”Jeg tror, vi vil lykkes, fordi det ikke er hele skolen, som skal arbejde med metoderne på én gang. Der bliver tid til, at inklusionspædagogerne kan holde lærerne i hånden”, siger Charlotte Løvholm.Foto: Trekronerskolen
Skole sætter massivt ind med Nest-metoder i almene klasser
Over de næste tre år bliver samtlige lærere på Trekronerskolen i Roskilde uddannet i, hvordan de ved hjælp af metoder fra Nest kan få flere elever med i den almene undervisning. En årgang med mange udfordrende elever er årsag til udviklingsarbejdet.
Lærerne på Trekronerskolen i Roskilde får flere metoder til
at inddrage eleverne i undervisningen og i klassens sociale liv. Skolen har fra
skoleårets begyndelse taget hul på en treårig plan, som skal implementere
metoder fra Nest i undervisningen. Nest er skabt til at inkludere elever med
autisme i almenklasser, men Trekronerskolen vil alene anvende principperne til
at styrke den almene undervisning.
Annonce:
”Vi vil give flere elever mulighed for at deltage. Det er en
kompleks og svær opgave, som vores lærere og pædagoger allerede bruger tid på
at knække. Nu prøver vi at implementere metoder, som vi ved virker. Det skal
hjælpe os til at arbejde forebyggende og gøre lærernes metodeloft højere”,
fortæller viceskoleleder Charlotte Løvholm, som også er afdelingsleder for 2.
til 5. årgang.
Skolen sætter fire hjørneflag, som lærerne skal arbejde med
i løbet af skoleåret:
Struktur og forudsigelighed
Støtte til selvregulering
Positive kontakt og kommunikation
Støtte til socialt samspil
Annonce:
De fire elementer præsenteres i bogen Nest metoder –
inspiration til inkluderende fællesskaber. Bogen har psykolog Katrine Tranum
Thomsen som medforfatter. Hun er psykolog og tidligere PPR-medarbejder i Aarhus. Nu er hun selvstændig rådgiver indenfor psykiatri og er tilknyttet som konsulent på Trekronerskolens projekt.
”Det er Katrines forslag, at vi arbejder med de fire
områder, mens jeg har lavet den treårige strategi, hvor vi fokuserer på fire
årgangsteam ad gangen”, siger Charlotte Løvholm.
I år deltager teamene i overgangsklasserne 0., 1. 4. og 7. i
kompetenceudviklingen. I næste skoleår bliver det nye årgangsteam, som
deltager, og året efter kommer de sidste team med. På den måde lærer alle
skolens lærere redskaberne fra Nest at kende.
Hvad er Nest?
Nest er en metode til at skabe veltilrettelagt undervisning,
så normaltbegavede børn med autisme kan inkluderes i klasser med almene børn.
Nest-programmet indeholder ikke en manual, men er en tilgang
med en række metoder og modeller. Nøgleordene er vedvarende brug af struktur,
tydelighed og visuel støtte, så eleverne hele tiden ved, hvad de skal. Det skal
give dem overskud til at lære.
Inklusionsprogrammet er udviklet i New York og blev hentet
til Danmark af Aarhus Kommune i 2016. Østjyderne brugte to år på at tilpasse
det til en dansk skoletradition, og i 2016 åbnede de to første Nest-klasser på
Katrinebjergskolen i Aarhus. Siden har andre kommuner etableret Nest-klasser
eller Nest-lignende klasser, og Aarhus Kommune har både udviklet en
light-udgave af metoden til almenklasser og åbnet Nest-klasser med elever med
ADHD på Beder Skole.
”Katrine siger ikke: ’I skal bare gøre sådan og sådan’.
Vores fire inklusionspædagoger bliver tilknyttet hver sin årgang, hvor de
arbejder i dybden med Nest-metoderne sammen med lærerteamene. Det er ikke bare
teorier, men ’Sådan her kan I gøre i lige netop jeres klasse’. Jeg tror, vi vil
lykkes, fordi det ikke er hele skolen, som skal arbejde med metoderne på én
gang. Der bliver tid til, at inklusionspædagogerne kan holde lærerne i hånden”,
siger Charlotte Løvholm.
Annonce:
Lærere truede med at sige op
Afsættet for projektet er Trekronerskolens nuværende anden
årgang. Der er mange neuro-atypiske børn på årgangen, og flere af de
neurotypiske børn er heller ikke snorlige. Det var så svært at håndtere
eleverne, at lærerne i sidste skoleår truede med at sige op, at hvis ikke
skolen gjorde noget.
Det fik skolen til at ansætte en af sine tidligere
inklusionspædagoger som pædagogisk konsulent, hvor hendes eneste funktion var
at understøtte de voksne på første årgang. Nu er hun en af de fire inklusionspædagoger,
som skal være med til at kompetenceudvikle lærerne.
