Charlotte Wich Thomsen vinder Politikens Undervisningspris for sit store engagement i elevernes trivsel og deltagelse i fællesskabet.
Privatfoto
Årets lærer: Jeg troede, det var en computerfejl
Charlotte Wich Thomsen sørgede for, at en nyankommen flygtningedreng kom med til klassens børnefødselsdage, selv om han havde svært ved at forstå invitationerne. Det fik drengens mor til at beskrive hende som ’en af de bedste lærere i verden’. I aften får hun Politikens Undervisningspris.
“Jeg troede, det var en computerfejl”, fortæller Charlotte Wich Thomsen om oplevelsen, da hun så sit navn dukke op igen og igen på
listen over lærere, som var blevet indstillet til at modtage Politikens
undervisningspris. Men nej. Hendes navn stod der så mange gange, fordi hun var
blevet indstillet af hele 13 forældre og en elev.
”Det var utroligt
rørende”, siger hun om oplevelsen af at være indstillet. ”At de har sat sig ned
og gjort sig den umage at skrive en indstilling om mig… Jeg ved godt at alle
sikkert siger det, men det er helt uvirkeligt. Jeg forstår det måske lidt
bedre, når jeg har fået modtaget prisen og kan begynde at snakke med folk om
det.
Troede ikke hun
kunne vinde
Charlotte Wich
Thomsen underviser i dansk, matematik og billedkunst på
Søndersøskolen i Værløse nord for København. Ved en prisfest i aften modtager hun får hovedprisen for grundskoleområdet, fordi hun ofte gør en ekstra indsats for de elever, der har brug
for lidt ekstra. Som da hun sørgede for at et nyankommet flygtningebarn med
dårlige danskkundskaber kom med til klassens børnefødselsdage, selv om han havde
svært ved at forstå invitationerne. Det var blandt andet den drengs mor, som
indstillede Charlotte Wich Thomsen til prisen med ordene ”Charlotte er
en af de bedste lærere i verden, fordi hun støtter min søn, og hun hjælper ham
til at lykkes både i skolen og i livet. Motivationen var ikke følelser af
medlidenhed med et faderløst barn, der kom fra krigen, men derimod, at det var
hendes ansvar som lærer”, fremgår det af Politikens omtale.
”Jeg troede på
ingen måde at jeg ville vinde”, fortæller Charlotte Wich Thomsen. "Jeg ved godt, at
jeg gør meget for eleverne, og måske også mere end man forventer, men jeg
tænkte alligevel, at prisen ville gå til en lærer, der gjorde noget andet. På
den anden side synes jeg, det er fedt at de lægger vægt på relationsarbejde,
nærvær og anderledes undervisning, som jeg synes, er vigtigt”.
Glæder sig til at
dele sejren med eleverne
Med prisen følger 75.000 kroner, hvoraf en tredjedel skal bruges på
projekter på skolen eller til efteruddannelse. De resterende penge må
prismodtageren bruge efter forgodtbefindende, og Charlotte Wich Thomsen regner
med at bruge dem på et nyt badeværelse.
”Det er måske lidt
kedeligt, med det er også noget, jeg går og sparer sammen til, så på den måde falder
pengene på et tørt sted”, siger hun.
”Jeg overvejer at bruge de 25.000 kroner
til at rejse til Algarheim skole i Norge.
”Her har de gjort
rigtigt meget for at rumme alle mulige elever, for eksempel svagtseende og
elever med andre udfordringer. Det kunne være spændende at blive inspireret af sådan
et sted. Og måske napse en venskabsklasse med hjem”.
Men i første omgang
glæder hun sig til at kunne fortælle sine elever, at hun har vundet.
”Politiken var ude
at filme i klassen for et stykke tid siden, hvor børnene var med og fortalte om
mig til kameraet. Så de har jo været en del af det, og det bliver rart at kunne
dele sejren med dem”.