Der var gang i den fra morgen til aften for de to lærere Lisbeth Hædersdal (til venstre) og Lis Zacho under årets Folkemødet. For der var mange debatter, der skulle høres, og mange mennesker de også lige skulle nå at få snakket med.Foto: Pernille Aisinger
Lærere fandt inspiration på Folkemødet: "Det en anden måde at gå på kursus"
Ny inspiration, spændende diskussioner, møde med gamle kolleger – og mange kilometer i benene. Sådan beskriver to lærere deres oplevelse af Folkemødet, hvor de begge har fået fyldt lærerhjertet og -hjernen op med ny viden.
Egentlig havde Folkeskolen nøje udvalgt to lærere med
helt forskellige interesser til at fortælle om deres oplevelser af Folkemødet
på Bornholm: Lisbeth Hædersdal, som er uddannet i dansk som andetsprog,
madkundskab og musik og Lis Zacho, som er specialiseret i matematik og teknologiforståelse.
Annonce:
Men da de to mødes i Lærernes Hus, er det med store kram og masser af minder.
”Vi spillede sammen i lockout-orkesteret! Vi er begge
blæsere, så vi spillede flere koncerter sammen hver dag i den tid”, fortæller Lisbeth
Hædersdal grinende.
Siden er de mødtes i forskellige andre sammenhænge.
”Det er også typisk, at vi mødes her på Folkemødet, for her møder
man altid en masse lærere. Allerede på færgen mødte jeg jer fra Folkeskolen,
og her i Lærernes Hus går jeg gerne over og tager en snak med dem fra Lærerforeningen
eller dem fra CFU’erne. Det er folk, jeg ikke ville ringe til, men når man er
sammen, kan man tale om ting på en anden måde”, siger Lis Zacho.
Annonce:
Netop muligheden for at møde nye fagligt interessante mennesker
og gamle bekendte betyder noget for de to lærere.
”Jeg har været 3½ år i Undervisningsministeriet, og jeg
møder altid en masse af de andre læringskonsulenter herover. Og andre gamle
kolleger. Det er altid interessant at høre, hvor folk er kommet hen, og hvad de
laver”, fortæller Lisbeth Hædersdal.
”Ja, det afkræfter også den historie om, at man som lærere aldrig
kan komme videre. For når man taler med gamle kolleger her, som gør folk alle mulige
spændende ting i deres lærerliv”, siger Lis Zacho.
Skolerne betaler ikke for turen
Annonce:
Det kan være svært at få fri fra et almindeligt lærerjob til
at tage på Folkemødet. De to kvinder fortæller, at de har kørt forskellige strategier. Lisbeth
Hædersdal er projektansat på Ole Rømerskolen og har sin egen konsulentvirksomhed ’Sprog i Fokus’ ved siden af.
”Som projektansat er der en dejlig tillid. Jeg finder selv
ud af, hvornår jeg lægger timerne, og det er jo også en fordel for skolen, at
jeg kommer ud og fortæller om det arbejde. vi laver. Den økonomiske del dækker
jeg selv, det ville jeg slet ikke overveje at spørge skolen om”, fortæller hun.
Lis Zacho gik til sin leder på Lindevangskolen på Frederikserg for at bede om lov til at tage til Bornholm.
”Jeg handlede med min skoleleder og var en barsk
madamme. Men jeg har løst så mange opgaver, som ikke står på min
opgaveoversigt, så jeg har fået lov. Og så er jeg taget herover med Coding Pirates (forening, der arbejder på at styrke børns it-kundskaber og -nysgerrighed, redaktionen),
som jeg er afdelingsleder for. Vi ligger på campingpladsen her i Allinge”.
Annonce:
Det har jeg aldrig interesseret mig for før
Mens de to lærere fortæller om de seneste dage, kommer der
hele tiden folk forbi og hilser på og giver kram.
Lisbeth Hædersdal og Lis Zacho har undervejs udvalgt de debatter, der fangede deres interesse, da de læste programmet. Begge er de enige om, at årets store skoletemaer var mistrivsel og praksisfaglighed.
Men Lisbeth Hædersdal hørte også debatten om mobning af etniske
minoriteter, som Folkeskolen dækkede. Et emne, som er relevant for hendes DSA-arbejde og skole-hjemsamarbejde,
som hun er interesseret i, fordi hun også er aktiv i skolebestyrelsen.
Annonce:
”Ellers har jeg fulgt min interesse for de praktisk-musiske
fag og er blevet inspireret af debatter om praksisfaglighed”, siger hun.
Under Folkemødet besøgte Lis Zacho en bornholmsk skole til et
skolemadsarrangement, og så har hun agiteret for digitale kompetencer Coding Pirates.
”Jeg var også til en debat om læselyst og
praksisfaglighed hos CFU. Jeg har aldrig interesseret mig for læselyst før, men
det blev jeg virkelig optaget af. Det er det, der sker her. Det er den
demokratiske oplysning. Jeg får slebet kanter på de emner, jeg går op i, og
så bliver jeg opdateret og ser nye ting. Det er en anden måde at gå på kursus
på”, siger hun.
Da Folkeskolen mødes med de to, har Lisbeth Hædersdal lige hørt en debat om, hvorvidt skolen
kan rumme alle børn og forældre. Her var der pointer, hun vil tage med hjem til
kollegerne.
”Der blev talt om, hvordan man kan arbejde for at styrke skolens
fællesskaber i mellemrummene. Det synes jeg er spændende, for det tror jeg, vi
kunne få noget ud af på den skole, hvor jeg er. Jeg får så meget god
inspiration både til debatter i og samtalerne her, som jeg kan tage med mig
hjem. Og så får jeg oveni en masse kilometer i benene”, griner hun.
”Ja, og nogle gange er det også inspirerende at høre noget,
som ikke er 100 procent om skolen. For skolen er jo ikke kun skolen, alt ender
jo i sidste ende på vores bord. Og som jeg ser det, er de bedste lærere dem,
der er oplyste og interesserede og nysgerrige”, siger Lis Zacho.
Sådan så Lisbeths program ud på Folkemødet
Torsdag:
11.00 Hvor stort er problemet med mobning relateret til etnicitet
12.45 Børns sunde liv og trivsel - en gave eller en opgave for skolen ?
14.30 Prøv praksisfaglig danskundervisning på egen krop
15.00 Sammen om skolen - er vi rustet til fremtiden?
16.00 Hvordan kan skolen hjælpe elever i matematikproblemer ?
18.00 Sydslesvigteltet / gratis øl og podcastinterview med Anders Peter
Fredag;
10.00 Aktivitet i regnbueteltet på havnen (networking med Charlotte Vigsnæs)
11.15 Kan folkeskolen rumme alle børn
11.45 Hvor meget kan vi presse den unge citron
14.00 Noemi og abdelSkrøbelige snefnug eller kompetente unge
15.00 Har vi tabt kampen om børn og unges læsekultur
16.16 Fonde i folkeskolen- flere muligheder eller udfordringer ?
18.00 Unges trivsel i verden
20.00 Pernille Rosendahl
Lørdag:
09.00 Hvordan skaber vi den bedste undervisning?
11.00 Forebyg minoritetsstress ved at skabe psykologisk tryghed