlærer på Skolecenter Jetsmark i Jammerbugt Kommune.
Annonce:
Skolen har omkring 600 elever og oplever tre til fire gange om året, at en elev
er blevet digitalt krænket.
Skolecenter
Jetsmark er langtfra den eneste skole, der skal bruge tid og kræfter på at håndtere
digitale krænkelser. Ifølge en rapport fra Det Kriminalpræventive Råd har 36 procent
af landets grundskoler haft en eller flere episoder inden for det seneste år,
hvor en elev har været udsat for ulovlig billeddeling.
Rapporten påpeger, at mange skoler har svært ved at håndtere de digitale
krænkelser, og halvdelen af de adspurgte skoleledere fortæller, at de er usikre
på, hvad skolen egentlig er forpligtet til at gøre ifølge lovgivningen i sager
om digitale krænkelser.
Elevernes fortrolighed kan nemt forsvinde
Annonce:
I Jammerbugt Kommune har man forsøgt at støtte lærerne i at håndtere digitale
krænkelser. Det har man blandt andet gjort ved at udgive en handleplan.
Her er råd
om, hvordan man taler med elever om digitale krænkelser, og hvordan man vurderer,
om en krænkelse skal anmeldes til politiet.
Handleplanen
er blandt andet skrevet af SSP-konsulent Jesper Mørkholt, der kalder det alfa
og omega, at lærere og andre fagpersoner kan udstråle handlekraft og ro, hvis
en elev betror sig om en digital krænkelse.
”Børn er
ofte meget pinligt berørte over situationen, især hvis det handler om et
nøgenbillede, der florerer rundt af dem. Mange tør derfor ikke at fortælle
deres forældre om problemet, men vælger i stedet at betro sig til en lærer”, siger
han.
Annonce:
”Hvis læreren
kommer til at virke usikker, kan fortroligheden forsvinde som dug fra solen. Vi
har desværre gamle eksempler i kommunen, hvor elever alligevel ikke har villet
fortælle om en digital krænkelse, fordi læreren ikke vidste, hvordan de skulle
håndtere det”, fortæller Jesper Mørkholt.
På
Skolecenter Jetsmark er Kasper Kilde Rasmussen glad for, at han har
handleplanen at tage udgangspunkt i, når han står med en sag om digitale
krænkelser.
”Når man
står med sådan en sag, kan man ofte komme til at føle, at man gerne ville have
gjort endnu mere for at hjælpe eleven og familien. Derfor synes jeg, det er rart
at have en handleplan. Hvis jeg har gjort, hvad der står i den, så ved jeg, at
jeg har gjort et godt arbejde”, siger han.
Undervisning i digitale krænkelser
Annonce:
Ifølge SSP-konsulent Jesper Mørkholt har der været en stigning i antallet
af digitale krænkelser i Jammerbugt Kommune. I 2022 havde kommunen 15 anmeldte sager.
”Men det er
jo kun toppen af isbjerget. Der er rigtig mange unge, der ikke fortæller det
til nogen, hvis de får delt et billede mod deres vilje. Derfor laver vi også
forebyggende arbejde ude på skolerne”, fortæller han.
Jesper
Mørkholt besøger blandt andet kommunens 8. klasser for at snakke om
lovgivningen i forhold til at besidde og videredele billeder af andre.
Han er
også forbi 6. klasse. Her får eleverne et spørgeskema, hvor de blandt andet
skal svare på, om de har oplevet at blive opfordret til at sende et
nøgenbillede. Typisk
svarer 20 til 25 procent af eleverne i en klasse ja.
Annonce:
Bliv klogere på digitale krænkelser og få hjælp
Du kan finde hele Jammerbugt Kommunes handleplan for digitale krænkelser på SSP-Jammerbugts hjemmeside.
Du kan også finde råd og få vejledning om digitale krænkelser som fagperson hos Red Barnets Slet Det Rådgivning.
”Det er
primært fremmede eller robotter, der spørger efter nøgenbilleder. Men der er
også nogle, der er blevet spurgt at nogen, de kender”, siger han.
Resultaterne
af spørgeskemaundersøgelsen præsenterer han for klassens forældre en uge efter,
at han har været på besøg. Mange forældre bliver overrasket over resultatet,
fortæller Jesper Mørkholt.
”På mødet
fortæller jeg, hvordan forældrene kan bruge SSP. Og så henviser jeg også til
vores handleplan for digitale krænkelser. Den er nemlig også skrevet til
forældrene”, siger han.
Skriv alle detaljerne ned
Lærer Kasper Kilde Rasmussen henviser også altid forældrene til kommunens handleplan, hvis deres barn har været udsat for en digital krænkelse.
”Forældrene
kan være meget oprevne over situationen. Her kan handleplanen være et godt
værktøj til at give dem overblik over, hvad der kommer til at ske fremadrettet,
og hvad de selv skal huske at gøre”.
Her kan forældrene læse sig til, at de bliver anbefalet at skrive logbog, hvor de skal beskrive hændelsesforløbet og gemme nødvendige screendumps fra
hjemmesider og samtaler på sociale medier.
”Hvis det
ender med en anmeldelse til politiet, kan der godt gå et stykke tid, før
familien kommer til afhøring. Derfor kan det være godt at notere så mange
detaljer som muligt i starten, så man kan huske dem senere”, forklarer Kasper Kilde
Rasmussen.
Hav et ekstra øje på eleven bagefter
Står man med en elev, der er blevet digitalt krænket, er det vigtigt at
handle hurtigt, understreger Kasper Kilde Rasmussen.
Jo længere tid et
nøgenbillede for eksempel har til at blive videredelt, jo sværere bliver det at
sikre, at billedet forsvinder igen fra internettet.
Men det er
mindst lige så vigtigt at have et vågent øje på den elev, der blevet udsat for
en digital krænkelse, når handleplanen er fulgt til dørs.
”De fleste
børn er faktisk gode til at håndtere det i nuet. Men tit sker der noget over
tid, hvor de for eksempel bliver bange for, om billedet kunne blive delt igen”,
siger Kasper Kilde Rasmussen.
”Det er vigtigt, at man er opmærksom på børnene et
godt stykke tid efter. Nogle kommer fra resursestærke hjem, hvor de kan tale
med deres forældre om bekymringerne. Men det er ikke alle, der kan det. Her kan
det være godt for eleven at have en på skolen, de kan vende deres tanker med”.