Lotte Rod mener, at lærerne skal have mulighed for at nørde igennem i deres fag.
Martin Stampe
Radikale vil give alle lærere ret til et års videreuddannelse i et fag
De Radikale har i mange år ønsket at gøre læreruddannelsen femårig. Nu er uddannelsesordfører Lotte Rod blevet inspireret af en af Reformkommissionens anbefalinger til at stille forslag om en 4+1-model, som skal give alle lærere krav på at komme tilbage og dygtiggøre sig senere – helst i et af deres fag.
Da Reformkommissionens seneste anbefalinger blev
offentliggjort i maj, var det især planerne om afskaffelse af 10. klasse, der blev
debatteret. Men rapporten indeholdt også en anbefaling af at etablere et eller to
nye uddannelsesfakulteter, som skal sikre ”fast infrastruktur og bedre
koordinering af dansk, praksisnær uddannelsesforskning og pædagogisk forskning
på tværs af uddannelsessystemet samt dagtilbudsområdet”.
Det tændte op under et ønske, de Radikales undervisningsordfører
Lotte Rod har haft i mange år.
”Jeg drømmer jo om, at alle elever får chancen for at blive
opslugt og møde lærere, som brænder for deres fag og åbner verden for den. Det
kræver både, at lærerne har tid og materialer til at lave god undervisning, og at
der er gode muligheder for at uddanne sig videre i sit fag. Vi har i Radikale i
mange år arbejdet på at lægge et år til læreruddannelsen, så lærerne kunne
komme tilbage og tage et år mere efter at have været ude i skolen i en årrække,
og nu er der en ny åbning med en reformkommission, som har foreslået nye uddannelsesfakulteter”.
Kommissionens anbefaling fik Lotte Rod til, som hun selv
udtrykker det, at ”gå på værkstedet for at prøve at blive klogere på, hvordan
vi kunne give lærerne muligheden for at tage en overbygning i deres fag”. Nu,
hvor hun har afsøgt forskellige mulighederne, har hun stillet spørgsmål til uddannelsesministeren for at få ministeriet til at regne på, hvad forskellige
modeller vil koste.
Kombination af skole, uddannelse og forskning
Hun er helt med på, at der i dag er mulighed for at tage
efteruddannelse som fx matematik- eller danskvejleder, men hun vil gerne have,
at det bliver mere systematisk videreuddannelse.
”Jeg er tændt på at kombinere ideen fra Reformkommissionen og
tanken om at lave uddannelsesskoler, som udviklingsgruppen bag den nye lærereuddannelse kom med. Jeg kunne godt tænke mig, at man tænkte folkeskole og læreruddannelse,
efteruddannelse og forskning meget tættere sammen. Jeg synes, vi har forsømt at
lave spændende karriereveje for lærere, så de kan blive endnu dygtigere til
deres fag og blive i skolen”.
På den måde har hun et dobbelt formål med forslaget om en 4+1-model, fordi hun på den ene side gerne vil give eleverne en skole, hvor de
kan mærke, at deres lærere har kærlighed til faget og frihed og tiden og
materialerne til at kunne lave god undervisning. Og samtidig gerne vil give
lærerne mulighed for at tage en overbygning, hvor de for deres egen skyld kan nørde
med det, de synes er spændende.
Den pædagogiske udvikling skal komme nedefra
Lotte Rod tænker umiddelbart sit forslag som videreuddannelse
i undervisningsfagene, fordi hun mener, det er for svært for lærerne i dag at
få mulighed for at blive virkelig gode til deres fag. Men hun kan sagtens
forestille sig, at der også kan være andre områder end fag, som det giver
mening at specialisere sig inden for.
”Jeg drømmer om, at man rundt omkring på skolerne har lærere,
som har taget en overbygning i matematik, billedkunst, musik, dansk, som kunne
være drivende for den pædagogiske udvikling på skolen. Vi har i 20 år lavet
politik, hvor vi har laver regler, som har indsnævret den pædagogiske
dømmekraft på skolerne. Jeg vil gerne gøre det modsatte, så den pædagogiske udvikling
kan komme nedefra”.
Hun mener, at det er Christiansborgs opgave at føre en
økonomiske politik, der gør, at lærerne har tid og materialer til at lave god undervisning,
og det gør man ikke ved at skubbe det ud til kommunerne, som ikke har budgetter,
der giver dem mulighed for at prioritere skolen højt nok, understreger hun. Men
derudover skal det være lærerne, der står for den pædagogiske udvikling.
”Jeg tror, vi politikere skal passe på med at blande os for
meget. Det er ikke os, der skal finde på og indføre praksisfaglighed for
eksempel. I stedet skal skolerne havde stærke faglige vejledere, som har både
friheden og muligheden for at drive den pædagogiske udvikling på skolerne”.