”Vi deler året op i fire og koncentrerer os om en overskrift
ad gangen. Hver periode indledes med en kompetencedag, hvorefter der bliver
lavet aktionsforløb i klasserne. Undervejs har Katrine Tranum vejledning med
inklusionspædagogerne, og måske går hun med ud og ser dem arbejde”, uddyber
Charlotte Løvholm.
Annonce:
Forløbene sluttes af med en læringssamtale, hvor lærerne på
hver årgang samler op på, hvor de har rykket sig, og hvad de tager med sig fra
modulet.
Nest skal gøre op med dødskrydset
I Roskilde Kommune frygter man dødskrydset. Det indtræffer,
når udgifterne til specialområdet overstiger udgifterne til
almenundervisningen. Et scenarie, som kan blive til virkelighed, hvis ikke
skolerne ændrer kurs, vurderer Charlotte Løvholm. For elevernes forudsætninger
for at deltage har ændret sig.
”Vi ser flere og flere elever blive diagnosticeret, flere og
flere kommer ikke i skole, mange er optaget af skærme, og mange børn er
kompetente på områder, vi ikke har set før. De kan engelske ord i en meget
tidlig alder, og de kan navigere på en tablet. Men omgangen med skærme hindrer
dem i at være nærværende, så de har svært ved at aflæse hinanden”.
Annonce:
Nu prøver Trekronerskolen at gå en anden vej.
”I alle klasser har vi en håndfuld elever, hvis behov for at
deltage er anderledes. Hvis vi gør mere af det, vi plejer, får vi det, vi
plejer, så vi er nødt til at gøre noget andet. Vi kan ikke lave børnene om, men
vi kan ændre rammerne for, hvordan vi møder dem”, siger Charlotte Løvholm.
Emil har brug for forudsigelighed
Det flugter med børnesynet i Nest om, at børn gør det så
godt, de kan.
”En af vores lærere har fortalt, at Emil ikke kan finde ud
af at være stille, når der er højtlæsning i klassen: ’Skal jeg så lave min
metode om?’ ’Ja, det skal du. Du skal stadig læse højt, men du skal skabe
forudsætning for, at Emil kan være med’. Det kan være gennem struktur og
forudsigelighed, eller måske skal alle børn ikke lave det samme. Man kan godt
lave stationsundervisning, selv om man er alene i klasse”, siger Charlotte
Løvholm.
En velkendt metode til at skabe forudsigelighed går gennem
en timetimer. Det er et ur, som viser, hvor lang tid en opgave eller en seance
i undervisningen varer.
”Hvis læreren siger: ’Nu taler jeg i fem minutter’ og sætter
timetimeren til, kan Emil følge med i, hvornår det slutter. Samtidig er det et
benspænd for læreren, som ikke må tale i længere tid. Alt er ikke gjort med en
timetimer, men ved at arbejde systematisk med at skabe forandringer kan vi få
principperne i Nest implementeret i lærernes praksis. Vi vil blandt andet
videofilme undervisning, så vi sammen med lærerne kan analysere, hvad der sker
i en given situation og i lærerens relation til børnene.”
Der er intet alternativ
For Charlotte Løvholm er der ingen anden vej end at ændre på
tilgangen til eleverne.
”Det har lærerne på anden årgang gjort, og de synes, det er
hårdt. Men hvad er alternativet? De var ved at gå op i limningen, da de havde
eleverne i 1. klasse, men efter tre måneder sammen med den inklusionspædagog,
jeg hyret tilbage, er de begyndt at se, at det virker”, siger Charlotte Holm.
Hun understreger betydningen af, at alle skolens lærere er
med i projektet.
”Vi har selvstyrende team og ved at hjælpe dem med at skabe
ens rammer, kan de gøre mere for de børn, som har gavn af metoderne i
Nest. Vi gør mange af tingene i
forvejen, men nu samler vi det lidt mere”, siger hun.
Projektet et stort set gratis
Trekronerskolen får finansieret konsulenten fra PPR i Aarhus
i det første år af en pengepulje, som forvaltningen administrerer. Det skal
klæde de fire inklusionspædagoger i kompetenceteamet på til at køre videre
selv.
Tiden til lærerne står skolen for.
”Ingen får ekstra tid, men vi har hidtil haft fire
pædagogiske aftener for lærere og pædagoger i løbet af skoleåret. De aftener
har vi ændret til kompetencedage for de team, som er ved at lære
Nest-metoderne. Til næste år bliver det så andre lærere, som kommer til
kompetencedage”, siger Charlotte Løvholm.
Skolen havde i forvejen tre inklusionspædagoger. Den fjerde
er en tilføjelse, som skolen selv betaler for. Men skolen forventer at tjene
hendes løn ind ved, at eleverne kan blive i almenundervisningen, så den ikke
betale for, at de kommer i specialtilbud.